Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSII.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do ćwiczeń 20

Studiowanie literatury 25

Przygotowanie do kolokwium 20

Przygotowanie do egzaminu 25

Łączna liczba godzin niekontaktowych 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3


Łączna liczba punktów ECTS: 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. egzamin pisemny, kolokwium

W2. egzamin pisemny, kolokwium

U1. kolokwium pisemne

U2. kolokwium pisemne

U3. kolokwium pisemne

K1. kolokwium pisemne

K2. kolokwium pisemne

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest na I roku studiów w semestrze II. Kierowany jest do studentów kierunku pedagogika resocjalizacyjna, studia I stopnia stacjonarne.

Omawiane na zajęciach treści służą dostarczeniu studentom wiedzy na temat istoty i warunków procesu wychowania, co jest niezbędne do projektowania właściwych działań wychowawczych z dziećmi i młodzieżą. Zagadnienia realizowane w ramach wykładów koncentrować się będą wokół: przedmiotu i zadań teorii wychowania; rozumienia wychowania oraz cech i właściwości tego procesu; celów i ideałów wychowania oraz jego roli w kontekście procesu socjalizacji i inkulturacji; znaczenia wartości w wychowaniu; zewnętrznych i wewnętrznych oraz osobowych uwarunkowań efektywności procesu wychowania; metodycznych aspektów pracy wychowawczej oraz specyfiki i wpływu na osobowość wychowanków podstawowych środowisk wychowawczych. Udział w ćwiczeniach jeszcze bardziej przybliży studentom prezentowane podczas wykładów zagadnienia, dzięki zastosowaniu metod aktywizujących, m. in. ćwiczeń praktycznych i różnych form dyskusji. Umożliwi dzielenie się własnymi doświadczeniami i współpracę w realizacji stawianych zadań. Pozwoli zrozumieć znaczenie wartości w procesie wychowania oraz konieczność odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Dąbrowska T.E., Wojciechowska - Charlak B. (1996). Między praktyką a teorią wychowania Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2. Janowska J., (1998). Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

3. Konarzewski K. (1982). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki J. (2016). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

5. Łobocki M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: „Impuls”.

6. Łobocki M.: (1990). W poszukiwaniu skutecznych form wychowania. Warszawa: WSiP.

7. Maslow A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN.

8. Tyrała P. (2001). Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

9. Wiatrowski Z. (2010). Tradycyjne i współczesne uwarunkowania wychowania, "Ruch Pedagogiczny", nr 3-4, s. 21-30.

10. Wojciechowska-Charlak B. (red) (2002). Środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.

11. Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2012). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli. Lublin: UMCS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Zna i rozumie teorie dotyczące wychowania oraz złożone uwarunkowania tego procesu. Zna rolę nauczyciela-wychowawcy w procesie wychowania dzieci i młodzieży - K_W02, K_W03; B.2.W2; B.2.W8..

W2. Ma wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych (rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym), rozumie ich specyfikę i procesy w nich zachodzące - K_W03, K_W06; B.2.W4.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Posiada umiejętność rozpoznawania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wykorzystania ich do prawidłowej organizacji procesu wychowania K_U01; B.2.U1.

U2. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną do planowania, organizacji, realizacji, kontroli i oceny oddziaływań wychowawczych - K_U03; B.2.U3; B.2.U4.

U3. Potrafi diagnozować i komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych z użyciem specjalistycznej terminologii, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich - K_U04, K_U08; B.2.U7.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Wykazuje gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz odpowiedzialnego podejmowania oddziaływań wychowawczych i decyzji. Uznaje znaczenie posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych - K_K01; B.2.K2; B.2.K3.

K2. Jest przygotowany do rozpoznawania specyfiki środowisk lokalnego i wychowawczego oraz ich wpływu na funkcjonowanie wychowanków. Wykazuje gotowość do podejmowania współpracy z innymi podmiotami na rzecz dobra wychowanków i tych środowisk - K_K07; B.2.K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kalinowska-Witek
Prowadzący grup: Magdalena Barabas, Barbara Kalinowska-Witek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0