Metodyka edukacji społecznej w przedzkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSVII.15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji społecznej w przedzkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza na temat psychologii dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaliczenie przedmiotu: Wprowadzenie do edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i szkole |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład on-line: 15 Ćwiczenia: 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych: 20 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu: 20 Opracowanie zadań projektowych: 10 Przygotowanie się studenta do egzaminu: 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 70 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2,8 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - egzamin W2 - praca pisemna W3 - egzamin W4 - egzamin U1 - zadanie projektowe U2 - zadanie projektowe U3 - zadanie projektowe/praca pisemna U4 - zadanie projektowe K1 - zadanie projektowe K2 - praca pisemna/zadanie projektowe K3 - egzamin |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Cywińska, M. (2012), Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych. Poznań: UAM. 2. Czub, M., Piotrowski, K. (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: IBE. 3. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016), Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Deptuła, M. (2013), Odrzucenie rówieśnicze: profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Dunn, J. (2008), Przyjaźnie dzieci, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 6. Górecka-Mostowicz, B. (2005), Co dzieci wiedzą o emocjach. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 7. Kaszlińska, K. (2015), Diagnozowanie kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych – możliwości i ograniczenia, „Przegląd Pedagogiczny”, 1. 8. Łaciak, B. (1998), Świat społeczny dziecka. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 9. McGinnis, E., Goldstein, A.P. (2004), Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka: profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity. 10. Musialska, K. (2011), Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 11. Parczewska, T. (2012), Doświadczanie koleżeństwa i przyjaźni przez dzieci z chorobami przewlekłymi. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 12. Reddy, L.A. (2016), Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 13. Rudkowska, G. (2001), Kontakty interpersonalne dzieci kończących edukację przedszkolną, [w:] B. Kaczmarek, K. Markiewicz, S. Orzechowski (red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 14. Schaffer, H.R. (2006), Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 15. Zwierzchowska, I. (2008), Struktura rodziny a funkcjonowanie społeczne dziecka w środowisku przedszkolnym, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 16. Zwierzchowska, I. (2012), Zachowania prospołeczne dzieci z rodzin niepełnych, [w:] E. Jakubiak-Zapalska, K. Kruszko (red.), Dziecko we wczesnej edukacji. Radom: Kolegium Nauczycielskie. Źródła internetowe 1. Knopp, K.A., Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna, http://docplayer.pl/30188248-Kompetencje-spoleczne-pomiar-iaplikacja- praktyczna.html. 2. Łagodzińska, A. (red.), Etyka nie tylko dla smyka. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, https://cba.gov.pl/ftp/pdf/Poradnik%20Etyka%20nie%20tylko%20dla%20smyka.pdf. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu edukacji społecznej. K_W06; B.4.W2. W2. Student charakteryzuje cele, treści i efekty kształcenia w zakresie edukacji społecznej realizowane na poziomie przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej, zna sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji społecznej. K_W14; A.1.W2.; E.4.W1. W3. Student opisuje czynniki determinujące funkcjonowanie społeczne dziecka w rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej i wspólnoty narodowej. K_W05; K_W06; K_W07; A.3.W4. W4. Student zna podstawowe źródła i przyczyny zachowań aspołecznych i antyspołecznych dziecka oraz sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi . K_W06; K_W07; K_W14; A.2.W5.; A.3.W4. U1. Student projektuje proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie edukacji społecznej i obywatelskiej (obejmujący treści odnoszące się do własnej tożsamości dziecka, relacji z innymi ludźmi, bezpieczeństwa, praw człowieka, podstawowych zasad moralnych i etycznych, wychowania patriotycznego). K_U01; K_U03; K_U05; K_U06; K_U08; C.U5. U2. Student potrafi przeprowadzić diagnozę relacji rówieśniczych w grupie przedszkolnej, posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów dziecięcych. K_U01; A.2.U3.; A.3.U2.; A.3.U3. U3. Student projektuje sytuacje edukacyjne wymagające od dzieci przestrzegania ustalonych norm i reguł zachowania, motywujące je do podejmowania działań opartych na współpracy z innymi. K_U03; K_U05; K_U07; K_U08; K_U10; C.U1.; C.U3.; C.U5. U4. Student potrafi rozwijać u dzieci postawy szacunku, tolerancji, poszanowania praw innych ludzi. K_U07; G.U3. K1. Student jest gotów do tworzenia właściwego klimatu w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz rozwiązywania problemów i konfliktów rówieśniczych. K_K04; A.2.K3. K2. Student wykazuje postawę zrozumienia dla różnorodnych zachowań dziecka, przy czym dostrzega potrzebę rozwijania postaw pożądanych społecznie. K_K02; K_K09; C.K1.; C.K2.; G.K2. K3. Student jest otwarty na tworzenie relacji ze środowiskiem rodzinnym dziecka i przedstawicielami społeczności lokalnej. K_K03; A.1.K1; C.K3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.