Wprowadzenie do filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSI.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do filozofii |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji: 6,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 (15 godz. W i 15 godz. Ćw.) Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 24,0 |
Pełny opis: |
Przedmiot prezentuje główne problemy oraz ich główne modelowe rozwiązania, formułowane w dziejach filozofii europejskiej, dotyczące zarówno samego rozumienia filozofii, jej stosunku do innych dziedzin kultury, jak i zagadnień wysuwanych w głównych działach filozofii, takich jak ontologia, epistemologia, etyka, estetyka, filozofia dziejów i filozofia kultury. |
Literatura: |
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty – Warszawa 2004, (wybrane fragmenty) Judycki S., O dzisiejszym stanie epistemologii, (http://www.kul.pl/files/108/O_dzisiejszym_stanie_epis.pdf), s. 1 – 11. Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, PWN, Warszawa 1989. Malitowska, A. (2012). Czym jest filozofia moralna?, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, 1(1), 120–126. Migasiński, J. Filozofia nowożytna. Postacie. Idee. Problemy, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2011. Pieper A., Dobro, (w:) Martens E, Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa 1995, s. 289-332 Schnadelbach H., Filozofia, (w) Martens E, Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa 1995, s. 66-96. Tokarczuk, O. (2020). Człowiek na krańcach świata. Esej zamieszczony na łamach „Polityki”. Dostęp przez kampus UMCS. |
Efekty uczenia się: |
W1 Zna i rozumie na poziomie podstawowym problematykę, dzieje i dziedziny filozofii W2 Zna i rozumie powiązania filozofii z innymi dziedzinami kultury W3 Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu filozofii U1 Potrafi precyzyjnie formułować i analizować problemy badawcze (filozoficzne, światopoglądowe, etyczne, inne) U2 Potrafi spójnie i precyzyjnie przedstawić własne poglądy w kwestiach teoretycznych i praktycznych – w wypowiedzi ustnej i na piśmie U3 Potrafi racjonalnie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz poprawnie formułować wnioski – w wypowiedzi ustnej i na piśmie K1 Jest gotów do ciągłego kształcenia się i powiększania własnych umiejętności K2 Jest gotów pracować w grupie nad poszukiwaniem rozwiązania problemu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Knopik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Knopik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.