Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki ogólnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSI.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki ogólnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury - 45

Przygotowanie się do egzaminu -

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - egzamin pisemny

W2 - egzamin pisemny

W3 - egzamin pisemny

U1 - egzamin pisemny

U2 - egzamin pisemny

K1 - egzamin pisemny

K2 - egzamin pisemny

Pełny opis:

W wyniku zajęć studenci powinni znać miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze nauk pedagogicznych; posiadać naukową wiedzę pedagogiczną na temat wychowania i rozróżniać ją od wiedzy potocznej; umieć poprawnie operować pojęciami pedagogicznymi; wykazać pozytywne i negatywne aspekty różnych orientacji pedagogicznych; formułować problemy pedagogiczne uwzględniając aktualny kontekst społeczny.

Literatura:

Pozycje zwarte:

1. Dudzikowa M., Czerepiak-Walczak M. (red.) (2007). Wychowanie. Pojęcia- Procesy- Konteksty. Tom 2. Gdańsk: GWP.

2. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2021). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Kunowski S.(2011). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

4. Kron F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot: GWP

5. Śliwerski B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Literatura dodatkowa:

1. Schulz R.(2003). Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. I i II. Toruń: Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

2. Hejnicka-Bezwińska T.(2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wyd. Akademickie i profesjonalne.

3. Hejnicka-Bezwińska T. (red.) (2011). Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Efekty uczenia się:

W1. Ma wiedzę na temat naukowego charakteru pedagogiki, znaczenia różnych okresów historycznych, prądów kulturowych, kierunków filozoficznych, nurtów społeczno – religijnych oraz osiągnięć innych nauk dla rozwoju współczesnej pedagogiki; K_W01/B.2.W1.

W2. Zna podstawową terminologię pedagogiczną, rozumie funkcje i zachodzące relacje między pojęciami, ma elementarną wiedzę na temat nurtów i systemów pedagogicznych; K_W02; K_W05/B.2.W1.

W3. Ma wiedzę o organizacji, funkcjonowaniu i dobrych praktykach związanych z pracą w instytucjach edukacyjnych; K_W06; K_W07/ B.2.W1.

U1. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych; K_U01

K_U02/ B.2.U6.

U2. Potrafi wykazać praktyczne znaczenie wiedzy na temat współczesnych teorii i nurtów pedagogicznych, posiada umiejętność konstruowania ustnych i pisemnych wypowiedzi na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych korzystając z dorobku pedagogiki; K_U02; K_U04/ B.2.U3.

K1. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy mając świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu pracy pedagoga i rozwoju osobistego, wyznacza kierunki własnego rozwoju; K_K01; K_K03; K_K04/B.2.K4.

K2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; K_K04/B.2.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bochniarz
Prowadzący grup: Agnieszka Bochniarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0