Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

System oświatowo-wychowawczy w Polsce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSII.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: System oświatowo-wychowawczy w Polsce
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela):


Wykład: 15 godzin


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5




Godziny niekontaktowe:


Czas poświęcony na pracę indywidualną (przygotowanie prac pisemnych, poszerzenie wiedzy) 15 godzin


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5




Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Pisemna praca zaliczeniowa

Pełny opis:

Studenci poznają formalno - prawne podstawy funkcjonowania systemu oświaty w Polsce, a także dokumenty regulujące wychowanie w rodzinie i placówkach oświatowych i opiekuńczo - wychowawczych. Próbują analizować i oceniać przejawy polityki oświatowej, kierunki reform edukacyjnych oraz możliwości doskonalenia własnych kompetencji do pracy nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. W ramach samokształcenia dokonują porównania wybranych aspektów oświaty i wychowania w Polsce z dowolnym systemem Unii Europejskiej.

Literatura:

iteratura obowiązkowa:

1. Bieganowska-Skóra, A. , Pankowska, D. (2020). Moje samopoczucie w e -szkole. Raport z badań, Lublin.

2. Chęć, J.(2010). E-learning w kształceniu LLL, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą. Seria: Studia i Materiały, nr 29, 2010, s. 5-16.

3. Fiszbak, J. (2010). Zmierzch zawodu nauczyciela czy niedookreśloność

potrzeb społeczeństwa ponowoczesnego?Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia vol.III , s. 125-142.

4. Hamer H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Veda

5. Śliwerski, B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badan polityki oświatowej (2015). Kraków: Impuls

źródła internetowe:

https://www.men.gov.pl

https://www.prawo.vulcan.edu.pl/

akty normatywne:

USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe

(Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245)

ogłoszono dnia 24 maja 2018 r.

obowiązuje od dnia 1 września 2017 r (stan aktualny)

Literatura uzupełniająca:

1. Pyżalski, J. (2014). Analiza porównawcza systemów kształcenia i doskonalenia kadry kierowniczej szkół oraz placówek. Raport syntetyczny. Kraków:UJ.

2. Wachowiak, M, Rudnik, J. (2020). Uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole. Materiały ORE.

3. Zestawienie systemów edukacji w krajach Unii Europejskiej i EOG, https://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/analiza_syntetyczna2.pdf

Efekty uczenia się:

W1 Absolwent posiada wiedzę na temat aktualnej struktury edukacji w Polsce, kierunków i obszarów reform edukacyjnych oraz sytuacji nauczyciela w systemie oświatowo - wychowawczym K_W02 B.2.W1.

U1 Absolwent potrafi krytycznie oceniać wdrażaną obecnie reformę systemu edukacji w Polsce, wskazując na jej konsekwencje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów edukacyjnych (nauczyciele, uczniowie, rodzice) K_U01, K_U02 B.2.U3.

U2 Absolwent potrafi wykazać atuty i niedoskonałości polskiego systemu edukacji na tle systemów innych krajów K_U01, K_U02 B.2.U3.

K1 Absolwent potrafi wykorzystać rzetelną naukową wiedzę o systemie oświatowo wychowawczym w Polsce oraz jego efektywności na tle porównawczym do uczestnictwa w dyskusjach na temat kondycji polskiej edukacji K_K01, K_K02 B.2.K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Buczak
Prowadzący grup: Agnieszka Buczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0