System oświatowo-wychowawczy w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSII.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System oświatowo-wychowawczy w Polsce |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela): Wykład: 15 godzin Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5 Godziny niekontaktowe: Czas poświęcony na pracę indywidualną (przygotowanie prac pisemnych, poszerzenie wiedzy) 15 godzin Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Pisemna praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Studenci poznają formalno - prawne podstawy funkcjonowania systemu oświaty w Polsce, a także dokumenty regulujące wychowanie w rodzinie i placówkach oświatowych i opiekuńczo - wychowawczych. Próbują analizować i oceniać przejawy polityki oświatowej, kierunki reform edukacyjnych oraz możliwości doskonalenia własnych kompetencji do pracy nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. W ramach samokształcenia dokonują porównania wybranych aspektów oświaty i wychowania w Polsce z dowolnym systemem Unii Europejskiej. |
Literatura: |
iteratura obowiązkowa: 1. Bieganowska-Skóra, A. , Pankowska, D. (2020). Moje samopoczucie w e -szkole. Raport z badań, Lublin. 2. Chęć, J.(2010). E-learning w kształceniu LLL, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą. Seria: Studia i Materiały, nr 29, 2010, s. 5-16. 3. Fiszbak, J. (2010). Zmierzch zawodu nauczyciela czy niedookreśloność potrzeb społeczeństwa ponowoczesnego?Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia vol.III , s. 125-142. 4. Hamer H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Veda 5. Śliwerski, B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badan polityki oświatowej (2015). Kraków: Impuls źródła internetowe: https://www.men.gov.pl https://www.prawo.vulcan.edu.pl/ akty normatywne: USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245) ogłoszono dnia 24 maja 2018 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r (stan aktualny) Literatura uzupełniająca: 1. Pyżalski, J. (2014). Analiza porównawcza systemów kształcenia i doskonalenia kadry kierowniczej szkół oraz placówek. Raport syntetyczny. Kraków:UJ. 2. Wachowiak, M, Rudnik, J. (2020). Uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole. Materiały ORE. 3. Zestawienie systemów edukacji w krajach Unii Europejskiej i EOG, https://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/analiza_syntetyczna2.pdf |
Efekty uczenia się: |
W1 Absolwent posiada wiedzę na temat aktualnej struktury edukacji w Polsce, kierunków i obszarów reform edukacyjnych oraz sytuacji nauczyciela w systemie oświatowo - wychowawczym K_W02 B.2.W1. U1 Absolwent potrafi krytycznie oceniać wdrażaną obecnie reformę systemu edukacji w Polsce, wskazując na jej konsekwencje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów edukacyjnych (nauczyciele, uczniowie, rodzice) K_U01, K_U02 B.2.U3. U2 Absolwent potrafi wykazać atuty i niedoskonałości polskiego systemu edukacji na tle systemów innych krajów K_U01, K_U02 B.2.U3. K1 Absolwent potrafi wykorzystać rzetelną naukową wiedzę o systemie oświatowo wychowawczym w Polsce oraz jego efektywności na tle porównawczym do uczestnictwa w dyskusjach na temat kondycji polskiej edukacji K_K01, K_K02 B.2.K4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Buczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Buczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.