Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSI.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład – 30

Ćwiczenia – 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 40

Przygotowanie się do kolokwiów: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 30

Łączna liczba godzin bez udziału nauczyciela akademickiego: 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3


Łączna liczba godzin kontaktowych i niekontaktowych 150

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny


Kolokwium

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii (elementy psychologii ogólnej, społecznej, wychowawczej, psychologii osobowości i psychologii klinicznej) oraz ukazanie możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w kontekście edukacyjnym, wychowawczym i opiekuńczym. Tematyka wykładów i ćwiczeń dotyczyła będzie psychologicznych koncepcji człowieka, procesów poznawczych, inteligencji, emocji i motywacji oraz relacji społecznych i ich uwarunkowań. Poruszone zostaną także zagadnienia związane z stresem w pracy pedagoga oraz ogólne zagadnienia dotyczące trudności wychowawczych i radzenia sobie z nimi. Zdobyta wiedza z zakresu psychologii pozwoli na efektywne wykorzystanie jej w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

(1) Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia: kluczowe koncepcje [T.1, T.4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

(2) Zimbardo P., Gerrig, R. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

(3) Tavris, C., & Wade, C. (2008). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Warszawa: Zysk i S-ka.

(4) Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca:

(1) Spielman, R., Jenkins, W., Lovett, M., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.

(2) Dziwota, K., Dudek, A., Szpak, A., Ludwikowska, K., Kowalski, D., Drabarek, Ł., ... & Olajossy, M. (2016). Value preferences in individuals with low and high self-esteem. Current Problems of Psychiatry, 17(2). 97-106. https://doi.org/10.1515/cpp-2016-0011

(3) Kołakowski, A., Pisula, A. (2020). Sposób na trudne dziecko: przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01: Absolwent zna i rozumie psychologiczne teorie dotyczące uczenia się i nauczania oraz złożone uwarunkowania tych procesów - K_W02

W02: Absolwent ma podstawową wiedzę o środowisku społecznym, jego znaczeniu dla wychowania oraz rozumie mechanizmy psychologiczne zachodzące w podstawowych interakcjach społecznych - K_W04

W03: Absolwent ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie

konstytuującym struktury społeczne - K_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U01: Absolwent potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych - K_U02

U02: Absolwent wykazuje umiejętność zastosowania podstawowej wiedzy psychologicznej do analizy motywów i wzorców ludzkich zachowań - K_U02

U03 - Absolwent posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami psychologicznymi by sprawnie komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych - K_U04

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K01: Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Ludwikowska-Świeboda
Prowadzący grup: Karolina Ludwikowska-Świeboda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0