Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSII.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=19341
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 30

Ćwiczenia – 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć - 15

Studiowanie literatury - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3, U1, - kolokwium egzaminacyjne pisemne

U2, U3, K1, K2, K3 -kolokwium pisemne

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom informacji na temat środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania. W szczególności celem kursu jest dokonanie przeglądu i systematyzacja wiedzy o komponentach środowiska wychowawczego, ukazanie ich funkcji: wspomagania rozwoju, opieki i wychowania, aktywizacji sił społecznych. Celem przedmiotu jest również zaznajomienie studentów z głównymi formami pracy pedagogicznej w środowisku: profilaktyką, kompensacją, pomocą wspierającą rozwój, opieką i pomocą społeczną, ratownictwem i pracą socjalną.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Pilch T., Lepalczyk I. (red) (1995). Pedagogika społeczna. Warszawa: Wyd. Żak

2. Marynowicz-Hetka E. (red.) (2006-2007). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN

3. Kawula S. (red.)(2001). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wyd. Akapit

4. Cichosz M. (2020). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Wyd. Impuls.

5. Hrynkiewicz J., Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie, Warszawa 2002.

Literatura dodatkowa:

1. Krzesińska-Żach B. (2006). Człowiek w sytuacji zagrożenia jako podmiot oddziaływań pracownika socjalnego. Białystok: Wyd. Humana

2. Radziewicz-Winnicki A. (2008). Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne

3. Kalinowski M., Niewiadomska I. (2010). Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną.

Lublin: Wyd. KUL

4. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

5. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1 - Ma podstawową wiedzę dającą podstawy do definiowania pedagogiki społecznej jako nauki - K_W01

W2 - Posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć w pedagogice społecznej - K_W01

W3 - Posiada wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, zna ich znaczenie w rozwoju biosocjokulturalnym dziecka - K_W06; K_W09

UMIEJĘTNOŚCI:

U1 - Potrafi identyfikować i interpretować mechanizmy zagrożenia ładu społecznego - K_U01

U2 - Posiada umiejętność dokonania pomiaru środowiska wychowawczego - K_U01; K_U02; K_U03

U3 - Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych w rodzinie oraz zachowań patologicznych - K_U01; K_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1 - Wykazuje gotowość do samodzielnego podejmowania decyzji, do krytycznej oceny posiadanej wiedzy - K_K01

K2 - Jest gotów do odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy i realizowania z zaangażowaniem podjętych lub powierzonych mu obowiązków - K_K04; K_K03

K3 - Ma przekonanie o znaczeniu i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym - K_K02; K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Bera
Prowadzący grup: Ryszard Bera, Joanna Wierzejska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0