Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSI.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu historii powszechnej i historii Polski

Orientacja w podstawowych nurtach filozoficznych w różnych epokach historycznych


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykłady: 15

Ćwiczenia: 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie przez studenta literatury 10

Przygotowanie się do zajęć 20

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego 25

Przygotowanie się do egzaminu 20

Łączna liczba godzin bez udziału nauczyciela akademickiego - 75

Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego 2,5

Sumaryczna liczna punktów ECTS dla modułu- 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne-W01, W02, U01, U02, K01, K02, K03

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przedstawienie dziejów wychowania i myśli pedagogicznej na przestrzeni epok. Ma na celu ukazanie jak kształtowały się ideały wychowawcze oraz zapoznanie z rozwojem instytucji edukacyjnych oraz doktryn pedagogicznych w różnych epokach historycznych /od starożytności po wiek XX/.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kocurek, D. red. (2015). Zasady dobrego wychowania elementem edukacji Renesansu (w świetle pism Erazma z Rotterdamu), w: Historia i współczesność procesu edukacyjno-wychowawczego. Katowice: Uniwersytet Śląski, s. 11-20.

2. Kot, S. (2010). Historia wychowania. T.1;2. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie Żak.

3. Krajewska, A. (2017). Edukacja mówcy. Jak wychować człowieka szlachetnego. Ideał według M. F. Kwintyliana. „Journal of Modern Science”. T. 3 (34). S. 47-57.

4. Kurdybacha, S. (1965). Historia wychowania. T.1;2. Warszawa:Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

5. Markiewiczowa, H. (2016). Wybrane zagadnienia z historii wychowania. T. 1. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

6. Mucha, D. (2012). Poglądy pedagogiczne pozytywistów na wychowanie młodego pokolenia, „Kultura i Wychowanie”. Nr 3. S. 30-47.

7. Poznański, K. (2006). Wybrane zagadnienia z historii wychowania. T. 2. Warszawa:Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

8. Wołoszyn, S. (1995). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 1; 2. Kielce: Strzelec.

Literatura dodatkowa:

1. Drynda, D. (red.). (2006). Historia wychowania. Warszawa:Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

2. Litak, S. (2005). Historia wychowania. Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków: Wydawnictwo WAM.

3. Kupisiewicz, C. (red.). (1996). Myśliciele o wychowaniu. Warszawa. Polska Oficyna Wydawnicza BGW.

4. Wroczyński, R. (1996). Dzieje oświaty polskiej 1795 – 1945. Warszawa: Żak.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Absolwent zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w Polsce oraz potrafi je przedstawić na tle dziejów wychowania i myśli pedagogicznej w Europie oraz wskazać ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W03; A.1.W1;

2. Absolwent potrafi dokonać charakterystyki głównych kierunków i tendencji w wychowaniu i oświacie na przestrzeni dziejów K_W05, K_W11; A.1.W2; A.1.W3;

Umiejętności

1. Absolwent potrafi sformułować oraz wyrażać własne poglądy i przekonania w kwestiach teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwoju teorii i praktyki pedagogicznej K_U08, K_U11; A.1.U1;

2. Absolwent potrafi analizować : teksty źródłowe z historii myśli pedagogicznej, historii wychowania, zasadnicze problemy z dziejów myśli pedagogicznej w kontekście wpływów czynników społecznych, politycznych, kulturowych na teorię i praktykę pedagogiczną K_U04, K_U13; A.1.U2; A.2.U1; A.2.U2;

Kompetencje społeczne

1. Absolwent potrafi wskazywać możliwe rozwiązania problemów z zakresu historii wychowania K_U14; A.1.K1;

2. Absolwent jest otwarty na krytyczne uwagi oraz świadomie kształtuje swoją postawę badawczą K_K01; A.1.K4;

3. Absolwent docenia znaczenie dziejów myśli pedagogicznej dla poznania i rozumienia tradycji edukacyjnej oraz współczesnych zjawisk pedagogicznych K_K02; A.1.K1;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Bednarz-Grzybek
Prowadzący grup: Renata Bednarz-Grzybek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0