Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSVII.9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=20878
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu pedagogiki i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metodyk szczegółowych, psychologii dziecka.


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do praktyki - 10

Opracowanie dokumentacji praktyki - 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 20


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,8


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - dokumentacja praktyki

W2 - dokumentacja praktyki

U1 - dokumentacja praktyki

U2 - dokumentacja praktyki

U3 - dokumentacja praktyki

U4 - dokumentacja praktyki

U5 - dokumentacja praktyki

K1 - dokumentacja praktyki

K2 - dokumentacja praktyki

Pełny opis:

Istotą praktyki śródrocznej wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu jest doświadczanie codzienności edukacyjnej placówki przedszkolnej, a zwłaszcza poznanie roli nauczyciela w organizowaniu warunków uczenia się dzieci poprzez stosowanie określonych form, metod, alternatywnych sposobów pracy. Praktyka w przedszkolu powinna uświadamiać studentom kontekstowość i zmienność aktywności nauczyciela i dzieci. W jej efekcie studenci powinni pozyskać kompetencje metodyczne i realizacyjne, a więc powinni umieć planować i prowadzić działania dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z Podstawą programową oraz z uwzględnieniem potrzeb, potencjału i zainteresowań dzieci.

Założeniem praktyki śródrocznej wychowawczo-dydaktycznej w szkole jest stwarzanie możliwości gromadzenia doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z uczniami w wieku wczesnoszkolnym. Studenci spotykając się z uczniami w świetlicach szkolnych, świetlicach środowiskowych, nabywają umiejętności zarządzania grupą, szybkiego reagowania na nowe sytuacje, diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów. Praktyki stwarzają możliwość konfrontowanie nabywanej w toku studiów wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

Literatura:

Brzezińska A.I. (red) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. GWP. rozdziały 9,10,20.

Guz, S. Centner-Guz, M., Zwierzchowska, I. (2015). W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. Lublin: Wyd. UMCS.

Klus-Stańska, D. Szczepska-Pustkowska, M. (2009) Pedagogika Wczesnoszkolna– dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP .

Leżańska, W., Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Łukasiewicz, R. (1994). Edukacja z wyobraźnią czyli jak podróżować bez map. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.

Łukasiewicz, R. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Róg, A. Zięba-Kołodziej, M (2010). Żeby świetlica nie była przechowalnią. Wskazówki organizacyjno-metodyczne. Warszawa: Wyd.Pedagogiczne ZNP

Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo: Wiedza i Praktyka

Sosnowska-Bielicz E. (2017) Zabawa w biegu życia w: (red) Barbara Bilewicz-Kuźnia Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia. S. 143-156. Lublin: UMCS

Sosnowska-Bielicz E. (2020) Obraz szkolnej codzienności nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne Tom 10 Nr 1 (2020) s.141-153

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Student ma wiedzę na temat organizacji pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej realizowanej na poziomie przedszkola oraz klas I-III szkoły podstawowej K_W03; K_W07; K_W14: J.1.2.W1.

W 2. Student opisuje zadania nauczyciela w kontekście zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej K_W03; K_W16; K_W19: J.1.2.W2.

Umiejętności

U 1. Student wykorzystuje w praktyce nabytą w trakcie studiów wiedzę do rozpoznawania indywidualnych i grupowych potrzeb oraz oczekiwań uczniów, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych oraz dydaktycznych K_U05; K_U06; K_U07; K_U09; K_U08; K_U11 : J.1.2.U1.

U 2. Student posiada umiejętność planowania, realizowania i dokumentowania zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych K_U03; K_U06; K_U07; K_U08; K_U09; K_U08; K_U10; K_U11: J.1.2.U1.

U 3. Student potrafi współpracować z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej K_U17: J.1.2.U1.

U 4. Student dokonuje refleksyjnej i krytycznej oceny pracy nauczyciela i dzieci/uczniów oraz skuteczności własnych działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia, stosowanych metod i środków dydaktycznych K_U08; K_U09; K_U11;: J.1.2.U2.

Kompetencje:

K 1. Student przejawia potrzebę samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań zawodowych, organizuje warsztat pracy nauczyciela K_K01; K_K05; K_K06; J.1.2.K1.

K 2. Student jest gotów do nawiązywania relacji i współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami dzieci oraz innymi osobami zaangażowanymi w działania pedagogiczne K_K03: J.1.2.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Centner-Guz
Prowadzący grup: Małgorzata Centner-Guz, Ewa Sosnowska-Bielicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0