Metodyka edukacji polonistycznej w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSV.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=29311 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wprowadzenie do edukacji polonistycznej w przedszkolu i szkole |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 60 Studiowanie literatury - 10 Przygotowanie się do egzaminu - 25 Przygotowanie się do ćwiczeń - 25 Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego - 2 Łączna liczba punktów ECTS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Część wykładowa: 1. Kolokwium pisemne (W1-W3) 2. Bieżące przygotowywanie i aktywność na zajęciach (U1-U3; K1) Część ćwiczeniowa: 1. Merytoryczne i terminowe dostarczanie prac/ zadań (W1-W3) 2. Bieżące przygotowywanie i aktywność na zajęciach (U1-U3; K1) |
Pełny opis: |
Wykład ma służyć zdobyciu wiadomości dotyczących umiejętności czytania i pisania, psychofizycznych podstaw tych czynności, prawidłowości odbioru tekstu literackiego przez dzieci i wynikającej z tego metodyki pracy z tekstem literackim oraz poznaniu koncepcji kształcenia językowego w edukacji wczesnoszkolnej, uwzględniającej prawidłowości rozwoju mowy dziecka, świadomości pisma, istoty i struktury kompetencji komunikacyjnej. Ćwiczenia mają służyć zdobyciu umiejętności projektowania rozwiązań służących realizacji określonych problemów polonistycznych w klasach I-III w tym: umiejętności projektowania i realizacji zajęć dotyczących początkowej nauki czytania i pisania, pracy z tekstem literackim (prozatorskim i poetyckim), tworzenia różnych form wypowiedzi pisemnych, kształtowania pojęć gramatycznych, świadomości i umiejętności stosowania reguł ortograficznych. Stanowią przygotowanie do realizacji zadań programowych w praktyce pedagogicznej. |
Literatura: |
Adamczykowa, Z. (2001). Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: WSP. Czelakowska, D. (2016). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls. Czelakowska, D. (2005). Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiczne. Dobrowolska, D. (2017). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls. Mnich, M. (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków: Impuls. Tanajewska, A., Kiełpińska, I., Kołodziejska, D. (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Wiśniewska, H. (2016). Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Lublin: UMCS. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie K_W14; E.1.W1. edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; W2. Student zna i rozumie spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania K_W14; E.1.W2. W3. Student zna i rozumie sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi lub uczniami K_W14; E.1.W3. U1. Student potrafi skutecznie poprowadzić naukę czytania K_U03; K_U05; E.1.U1. U2. Student potrafi dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb ucznia K_U06; K_U08; E.1.U2. U3. Student potrafi rozbudzić w uczniach pasję czytelniczą K_U09; K_U13; E.1.U3. K1. Student jest gotów do krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego K_K01; K_K06; E.1.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Sala-Suszyńska | |
Prowadzący grup: | Justyna Sala-Suszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.