Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSII.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do ćwiczeń 20 Studiowanie literatury 25 Przygotowanie do kolokwium 20 Przygotowanie do egzaminu 25 Łączna liczba godzin niekontaktowych 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3 Łączna liczba punktów ECTS: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. egzamin pisemny, kolokwium W2. egzamin pisemny, kolokwium U1. kolokwium pisemne U2. kolokwium pisemne U3. kolokwium pisemne K1. kolokwium pisemne K2. kolokwium pisemne |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest na I roku studiów w semestrze II. Kierowany jest do studentów kierunku pedagogika resocjalizacyjna, studia I stopnia stacjonarne. Omawiane na zajęciach treści służą dostarczeniu studentom wiedzy na temat istoty i warunków procesu wychowania, co jest niezbędne do projektowania właściwych działań wychowawczych z dziećmi i młodzieżą. Zagadnienia realizowane w ramach wykładów koncentrować się będą wokół: przedmiotu i zadań teorii wychowania; rozumienia wychowania oraz cech i właściwości tego procesu; celów i ideałów wychowania oraz jego roli w kontekście procesu socjalizacji i inkulturacji; znaczenia wartości w wychowaniu; zewnętrznych i wewnętrznych oraz osobowych uwarunkowań efektywności procesu wychowania; metodycznych aspektów pracy wychowawczej oraz specyfiki i wpływu na osobowość wychowanków podstawowych środowisk wychowawczych. Udział w ćwiczeniach jeszcze bardziej przybliży studentom prezentowane podczas wykładów zagadnienia, dzięki zastosowaniu metod aktywizujących, m. in. ćwiczeń praktycznych i różnych form dyskusji. Umożliwi dzielenie się własnymi doświadczeniami i współpracę w realizacji stawianych zadań. Pozwoli zrozumieć znaczenie wartości w procesie wychowania oraz konieczność odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Dąbrowska T.E., Wojciechowska - Charlak B. (1996). Między praktyką a teorią wychowania Lublin: Wydawnictwo UMCS. 2. Janowska J., (1998). Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 3. Konarzewski K. (1982). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki J. (2016). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. 5. Łobocki M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: „Impuls”. 6. Łobocki M.: (1990). W poszukiwaniu skutecznych form wychowania. Warszawa: WSiP. 7. Maslow A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN. 8. Tyrała P. (2001). Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 9. Wiatrowski Z. (2010). Tradycyjne i współczesne uwarunkowania wychowania, "Ruch Pedagogiczny", nr 3-4, s. 21-30. 10. Wojciechowska-Charlak B. (red) (2002). Środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska. 11. Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2012). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli. Lublin: UMCS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Zna i rozumie teorie dotyczące wychowania oraz złożone uwarunkowania tego procesu. Zna rolę nauczyciela-wychowawcy w procesie wychowania dzieci i młodzieży - K_W02, K_W03; B.2.W2; B.2.W8.. W2. Ma wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych (rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym), rozumie ich specyfikę i procesy w nich zachodzące - K_W03, K_W06; B.2.W4. UMIEJĘTNOŚCI U1. Posiada umiejętność rozpoznawania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wykorzystania ich do prawidłowej organizacji procesu wychowania K_U01; B.2.U1. U2. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną do planowania, organizacji, realizacji, kontroli i oceny oddziaływań wychowawczych - K_U03; B.2.U3; B.2.U4. U3. Potrafi diagnozować i komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych z użyciem specjalistycznej terminologii, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich - K_U04, K_U08; B.2.U7. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Wykazuje gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz odpowiedzialnego podejmowania oddziaływań wychowawczych i decyzji. Uznaje znaczenie posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych - K_K01; B.2.K2; B.2.K3. K2. Jest przygotowany do rozpoznawania specyfiki środowisk lokalnego i wychowawczego oraz ich wpływu na funkcjonowanie wychowanków. Wykazuje gotowość do podejmowania współpracy z innymi podmiotami na rzecz dobra wychowanków i tych środowisk - K_K07; B.2.K4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kalinowska-Witek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barabas, Barbara Kalinowska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.