Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSVII.13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu metodologicznych podstaw badań pedagogicznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 15 h wykład - 15 h Łączna liczba godzin kontaktowych - 30 h Liczba punktów za godziny kontaktowe - 1 ects Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych w tym czytanie literatury przedmiotu - 10 h, 0,33 ects Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 10 h, 0,33 ects Opracowanie pracy pisemnej, opracowanie projektu pisemnego - 10 h, 0,34 ects Łączna liczba godzin niekontaktowych: 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny - W01, W02, W03 Kolokwium pisemne - U01 Praca pisemna - K01, K02 |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów ze specyfiką prowadzenia analiz w paradygmacie ilościowym. Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami analizy ilościowej materiału badawczego, między innymi: opisem statystycznym, średnią, miarami dyspersji, korelacją rangową Spearmana, współczynnikiem korelacji Pearsona, testami parametrycznymi i nieparametrycznymi. |
Literatura: |
Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ferguson G.A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. [przeł. Michał Zagrodzki]. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą : przewodnik po metodologii i statystyce : nie tylko dla psychologów. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.) (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty. Wyd. PWN. Juszczyk S. (2002). Statystyka dla pedagogów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. King, B. M., Minium E. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. przeł. Marzenna Zakrzewska ; red. nauk. wyd. pol. Jerzy Brzeziński. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirenko J., Boczkowska M. (2017). Bezrobocie. Zachowania zdrowotne. Uwarunkowania, Lublin: Wydawnictwo UMCS. Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów Rubacha, K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. SPSS w praktyce psychologicznej (2008). red. nauk. G. E. Kwiatkowska, Katarzyny Stasiuk. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Statystyczny drogowskaz : praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii (2007). red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica". Zaczyński W. P. (1997). Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Żak. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01: Student ma pogłębioną wiedzę na temat metodologicznych podstaw dyscypliny naukowej oraz roli metodologii w opisie i wyjaśnianiu zjawisk w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K_W01++, K_W11+++ W02: Student zna główne typy wyjaśniania w nauce włącznie z podaniem kontekstu ich zastosowań na gruncie pedagogiki pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K_W01++, K_W11+++ W03: Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ilościowej analizy danych. K_W01++, K_W11+++ (K.W.2; K.W.3; K.W.4) Umiejętności: U01: Student posiada umiejętności badawcze w zakresie ilościowej weryfikacji hipotez, potrafi samodzielnie zaprojektować proces analizy danych o charakterze ilościowym, potrafi opisywać, analizować i wnioskować na podstawie statystyk opisowych i analiz o charakterze zależnościowym. K_U04+++ (K.U.3) Kompetencje: K01: Student ma świadomość znaczenia prawidłowości przygotowania i przeprowadzenia badań naukowych, wiarygodności i rzetelności wyników i konsekwencji wnioskowania dla celów naukowych i praktycznych. K_K06+, K_K08+ (K.W.7; K.K.1) K02: Student wykazuje gotowość do ciągłego poszerzania swoich kompetencji zawodowych. K_K06+, K_K08+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Boczkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Boczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.