Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSVII.14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


ćwiczenia - 15

wykład - 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 ECTS



Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):


Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 10

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 10

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 10


Łączna liczba godzin niekontaktowych: 30

Liczba punktów ECTS dla godzin niekontaktowych: 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1,W2 - egzamin


W1, W2, U1, U2, K1, K2 - kolokwium


U1, U2 - praca zaliczeniowa

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w dziedzinie badań społecznych, w szczególności w pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zakres przedmiotu obejmuje wiedzę teoretyczną i praktyczną, umożliwiającą samodzielne zaprojektowanie badania jakościowego oraz dostarcza podstawowych umiejętności potrzebnych do opisu i interpretacji przykładowego materiału badawczego.

Literatura:

Ciechowska M., Szymańska M., (2017) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków:Wyd. WAM.

Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe, t.1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne : filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin: UMCS.

Maison D. (2022) Jakościowe metody badań społecznych. Warszawa:PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych, t.1 i 2., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick. U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010..

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Glaser, B.G., Strauss, A.L. (2000). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

W1:Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologii jakościowych w naukach pedagogicznych. K_W01: K.W1.

W2: Zna teoretyczne podstawy strategii i metod jakościowych stosowanych w odniesieniu do problematyki pedagogicznej i społecznej. K_W01, K_W011: K.W2.

K.W3., K.W5., K.W6., K.W7., K.W9.

U1:Potrafi samodzielnie zaprojektować proces badań oparty na danych jakościowych. K_U04: K.U1., K.U2.

U2: Potrafi opisywać, analizować i wnioskować na podstawie danych jakościowych.. K_U04: K.U3., K.U4.

K1: Wykazuje gotowość do ciągłego poszerzania swoich kompetencji badawczych.K_K01: K.U5.

K2: Ma świadomość dylematów etycznych i uwzględniania reguł postępowania etycznego w ramach prowadzenia badań naukowych i szerzej pojętej działalności zawodowej. K_K06, K_K08: K.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Duda
Prowadzący grup: Marlena Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0