Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSV.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie zintegrowane
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość psychologii rozwoju dziecka, dydaktyki ogólnej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 30

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2 ECTS


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 30 h

Opracowanie projektu zajęć metodycznych 30 h

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 30 h

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 30 h

Analiza materiałów metodycznych dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 30h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 150

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 5 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -7 ECTS






Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

dwie prace pisemne

Pełny opis:

Nadrzędnym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka. Realizacja celu polega na organizowaniu uczniom takich zadań, ujętych w ramy kształcenia zintegrowanego, które pozwolą na samodzielne budowanie rozumienia rzeczywistości. Zajęcia przedmiotowe koncentrują się na wskazaniu prawidłowości procesów myślenia i działania dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przedmiot wskazuje różne podejścia wyjaśniające mechanizmy powstawania wiedzy oraz ich pedagogiczne konsekwencje dla organizacji kształcenia dziecka. Ważne, aby zbudować rozumienie, czym jest uczenie się, odkryć jednostronność powielanego modelu nauczania, gdzie dominują metody przekazu treści i przejść w kierunku interpretacji uczenia się jako społecznego konstruowania znaczeń. W ten sposób nakreślony zostanie kontekst interpretacyjny pojęcia kształcenie zintegrowane. To, czy wiedza jest zintegrowana czy nie, zależy od metody jej opracowania, stąd ośrodkiem kształcenia stają się metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy/ zagęszczone sytuacja problemowe Stanowią one zasadniczą inspirację do wzmożonej aktywności poznawczej i promowania mądrości w szkole.

Literatura:

Bednarczuk, B. (2016). Swoistość edukacji wczesnoszkolnej. W: Parczewska (red.), Efektywność edukacji wczesnoszkolnej. Wybrane aspekty Lublin: Wyd. UMCS.

Bednarczuk, B., Kusiak, K. (2012). Dziecięce przekonania na temat uczenia się. W: M. Olubińska-Kowalik (red.). Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Filipiak, E. (2009). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. Forum Dydaktyczne, 5-6.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP.

Klus-Stańska, D. (1999). W nayczaniu początkowym inaczej. Scenariusze lekcji. Kraków: OW Impuls.

Kształcenie integralne w klasach I-III (1998). Praca pod redakcją M. Cackowskiej. Lublin: Wojewodzki Ośrodek Metodyczny w Lublnie

Płóciennik, E. Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne (2016). Łódż: Wyd. UŁ.

Wieckowski, R. (1995).Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: WSiP.

Żródła Internetowe:

Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. http://www.aps.edu.pl/media/2129331/zrozumiec_uczenie_sie_internet.pdf

Klus-Stańśka, D. (2019). Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem -

https://www.youtube.com/watch?v=6GcsA7UgBYo

Żytko, M.(2017). Dzieci myślą i tworzą - czy dorośli sa tym zainteresowani? https://www.youtube.com/watch?v=g3if3alVB3I

Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III

Materiały metodyczne

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student charakteryzuje, porównuje i porządkuje wiedzę na temat historycznych i współczesnych koncepcji integracji w edukacji wczesnoszkolnejK_W01 C.W3. / D.W2.

Student wskazuje i analizuje główne teorie uczenia się, wyjaśnia ich wpływ na współczesną dydaktykę i metodykę, interpretuje różne modele myślenia o integracji w edukacji wczesnoszkolnej K_W03 C.W3./ D.W2.

UMIEJĘTNOŚCI

Student poddaje krytycznej analizie publikowane propozycje metodyczne oraz potrafi dokonać racjonalnego wyboru różnych rozwiązań i rozwiązań metodycznych, określa konsekwencje własnych wyborów.K_U08 C.W5 / D.U2. i D.U3

Student potrafi zaprojektować zajęcia zintegrowane z uwzględnieniem potrzeb uczniów, wskazań metodyki, w kontekście podstawy programowej K_U08 C.W5 / D.U3

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie konstruować zajęć zintegrowanych uwzględniając zróżnicowane sposoby stymulowania aktywności poznawczej uczniów, K_K10 C.K1. / D.K1.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0