Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSV.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji polonistycznej w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=29311
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wprowadzenie do edukacji polonistycznej w przedszkolu i szkole



Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Wykład - 15


Ćwiczenia - 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1




Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 60


Studiowanie literatury - 10


Przygotowanie się do egzaminu - 25


Przygotowanie się do ćwiczeń - 25


Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego - 2


Łączna liczba punktów ECTS - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Część wykładowa:


1. Kolokwium pisemne (W1-W3)


2. Bieżące przygotowywanie i aktywność na zajęciach (U1-U3; K1)



Część ćwiczeniowa:


1. Merytoryczne i terminowe dostarczanie prac/ zadań (W1-W3)


2. Bieżące przygotowywanie i aktywność na zajęciach (U1-U3; K1)



Pełny opis:

Wykład ma służyć zdobyciu wiadomości dotyczących umiejętności czytania i pisania, psychofizycznych podstaw tych czynności, prawidłowości odbioru tekstu literackiego przez dzieci i wynikającej z tego metodyki pracy z tekstem literackim oraz poznaniu koncepcji kształcenia językowego w edukacji wczesnoszkolnej, uwzględniającej prawidłowości rozwoju mowy dziecka, świadomości pisma, istoty i struktury kompetencji komunikacyjnej.

Ćwiczenia mają służyć zdobyciu umiejętności projektowania rozwiązań służących realizacji określonych problemów polonistycznych w klasach I-III w tym: umiejętności projektowania i realizacji zajęć dotyczących początkowej nauki czytania i pisania, pracy z tekstem literackim (prozatorskim i poetyckim), tworzenia różnych form wypowiedzi pisemnych, kształtowania pojęć gramatycznych, świadomości i umiejętności stosowania reguł ortograficznych. Stanowią przygotowanie do realizacji zadań programowych w praktyce pedagogicznej.

Literatura:

Adamczykowa, Z. (2001). Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: WSP.

Czelakowska, D. (2016). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.

Czelakowska, D. (2005). Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiczne.

Dobrowolska, D. (2017). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.

Mnich, M. (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków: Impuls.

Tanajewska, A., Kiełpińska, I., Kołodziejska, D. (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Wiśniewska, H. (2016). Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Lublin: UMCS.

Efekty uczenia się:

W1. Student zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie K_W14; E.1.W1.

edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;

W2. Student zna i rozumie spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania K_W14; E.1.W2.

W3. Student zna i rozumie sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi lub uczniami K_W14; E.1.W3.

U1. Student potrafi skutecznie poprowadzić naukę czytania K_U03; K_U05; E.1.U1.

U2. Student potrafi dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb ucznia K_U06; K_U08; E.1.U2.

U3. Student potrafi rozbudzić w uczniach pasję czytelniczą K_U09; K_U13; E.1.U3.

K1. Student jest gotów do krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego K_K01; K_K06; E.1.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Sala-Suszyńska
Prowadzący grup: Justyna Sala-Suszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0