Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do edukacji technicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSVII.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do edukacji technicznej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=26461
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) realizowane stacjonarnie lub on-line w przypadku kształcenia zdalnego:

15h WY + 15h CA

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS za zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1,2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury przedmiotu - 15h

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 10h

Przygotowanie zadań praktycznych - 20h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 45h

Liczba punktów ECTS za zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 1,8

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne; zadanie praktyczne


Pełny opis:

Cele przedmiotu to:

- przygotowanie studentów do zrozumienia roli edukacji technicznej w rozwoju dziecka,

- usystematyzowanie ich wiedzy z zakresu materiałoznawstwa i czynności technologicznych;

- zapoznanie z zasadami realizacyjnymi wynikajacymi z właściwości rozwojowych dzieci, dydaktyki, zasad BHP i kultury pracy.

Literatura:

Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: PWSZ.

Furmanek, W. (1992). Nauczanie techniki w klasach początkowych. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.

Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego

https://www.umcs.pl/pl/video-dydaktyka-video-didactics,19521.htm

Efekty uczenia się:

Potrafi wyjaśnić jakie miejsce w kształceniu ogólnym zajmuje edukacja techniczna oraz potrafi scharakteryzować jej modele i podać podstawowe cele, treści i metody. (K_W01, K_W02; B.8.W1, B.8.W2, B.8.W4)

Potrafi uzasadnić potrzebę rozwijania, u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, poprzez działania o charakterze technicznym m.in.: umiejętności praktycznych, wyobraźni technicznej, postawy i kultury pracy oraz postawy twórczej. ( (K_W01, K_W02; B.8.W2, B.8.W3)

Potrafi ocenić jakość rozwiązań praktycznych z zakresu edukacji technicznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym z uwzględnieniem m.in. charakteru wykonywanych czynności, rodzaju materiału, sposobów kontroli i oceny efektów pracy, przestrzegania zasad BHP. (K_U8, K_U06, K_U12; B.8.U2, B.8.U3)

Potrafi zastosować w projektowaniu pracy reguły dotyczące kształtowania umiejętności i nawyków, pokazu oraz wyzwalania działań twórczych na różnorodnym materiale oraz z użyciem różnorodnych narzędzi i czynności technologicznych. (K_U06, K_U12; B.8.U1, B.8.U2, B.8.U3)

Jest gotowy do rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zainteresowań i umiejętności technicznych. (K_K02; B.8.K2)

Jest gotowy do promowania zasad bezpieczeństwa i kultury pracy. (K_K02; B.8.K1)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Kusiak
Prowadzący grup: Krystyna Kusiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0