Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSI.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii powszechnej i historii Polski Orientacja w podstawowych nurtach filozoficznych w różnych epokach historycznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykłady: 15 Ćwiczenia: 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie przez studenta literatury 10 Przygotowanie się do zajęć 20 Przygotowanie się do kolokwium pisemnego 25 Przygotowanie się do egzaminu 20 Łączna liczba godzin bez udziału nauczyciela akademickiego - 75 Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego 2,5 Sumaryczna liczna punktów ECTS dla modułu- 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie pisemne-W01, W02, U01, U02, K01, K02, K03 |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawienie dziejów wychowania i myśli pedagogicznej na przestrzeni epok. Ma na celu ukazanie jak kształtowały się ideały wychowawcze oraz zapoznanie z rozwojem instytucji edukacyjnych oraz doktryn pedagogicznych w różnych epokach historycznych /od starożytności po wiek XX/. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kocurek, D. red. (2015). Zasady dobrego wychowania elementem edukacji Renesansu (w świetle pism Erazma z Rotterdamu), w: Historia i współczesność procesu edukacyjno-wychowawczego. Katowice: Uniwersytet Śląski, s. 11-20. 2. Kot, S. (2010). Historia wychowania. T.1;2. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie Żak. 3. Krajewska, A. (2017). Edukacja mówcy. Jak wychować człowieka szlachetnego. Ideał według M. F. Kwintyliana. „Journal of Modern Science”. T. 3 (34). S. 47-57. 4. Kurdybacha, S. (1965). Historia wychowania. T.1;2. Warszawa:Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 5. Markiewiczowa, H. (2016). Wybrane zagadnienia z historii wychowania. T. 1. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 6. Mucha, D. (2012). Poglądy pedagogiczne pozytywistów na wychowanie młodego pokolenia, „Kultura i Wychowanie”. Nr 3. S. 30-47. 7. Poznański, K. (2006). Wybrane zagadnienia z historii wychowania. T. 2. Warszawa:Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 8. Wołoszyn, S. (1995). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 1; 2. Kielce: Strzelec. Literatura dodatkowa: 1. Drynda, D. (red.). (2006). Historia wychowania. Warszawa:Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna. 2. Litak, S. (2005). Historia wychowania. Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków: Wydawnictwo WAM. 3. Kupisiewicz, C. (red.). (1996). Myśliciele o wychowaniu. Warszawa. Polska Oficyna Wydawnicza BGW. 4. Wroczyński, R. (1996). Dzieje oświaty polskiej 1795 – 1945. Warszawa: Żak. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Absolwent zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w Polsce oraz potrafi je przedstawić na tle dziejów wychowania i myśli pedagogicznej w Europie oraz wskazać ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W03; A.1.W1; 2. Absolwent potrafi dokonać charakterystyki głównych kierunków i tendencji w wychowaniu i oświacie na przestrzeni dziejów K_W05, K_W11; A.1.W2; A.1.W3; Umiejętności 1. Absolwent potrafi sformułować oraz wyrażać własne poglądy i przekonania w kwestiach teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwoju teorii i praktyki pedagogicznej K_U08, K_U11; A.1.U1; 2. Absolwent potrafi analizować : teksty źródłowe z historii myśli pedagogicznej, historii wychowania, zasadnicze problemy z dziejów myśli pedagogicznej w kontekście wpływów czynników społecznych, politycznych, kulturowych na teorię i praktykę pedagogiczną K_U04, K_U13; A.1.U2; A.2.U1; A.2.U2; Kompetencje społeczne 1. Absolwent potrafi wskazywać możliwe rozwiązania problemów z zakresu historii wychowania K_U14; A.1.K1; 2. Absolwent jest otwarty na krytyczne uwagi oraz świadomie kształtuje swoją postawę badawczą K_K01; A.1.K4; 3. Absolwent docenia znaczenie dziejów myśli pedagogicznej dla poznania i rozumienia tradycji edukacyjnej oraz współczesnych zjawisk pedagogicznych K_K02; A.1.K1; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Bednarz-Grzybek | |
Prowadzący grup: | Renata Bednarz-Grzybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.