Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej w przedzkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSVII.15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji społecznej w przedzkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza na temat psychologii dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Zaliczenie przedmiotu: Wprowadzenie do edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i szkole

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład on-line: 15

Ćwiczenia: 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych: 20

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu: 20

Opracowanie zadań projektowych: 10

Przygotowanie się studenta do egzaminu: 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 70

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2,8


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - egzamin

W2 - praca pisemna

W3 - egzamin

W4 - egzamin

U1 - zadanie projektowe

U2 - zadanie projektowe

U3 - zadanie projektowe/praca pisemna

U4 - zadanie projektowe

K1 - zadanie projektowe

K2 - praca pisemna/zadanie projektowe

K3 - egzamin

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Cywińska, M. (2012), Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych. Poznań: UAM.

2. Czub, M., Piotrowski, K. (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: IBE.

3. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016), Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Deptuła, M. (2013), Odrzucenie rówieśnicze: profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Dunn, J. (2008), Przyjaźnie dzieci, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

6. Górecka-Mostowicz, B. (2005), Co dzieci wiedzą o emocjach. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

7. Kaszlińska, K. (2015), Diagnozowanie kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych – możliwości i ograniczenia, „Przegląd Pedagogiczny”, 1.

8. Łaciak, B. (1998), Świat społeczny dziecka. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie.

9. McGinnis, E., Goldstein, A.P. (2004), Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka: profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity.

10. Musialska, K. (2011), Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

11. Parczewska, T. (2012), Doświadczanie koleżeństwa i przyjaźni przez dzieci z chorobami przewlekłymi. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

12. Reddy, L.A. (2016), Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

13. Rudkowska, G. (2001), Kontakty interpersonalne dzieci kończących edukację przedszkolną, [w:] B. Kaczmarek, K. Markiewicz, S. Orzechowski (red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

14. Schaffer, H.R. (2006), Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15. Zwierzchowska, I. (2008), Struktura rodziny a funkcjonowanie społeczne dziecka w środowisku przedszkolnym, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

16. Zwierzchowska, I. (2012), Zachowania prospołeczne dzieci z rodzin niepełnych, [w:] E. Jakubiak-Zapalska, K. Kruszko (red.), Dziecko we wczesnej edukacji. Radom: Kolegium Nauczycielskie.

Źródła internetowe

1. Knopp, K.A., Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna,

http://docplayer.pl/30188248-Kompetencje-spoleczne-pomiar-iaplikacja-

praktyczna.html.

2. Łagodzińska, A. (red.), Etyka nie tylko dla smyka. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, https://cba.gov.pl/ftp/pdf/Poradnik%20Etyka%20nie%20tylko%20dla%20smyka.pdf.

Efekty uczenia się:

W1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu edukacji społecznej. K_W06; B.4.W2.

W2. Student charakteryzuje cele, treści i efekty kształcenia w zakresie edukacji społecznej realizowane na poziomie przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej, zna sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji społecznej. K_W14; A.1.W2.; E.4.W1.

W3. Student opisuje czynniki determinujące funkcjonowanie społeczne dziecka w rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej i wspólnoty narodowej. K_W05; K_W06; K_W07; A.3.W4.

W4. Student zna podstawowe źródła i przyczyny zachowań aspołecznych i antyspołecznych dziecka oraz sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi . K_W06; K_W07; K_W14; A.2.W5.; A.3.W4.

U1. Student projektuje proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie edukacji społecznej i obywatelskiej (obejmujący treści odnoszące się do własnej tożsamości dziecka, relacji z innymi ludźmi, bezpieczeństwa, praw człowieka, podstawowych zasad moralnych i etycznych, wychowania patriotycznego). K_U01; K_U03; K_U05; K_U06; K_U08; C.U5.

U2. Student potrafi przeprowadzić diagnozę relacji rówieśniczych w grupie przedszkolnej, posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów dziecięcych. K_U01; A.2.U3.; A.3.U2.; A.3.U3.

U3. Student projektuje sytuacje edukacyjne wymagające od dzieci przestrzegania ustalonych norm i reguł zachowania, motywujące je do podejmowania działań opartych na współpracy z innymi. K_U03; K_U05; K_U07; K_U08; K_U10; C.U1.; C.U3.; C.U5.

U4. Student potrafi rozwijać u dzieci postawy szacunku, tolerancji, poszanowania praw innych ludzi. K_U07; G.U3.

K1. Student jest gotów do tworzenia właściwego klimatu w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz rozwiązywania problemów i konfliktów rówieśniczych. K_K04; A.2.K3.

K2. Student wykazuje postawę zrozumienia dla różnorodnych zachowań dziecka, przy czym dostrzega potrzebę rozwijania postaw pożądanych społecznie. K_K02; K_K09; C.K1.; C.K2.; G.K2.

K3. Student jest otwarty na tworzenie relacji ze środowiskiem rodzinnym dziecka i przedstawicielami społeczności lokalnej. K_K03; A.1.K1; C.K3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Zwierzchowska
Prowadzący grup: Iwona Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0