Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSV.7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=15886#section-0
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego - online)

Wykład - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury - 30

Przygotowanie się do wykładów - 10

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wiedza:

K_W01, B.4.W1, B.4.W2, B.4.W3. test

K_W06, B.4.W2. test


Umiejętności:

K_U01, B.4.U1, B.4.U2, B.4.U3, B.4.U4. test


Kompetencje społeczne:

K_K01, B.4.K1. test

K_K02 B.4.K2. test


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Budniak, A.(2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Kraków: Impuls.

2. Degórski, M. (2006). Środowisko-człowiek versus człowiek-środowisko. Dylemat czy ewolucja behawioralnych postaw społecznych [w:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (red.), Człowiek w badaniach geograficznych. Seria: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, tom 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, s.121-138.

3. Godlewska–Lipowa, W.A., Ostrowski, J., Y. (2007 ). Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Olsztyn: Wyd. UW-M.

4. Kozłowski, S. (2005). Przyszłość ekorozwoju. Lublin: Wydawnictwo KUL.

5. Michalski, T., Kopeć K. (2003). Propozycja systemowego nauczania o środowisku życia człowieka [w:] M. Śmigielska, J. Słodczyk (red.) Edukacja geograficzno-przyrodnicza w dobie globalizacji i integracji europejskiej. Opole: Polskie Towarzystwo Geograficzne, Uniwersytet Opolski,, s. 67-72.

6. Ostaszewska, K. (2006). Miejsce człowieka w naturze - rekonstrukcja obrazu człowieka w geografii fizycznej [w:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (red.), Człowiek w badaniach geograficznych. Seria: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, tom 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, s. 111-119.

Literatura uzupełniająca:

1. Dobrzańska, B., Dobrzański, G., Kiełczowski, D. (2008). Ochrona środowiska przyrodniczego. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

2. Grzyb, B., Pituła, B., Morgała, M. (2021). Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek.

3. Parczewska, T. (2005). Edukacja ekologiczna w przedszkolu. Lublin: UMCS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna w pogłębionym stopniu terminologię używaną w naukach społecznych i przyrodniczych, kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz podstawy przedsiębiorczości i ekonomii: K_W01; B.4.W1, B.4.W2, B.4.W3.

Zna w rozszerzonym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia: K_W06, B.4.W2.

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz przyrodniczych, analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności i funkcjonowania człowieka; rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka/ucznia. K_U01, B.4.U1, B.4.U2, B.4.U3,

B.4.U4.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Jest gotów do dokonywania krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz podejmowania działań autoedukacyjnych z zakresu treści społeczno-przyrodniczych: K_K01, B.4.K1.

Jest gotów do rozwijania właściwych zachowań i postaw dzieci/uczniów, w tym wobec przyrody i dziedzictwa kulturowego: K_K02 B.4.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Parczewska
Prowadzący grup: Teresa Parczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0