Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSII.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

ćwiczenia - 30 h


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ESTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

przygotowanie się do ćwiczeń - 10

studiowanie literatury - 10

przygotowanie się do zaliczenia - 10


Łączna liczba godzin niekontaktowych - 30

liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium - W01, W02, W03, K07

Praktyczna prezentacja umiejętności - U04, U05, U06

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności związanych z posługiwaniem się głosem jako narzędziem pracy pedagoga poprzez poznanie w teorii i praktyce zasad prawidłowego posługiwania się głosem. Ukierunkowany jest również na zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami podstawowych chorób zawodowych związanych z pracą głosem - ich przyczyn oraz profilaktyki. W toku zajęć studenci poznają zasady higieny głosu oraz opanowują umiejętności związane z oddychaniem przeponowym, prawidłową artykulacją i prozodią, które umożliwiają ochronę narządów mowy przed skutkami dużego i długotrwałego wysiłku.

Literatura:

Wosik-Kawala, D. (2015). Podstawy emisji głosu, Lublin: Wyd. UMCS.

Dąbrowska, D. (2005). Emisja głosu: wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych:Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa.

Kisie,l M (2012). Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu.

Łabuś, K. (2011). Autoprezentacja w zakresie pracy głosem, Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Miśka, H. (red.) (2015) Z zagadnień emisji głosu, Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Pawłowski, Z. (red.) (2008). Emisja głosu – struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja, Warszawa: Wyd. Salezjańskie.

Tarasiewicz, B. (2011). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków:TAiWPN Universitas.

Toczyska, B. (2007). Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk:GWP.

Toczyska, B. (2006). Łamańce z dedykacją, Gdańsk: GWP.

Toczyska, B. (2006). Sarabanda w chaszczach, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.

Walczak – Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki… : wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

Efekty uczenia się:

W01: Zna i rozumie podstawy funkcjonowania aparatu mowy oraz jego zaburzenia. K_W04 (C.W7)

W02: Zna i rozumie zasady higieny i prawidłowej emisji głosu. K_W07, K_W10 (C.W7)

W03: Zna podstawowe choroby głosu o podłożu zawodowym oraz ich przyczyny. K_W10 (C.W7)

U04: Potrafi wykonać ćwiczenia emisyjno-oddechowe. K_U07, K_U09 (C.U7)

U05: Potrafi wykonać ćwiczenia rozwijające sprawność aparatu mowy. K_U09 (C.U7)

U06: Potrafi zaprezentować prawidłową prozodię w interpretacji czytanego tekstu. K_U09 (C.U8, C.U7)

K07: Ma świadomość znaczenia doskonalenia się w zakresie emisji głosu oraz potrafi dokonać analizy działań wskazując obszary wymagające dalszej pracy. K_K04 (C.K2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Duda
Prowadzący grup: Marlena Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0