Kształcenie zintegrowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSV.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie zintegrowane |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość psychologii rozwoju dziecka, dydaktyki ogólnej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 30 Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 30 h Opracowanie projektu zajęć metodycznych 30 h Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 30 h Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 30 h Analiza materiałów metodycznych dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 30h Łączna liczba godzin niekontaktowych 150 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 5 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -7 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | dwie prace pisemne |
Pełny opis: |
Nadrzędnym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka. Realizacja celu polega na organizowaniu uczniom takich zadań, ujętych w ramy kształcenia zintegrowanego, które pozwolą na samodzielne budowanie rozumienia rzeczywistości. Zajęcia przedmiotowe koncentrują się na wskazaniu prawidłowości procesów myślenia i działania dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przedmiot wskazuje różne podejścia wyjaśniające mechanizmy powstawania wiedzy oraz ich pedagogiczne konsekwencje dla organizacji kształcenia dziecka. Ważne, aby zbudować rozumienie, czym jest uczenie się, odkryć jednostronność powielanego modelu nauczania, gdzie dominują metody przekazu treści i przejść w kierunku interpretacji uczenia się jako społecznego konstruowania znaczeń. W ten sposób nakreślony zostanie kontekst interpretacyjny pojęcia kształcenie zintegrowane. To, czy wiedza jest zintegrowana czy nie, zależy od metody jej opracowania, stąd ośrodkiem kształcenia stają się metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy/ zagęszczone sytuacja problemowe Stanowią one zasadniczą inspirację do wzmożonej aktywności poznawczej i promowania mądrości w szkole. |
Literatura: |
Bednarczuk, B. (2016). Swoistość edukacji wczesnoszkolnej. W: Parczewska (red.), Efektywność edukacji wczesnoszkolnej. Wybrane aspekty Lublin: Wyd. UMCS. Bednarczuk, B., Kusiak, K. (2012). Dziecięce przekonania na temat uczenia się. W: M. Olubińska-Kowalik (red.). Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Filipiak, E. (2009). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. Forum Dydaktyczne, 5-6. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP. Klus-Stańska, D. (1999). W nayczaniu początkowym inaczej. Scenariusze lekcji. Kraków: OW Impuls. Kształcenie integralne w klasach I-III (1998). Praca pod redakcją M. Cackowskiej. Lublin: Wojewodzki Ośrodek Metodyczny w Lublnie Płóciennik, E. Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne (2016). Łódż: Wyd. UŁ. Wieckowski, R. (1995).Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: WSiP. Żródła Internetowe: Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. http://www.aps.edu.pl/media/2129331/zrozumiec_uczenie_sie_internet.pdf Klus-Stańśka, D. (2019). Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem - https://www.youtube.com/watch?v=6GcsA7UgBYo Żytko, M.(2017). Dzieci myślą i tworzą - czy dorośli sa tym zainteresowani? https://www.youtube.com/watch?v=g3if3alVB3I Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III Materiały metodyczne |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student charakteryzuje, porównuje i porządkuje wiedzę na temat historycznych i współczesnych koncepcji integracji w edukacji wczesnoszkolnejK_W01 C.W3. / D.W2. Student wskazuje i analizuje główne teorie uczenia się, wyjaśnia ich wpływ na współczesną dydaktykę i metodykę, interpretuje różne modele myślenia o integracji w edukacji wczesnoszkolnej K_W03 C.W3./ D.W2. UMIEJĘTNOŚCI Student poddaje krytycznej analizie publikowane propozycje metodyczne oraz potrafi dokonać racjonalnego wyboru różnych rozwiązań i rozwiązań metodycznych, określa konsekwencje własnych wyborów.K_U08 C.W5 / D.U2. i D.U3 Student potrafi zaprojektować zajęcia zintegrowane z uwzględnieniem potrzeb uczniów, wskazań metodyki, w kontekście podstawy programowej K_U08 C.W5 / D.U3 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie konstruować zajęć zintegrowanych uwzględniając zróżnicowane sposoby stymulowania aktywności poznawczej uczniów, K_K10 C.K1. / D.K1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.