Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSII.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=19341 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 30 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć - 15 Studiowanie literatury - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3, U1, - kolokwium egzaminacyjne pisemne U2, U3, K1, K2, K3 -kolokwium pisemne |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom informacji na temat środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania. W szczególności celem kursu jest dokonanie przeglądu i systematyzacja wiedzy o komponentach środowiska wychowawczego, ukazanie ich funkcji: wspomagania rozwoju, opieki i wychowania, aktywizacji sił społecznych. Celem przedmiotu jest również zaznajomienie studentów z głównymi formami pracy pedagogicznej w środowisku: profilaktyką, kompensacją, pomocą wspierającą rozwój, opieką i pomocą społeczną, ratownictwem i pracą socjalną. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Pilch T., Lepalczyk I. (red) (1995). Pedagogika społeczna. Warszawa: Wyd. Żak 2. Marynowicz-Hetka E. (red.) (2006-2007). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN 3. Kawula S. (red.)(2001). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wyd. Akapit 4. Cichosz M. (2020). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Wyd. Impuls. 5. Hrynkiewicz J., Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie, Warszawa 2002. Literatura dodatkowa: 1. Krzesińska-Żach B. (2006). Człowiek w sytuacji zagrożenia jako podmiot oddziaływań pracownika socjalnego. Białystok: Wyd. Humana 2. Radziewicz-Winnicki A. (2008). Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne 3. Kalinowski M., Niewiadomska I. (2010). Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną. Lublin: Wyd. KUL 4. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 5. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1 - Ma podstawową wiedzę dającą podstawy do definiowania pedagogiki społecznej jako nauki - K_W01 W2 - Posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć w pedagogice społecznej - K_W01 W3 - Posiada wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, zna ich znaczenie w rozwoju biosocjokulturalnym dziecka - K_W06; K_W09 UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Potrafi identyfikować i interpretować mechanizmy zagrożenia ładu społecznego - K_U01 U2 - Posiada umiejętność dokonania pomiaru środowiska wychowawczego - K_U01; K_U02; K_U03 U3 - Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych w rodzinie oraz zachowań patologicznych - K_U01; K_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1 - Wykazuje gotowość do samodzielnego podejmowania decyzji, do krytycznej oceny posiadanej wiedzy - K_K01 K2 - Jest gotów do odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy i realizowania z zaangażowaniem podjętych lub powierzonych mu obowiązków - K_K04; K_K03 K3 - Ma przekonanie o znaczeniu i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym - K_K02; K_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Bera | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bera, Joanna Wierzejska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.