Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSVII.9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=20878 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metodyk szczegółowych, psychologii dziecka. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do praktyki - 10 Opracowanie dokumentacji praktyki - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 20 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,8 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - dokumentacja praktyki W2 - dokumentacja praktyki U1 - dokumentacja praktyki U2 - dokumentacja praktyki U3 - dokumentacja praktyki U4 - dokumentacja praktyki U5 - dokumentacja praktyki K1 - dokumentacja praktyki K2 - dokumentacja praktyki |
Pełny opis: |
Istotą praktyki śródrocznej wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu jest doświadczanie codzienności edukacyjnej placówki przedszkolnej, a zwłaszcza poznanie roli nauczyciela w organizowaniu warunków uczenia się dzieci poprzez stosowanie określonych form, metod, alternatywnych sposobów pracy. Praktyka w przedszkolu powinna uświadamiać studentom kontekstowość i zmienność aktywności nauczyciela i dzieci. W jej efekcie studenci powinni pozyskać kompetencje metodyczne i realizacyjne, a więc powinni umieć planować i prowadzić działania dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z Podstawą programową oraz z uwzględnieniem potrzeb, potencjału i zainteresowań dzieci. Założeniem praktyki śródrocznej wychowawczo-dydaktycznej w szkole jest stwarzanie możliwości gromadzenia doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z uczniami w wieku wczesnoszkolnym. Studenci spotykając się z uczniami w świetlicach szkolnych, świetlicach środowiskowych, nabywają umiejętności zarządzania grupą, szybkiego reagowania na nowe sytuacje, diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów. Praktyki stwarzają możliwość konfrontowanie nabywanej w toku studiów wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
Literatura: |
Brzezińska A.I. (red) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. GWP. rozdziały 9,10,20. Guz, S. Centner-Guz, M., Zwierzchowska, I. (2015). W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. Lublin: Wyd. UMCS. Klus-Stańska, D. Szczepska-Pustkowska, M. (2009) Pedagogika Wczesnoszkolna– dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP . Leżańska, W., Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łukasiewicz, R. (1994). Edukacja z wyobraźnią czyli jak podróżować bez map. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Łukasiewicz, R. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne. Róg, A. Zięba-Kołodziej, M (2010). Żeby świetlica nie była przechowalnią. Wskazówki organizacyjno-metodyczne. Warszawa: Wyd.Pedagogiczne ZNP Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo: Wiedza i Praktyka Sosnowska-Bielicz E. (2017) Zabawa w biegu życia w: (red) Barbara Bilewicz-Kuźnia Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia. S. 143-156. Lublin: UMCS Sosnowska-Bielicz E. (2020) Obraz szkolnej codzienności nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne Tom 10 Nr 1 (2020) s.141-153 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Student ma wiedzę na temat organizacji pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej realizowanej na poziomie przedszkola oraz klas I-III szkoły podstawowej K_W03; K_W07; K_W14: J.1.2.W1. W 2. Student opisuje zadania nauczyciela w kontekście zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej K_W03; K_W16; K_W19: J.1.2.W2. Umiejętności U 1. Student wykorzystuje w praktyce nabytą w trakcie studiów wiedzę do rozpoznawania indywidualnych i grupowych potrzeb oraz oczekiwań uczniów, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych oraz dydaktycznych K_U05; K_U06; K_U07; K_U09; K_U08; K_U11 : J.1.2.U1. U 2. Student posiada umiejętność planowania, realizowania i dokumentowania zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych K_U03; K_U06; K_U07; K_U08; K_U09; K_U08; K_U10; K_U11: J.1.2.U1. U 3. Student potrafi współpracować z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej K_U17: J.1.2.U1. U 4. Student dokonuje refleksyjnej i krytycznej oceny pracy nauczyciela i dzieci/uczniów oraz skuteczności własnych działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia, stosowanych metod i środków dydaktycznych K_U08; K_U09; K_U11;: J.1.2.U2. Kompetencje: K 1. Student przejawia potrzebę samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań zawodowych, organizuje warsztat pracy nauczyciela K_K01; K_K05; K_K06; J.1.2.K1. K 2. Student jest gotów do nawiązywania relacji i współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami dzieci oraz innymi osobami zaangażowanymi w działania pedagogiczne K_K03: J.1.2.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Centner-Guz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Centner-Guz, Ewa Sosnowska-Bielicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.