Edukacja regionalna i wielokulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIX.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja regionalna i wielokulturowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): wykład - 15 ćwiczenia - 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): studiowanie literatury - 30 przygotowanie się do zajęć - 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | WIEDZA K_W10. A.1.W1. test K_W14. A.1.W2. test UMIEJĘTNOŚCI K_U03 A.1.U1. projekt edukacyjny K_U05 A.2.U1; A.2.U5. projekt edukacyjny K_U06 A.2.U2. prezentacja multimedialna K_U07 A.2.U5. konspekt zajęć K_U08 A.2.U5. konspekt zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K04 A.2.K3. dyskusja K_K06 A.1.K2. portfolio |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i swoistości problematyki edukacji regionalnej i wielokulturowej, poznanie programów edukacyjnych w zakresie przedmiotu oraz metod i form pracy. |
Literatura: |
1. Grzybowski, P. P. (2007). Edukacja Europejska od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Kwiatkowska, A. (2019). Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Warszawa: PWN. 3. Theiss, W. (red) (2001). Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 4. Mikułowski-Pomorski, J. (1999). Komunikacja międzykulturowa. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. 5. Nikitorowicz J. (2007). Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 6. Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo WAiP. 7. Jasiński, Z. (red.) (2017). Oświata i kultura w wielokulturowym świecie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna w rozszerzonym zakresie problematykę dotyczącą edukacji regionalnej i wielokulturowej; K_W10. A.1.W1. Zna w pogłębionym stopniu metodykę wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z zakresu edukacji regionalnej i wielokulturowej. K_W14. A.1.W2. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi projektować proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie treści regionalnych i wielokulturowych, stosując zarówno tradycyjne, jak też innowacyjne i alternatywne sposoby pracy; K_U03 A.1.U1. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz realizacji zadań w obszarze treści dotyczących regionu i wielości kultur); K_U05 A.2.U1. A.2.U5. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, powiązanych z nią dyscyplin naukowych i metodyk szczegółowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji regionalnej i wielokulturowej; K_U06 A.2.U2. Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów (także ze środowisk zróżnicowanych kulturowo oraz dzieci, dla których język polski jest drugim językiem); K_U07 A.2.U5. Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. K_U08 A.2.U5. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Jest gotów do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi; K_K04 A.2.K3. Jest gotów do rzetelnego wypełniania zobowiązań społecznych; odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych; do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. K_K06 A.1.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Parczewska | |
Prowadzący grup: | Teresa Parczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.