Wprowadzenie do edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSV.7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=15886#section-0 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego - online) Wykład - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury - 30 Przygotowanie się do wykładów - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wiedza: K_W01, B.4.W1, B.4.W2, B.4.W3. test K_W06, B.4.W2. test Umiejętności: K_U01, B.4.U1, B.4.U2, B.4.U3, B.4.U4. test Kompetencje społeczne: K_K01, B.4.K1. test K_K02 B.4.K2. test |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Budniak, A.(2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Kraków: Impuls. 2. Degórski, M. (2006). Środowisko-człowiek versus człowiek-środowisko. Dylemat czy ewolucja behawioralnych postaw społecznych [w:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (red.), Człowiek w badaniach geograficznych. Seria: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, tom 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, s.121-138. 3. Godlewska–Lipowa, W.A., Ostrowski, J., Y. (2007 ). Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Olsztyn: Wyd. UW-M. 4. Kozłowski, S. (2005). Przyszłość ekorozwoju. Lublin: Wydawnictwo KUL. 5. Michalski, T., Kopeć K. (2003). Propozycja systemowego nauczania o środowisku życia człowieka [w:] M. Śmigielska, J. Słodczyk (red.) Edukacja geograficzno-przyrodnicza w dobie globalizacji i integracji europejskiej. Opole: Polskie Towarzystwo Geograficzne, Uniwersytet Opolski,, s. 67-72. 6. Ostaszewska, K. (2006). Miejsce człowieka w naturze - rekonstrukcja obrazu człowieka w geografii fizycznej [w:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (red.), Człowiek w badaniach geograficznych. Seria: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, tom 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, s. 111-119. Literatura uzupełniająca: 1. Dobrzańska, B., Dobrzański, G., Kiełczowski, D. (2008). Ochrona środowiska przyrodniczego. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. 2. Grzyb, B., Pituła, B., Morgała, M. (2021). Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek. 3. Parczewska, T. (2005). Edukacja ekologiczna w przedszkolu. Lublin: UMCS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna w pogłębionym stopniu terminologię używaną w naukach społecznych i przyrodniczych, kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz podstawy przedsiębiorczości i ekonomii: K_W01; B.4.W1, B.4.W2, B.4.W3. Zna w rozszerzonym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia: K_W06, B.4.W2. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz przyrodniczych, analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności i funkcjonowania człowieka; rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka/ucznia. K_U01, B.4.U1, B.4.U2, B.4.U3, B.4.U4. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Jest gotów do dokonywania krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz podejmowania działań autoedukacyjnych z zakresu treści społeczno-przyrodniczych: K_K01, B.4.K1. Jest gotów do rozwijania właściwych zachowań i postaw dzieci/uczniów, w tym wobec przyrody i dziedzictwa kulturowego: K_K02 B.4.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Parczewska | |
Prowadzący grup: | Teresa Parczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.