Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSVII.13
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu metodologicznych podstaw badań pedagogicznych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

ćwiczenia - 15 h

wykład - 15 h

Łączna liczba godzin kontaktowych - 30 h

Liczba punktów za godziny kontaktowe - 1 ects

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych w tym czytanie literatury przedmiotu - 10 h, 0,33 ects

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 10 h, 0,33 ects

Opracowanie pracy pisemnej, opracowanie projektu pisemnego - 10 h, 0,34 ects

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny - W01, W02, W03

Kolokwium pisemne - U01

Praca pisemna - K01, K02

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów ze specyfiką prowadzenia analiz w paradygmacie ilościowym. Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami analizy ilościowej materiału badawczego, między innymi: opisem statystycznym, średnią, miarami dyspersji, korelacją rangową Spearmana, współczynnikiem korelacji Pearsona, testami parametrycznymi i nieparametrycznymi.

Literatura:

Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ferguson G.A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. [przeł. Michał Zagrodzki]. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą : przewodnik po metodologii i statystyce : nie tylko dla psychologów. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych.

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.) (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty. Wyd. PWN.

Juszczyk S. (2002). Statystyka dla pedagogów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

King, B. M., Minium E. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. przeł. Marzenna Zakrzewska ; red. nauk. wyd. pol. Jerzy Brzeziński. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kirenko J., Boczkowska M. (2017). Bezrobocie. Zachowania zdrowotne. Uwarunkowania, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów

Rubacha, K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

SPSS w praktyce psychologicznej (2008). red. nauk. G. E. Kwiatkowska, Katarzyny Stasiuk. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Statystyczny drogowskaz : praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii (2007). red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".

Zaczyński W. P. (1997). Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01: Student ma pogłębioną wiedzę na temat metodologicznych podstaw dyscypliny naukowej oraz roli metodologii w opisie i wyjaśnianiu zjawisk w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K_W01++, K_W11+++

W02: Student zna główne typy wyjaśniania w nauce włącznie z podaniem kontekstu ich zastosowań na gruncie pedagogiki pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K_W01++, K_W11+++

W03: Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ilościowej analizy danych. K_W01++, K_W11+++ (K.W.2; K.W.3; K.W.4)

Umiejętności:

U01: Student posiada umiejętności badawcze w zakresie ilościowej weryfikacji hipotez, potrafi samodzielnie zaprojektować proces analizy danych o charakterze ilościowym, potrafi opisywać, analizować i wnioskować na podstawie statystyk opisowych i analiz o charakterze zależnościowym. K_U04+++ (K.U.3)

Kompetencje:

K01: Student ma świadomość znaczenia prawidłowości przygotowania i przeprowadzenia badań naukowych, wiarygodności i rzetelności wyników i konsekwencji wnioskowania dla celów naukowych i praktycznych. K_K06+, K_K08+ (K.W.7; K.K.1)

K02: Student wykazuje gotowość do ciągłego poszerzania swoich kompetencji zawodowych. K_K06+, K_K08+

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Boczkowska
Prowadzący grup: Magdalena Boczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0