Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja regionalna i wielokulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIX.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja regionalna i wielokulturowa
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

wykład - 15

ćwiczenia - 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

studiowanie literatury - 30

przygotowanie się do zajęć - 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

WIEDZA

K_W10. A.1.W1. test

K_W14. A.1.W2. test


UMIEJĘTNOŚCI

K_U03 A.1.U1. projekt edukacyjny

K_U05 A.2.U1; A.2.U5. projekt edukacyjny

K_U06 A.2.U2. prezentacja multimedialna

K_U07 A.2.U5. konspekt zajęć

K_U08 A.2.U5. konspekt zajęć


KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K04 A.2.K3. dyskusja

K_K06 A.1.K2. portfolio

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i swoistości problematyki edukacji regionalnej i wielokulturowej, poznanie programów edukacyjnych w zakresie przedmiotu oraz metod i form pracy.

Literatura:

1. Grzybowski, P. P. (2007). Edukacja Europejska od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Kwiatkowska, A. (2019). Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Warszawa: PWN.

3. Theiss, W. (red) (2001). Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

4. Mikułowski-Pomorski, J. (1999). Komunikacja międzykulturowa. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

5. Nikitorowicz J. (2007). Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

6. Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo WAiP.

7. Jasiński, Z. (red.) (2017). Oświata i kultura w wielokulturowym świecie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna w rozszerzonym zakresie problematykę dotyczącą edukacji regionalnej i wielokulturowej; K_W10. A.1.W1.

Zna w pogłębionym stopniu metodykę wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z zakresu edukacji regionalnej i wielokulturowej. K_W14. A.1.W2.

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi projektować proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie treści regionalnych i wielokulturowych, stosując zarówno tradycyjne, jak też innowacyjne i alternatywne sposoby pracy; K_U03 A.1.U1.

Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz realizacji zadań w obszarze treści dotyczących regionu i wielości kultur); K_U05 A.2.U1.

A.2.U5.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, powiązanych z nią dyscyplin naukowych i metodyk szczegółowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji regionalnej i wielokulturowej; K_U06 A.2.U2.

Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów (także ze środowisk zróżnicowanych kulturowo oraz dzieci, dla których język polski jest drugim językiem); K_U07 A.2.U5.

Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. K_U08 A.2.U5.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Jest gotów do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi; K_K04 A.2.K3.

Jest gotów do rzetelnego wypełniania zobowiązań społecznych; odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych; do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. K_K06 A.1.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Parczewska
Prowadzący grup: Teresa Parczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0