Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSV.8
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=29270
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe:

Laboratoria: 30 godzin

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 godzin

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 ECTS


Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie dokumentacji z praktyki: 20 godzin

Studiowanie zalecanej literatury: 10 godzin

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 30 godzin

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

przygotowanie dokumentacji praktyki wg określonych kryteriów

Pełny opis:

Celem praktyki jest kształtowanie umiejętności i kompetencji dydaktyczno-wychowawczych niezbędnych w pracy nauczyciela klas I-III. Studenci będą rozwijać i ćwiczyć umiejętności dydaktyczne i wychowawcze poprzez obserwację i wspieranie pracy nauczyciela. Będą doświadczać samodzielnie czynników mających wpływ na przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego, a także wpierać nauczyciela w indywidualizacji tego procesu.

Literatura:

1..Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

(Dz.U. 2013 nr 0 poz. 532)

2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59)

3.Kamińska J.,(2000) Ocenianie osiągnięć uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. HARMONIA.

5. Rafał-ŁuniewskaJ. (2015) Indywidualizacja nauczania a edukacja

wczesnoszkolna. Warszawa: IBE file:///C:/Users/user/Downloads/Inywidalizacja_nauczania_a_edukacja_wczesnoszkolna_1.pdf

6. Christ, M. (2015). Indywidualizacja procesu

kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej : ujęcie z perspektywy

międzyludzkich różnic w zakresie zdolności kierunkowych. Katowice :

Wydawnictwo UŚ.

6. Praktyczne wskazówki dotyczące indywidualizacji i dostosowania wymagań w pracy z uczniem ze SPE

https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/praktyczne-wskazowki-dotyczace-indywidualizacji-i-dostosowania-wymagan-w-pracy-z-uczniem-o-spe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Student ma wiedzę na temat organizacji pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej realizowanej na poziomie przedszkola oraz klas I-III szkoły podstawowej, K_W03, K_W07, K_W14: J.1.2.W1.

2. Student opisuje zadania nauczyciela w kontekście zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej K_W03, K_W16, K_W19: J.1.2.W2.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student wykorzystuje w praktyce nabytą w trakcie studiów wiedzę do rozpoznawania indywidualnych i grupowych potrzeb oraz oczekiwań uczniów, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych oraz dydaktycznych, K_U05, K_U06, K_U07, K_U09, K_U08, K_U11: J.1.2.U1.

2. Student posiada umiejętność planowania, realizowania i dokumentowania zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U08, K_U10, K_U11: J.1.2.U1.

3. Student potrafi współpracować z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej, K_U17: J.1.2.U1.

4. Student dokonuje refleksyjnej i krytycznej oceny pracy nauczyciela i dzieci/uczniów oraz skuteczności własnych działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia, stosowanych metod i środków dydaktycznych, K_U08, K_U09, K_U11: J.1.2.U2.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student przejawia potrzebę samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań zawodowych, organizuje warsztat pracy nauczyciela, K_K01, K_K05, K_K06: J.1.2.K1.

2. Student jest gotów do podejmowania profesjonalnych działań opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych, K_K02, K_K06: J.1.2.K1.

3. Student jest gotów do nawiązywania relacji i współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami dzieci oraz innymi osobami zaangażowanymi w działania pedagogiczne, K_K03: J.1.2.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sosnowska-Bielicz
Prowadzący grup: Małgorzata Centner-Guz, Ewa Sosnowska-Bielicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0