Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSII.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 30 h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ESTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): przygotowanie się do ćwiczeń - 10 studiowanie literatury - 10 przygotowanie się do zaliczenia - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 30 liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Kolokwium - W01, W02, W03, K07 Praktyczna prezentacja umiejętności - U04, U05, U06 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności związanych z posługiwaniem się głosem jako narzędziem pracy pedagoga poprzez poznanie w teorii i praktyce zasad prawidłowego posługiwania się głosem. Ukierunkowany jest również na zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami podstawowych chorób zawodowych związanych z pracą głosem - ich przyczyn oraz profilaktyki. W toku zajęć studenci poznają zasady higieny głosu oraz opanowują umiejętności związane z oddychaniem przeponowym, prawidłową artykulacją i prozodią, które umożliwiają ochronę narządów mowy przed skutkami dużego i długotrwałego wysiłku. |
Literatura: |
Wosik-Kawala, D. (2015). Podstawy emisji głosu, Lublin: Wyd. UMCS. Dąbrowska, D. (2005). Emisja głosu: wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych:Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa. Kisie,l M (2012). Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu. Łabuś, K. (2011). Autoprezentacja w zakresie pracy głosem, Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Miśka, H. (red.) (2015) Z zagadnień emisji głosu, Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Pawłowski, Z. (red.) (2008). Emisja głosu – struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja, Warszawa: Wyd. Salezjańskie. Tarasiewicz, B. (2011). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków:TAiWPN Universitas. Toczyska, B. (2007). Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk:GWP. Toczyska, B. (2006). Łamańce z dedykacją, Gdańsk: GWP. Toczyska, B. (2006). Sarabanda w chaszczach, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa. Walczak – Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki… : wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie. |
Efekty uczenia się: |
W01: Zna i rozumie podstawy funkcjonowania aparatu mowy oraz jego zaburzenia. K_W04 (C.W7) W02: Zna i rozumie zasady higieny i prawidłowej emisji głosu. K_W07, K_W10 (C.W7) W03: Zna podstawowe choroby głosu o podłożu zawodowym oraz ich przyczyny. K_W10 (C.W7) U04: Potrafi wykonać ćwiczenia emisyjno-oddechowe. K_U07, K_U09 (C.U7) U05: Potrafi wykonać ćwiczenia rozwijające sprawność aparatu mowy. K_U09 (C.U7) U06: Potrafi zaprezentować prawidłową prozodię w interpretacji czytanego tekstu. K_U09 (C.U8, C.U7) K07: Ma świadomość znaczenia doskonalenia się w zakresie emisji głosu oraz potrafi dokonać analizy działań wskazując obszary wymagające dalszej pracy. K_K04 (C.K2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Duda | |
Prowadzący grup: | Marlena Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.