Kultura czytelnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIX.11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura czytelnicza |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 15 CA - 0,5 pkt ECTS Godziny niekontaktowe: 15 godzin - studiowanie literatury przedmiotu 15 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej 15 godzin - przygotowanie projektu Łączna liczba godzin niekontaktowych: 45 Godziny niekontaktowe: 1,5 pkt ECTS Łącznie godziny kontaktowe (15) i niekontaktowe (45): 2 pkt ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, K1 - praca pisemna W3, U1, U2, U3 - projekt zajęć dydaktyczno-wychowawczych |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie kultury czytelniczej Studentów (wiedzy o książce oraz postaw wobec czytania) oraz wzmacnianie kompetencji do bycia pośrednikiem między dzieckiem a książką. W ramach przedmiotu Studenci poznają istotę kultury czytelniczej, rodzaje wydawnictw (w tym z obszaru rynku książki dla dzieci) oraz formy wprowadzania dzieci do czytelnictwa, jego animacji i promocji. |
Literatura: |
Centner-Guz M. (2017), U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym. Lublin: Wyd. UMCS. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając M. (2006), Książka dziecięca 1990-2005.Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej. Warszawa:Wyd. SBP. Papuzińska, J., Walczewska – Klimczak, G. (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock: CEBIiD. Ungeheuer-Gołąb, A. (2013), Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka. Warszawa: SBP. Zabawa, K. (2013), Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Kraków: Wyd WAM. |
Efekty uczenia się: |
Student: W1. Wyjaśnia istotę i znaczenie kultury czytelniczej w aspekcie społecznym i jednostkowym: K_W06 (A1.W1) W2. Określa komponenty kultury czytelniczej: K_W06 (A1.W3., B.1.W2.) W3. Zna zasady i formy budzenia zainteresowań książką i animowania czytelnictwa dzieci: K_W14 (C.W2, E.1.W3) U1. Projektuje sytuacje dydaktyczno-wychowawcze wprowadzające dzieci w obszar książki literackiej i nieliterackiej: K_U06 (A.2.U5, C.U3, E1.U3) U2. Potrafi organizować warsztaty animujące czytelnictwo dzieci: K_U10 (A.2.U4, C.U5, E.1.U3) U3. Potrafi dobierać książki z obszaru literatury dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: K_U06 (A.2.U4) K1: Zna wartość troski o czytelnictwo dzieci: K_K10 (A.1K1., C.K2, E.1.K1) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Centner-Guz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Centner-Guz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.