Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSII.7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia: 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie studenta do ćwiczeń: 10

Studiowanie literatury: 10

Przygotowanie się do zaliczenia: 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1

Liczba punktów ECTS 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - W2 - zaliczenie pisemne

U1- zaliczenie pisemne

K1- zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Przedmiot specjalnościowy na kierunku Resocjalizacja. Przedmiot zaznajamia z wiedzą dotyczącą pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej oraz prezentuje jego ramy formalno-prawne. Zaznajamia z funkcjonowaniem rodzinnej pieczy zastępczej, tj.: rodzin zastępczych, rodzin adopcyjnych, rodzinnych domów dziecka, Wiosek Dziecięcych SOS. Przedstawia organizację i funkcjonowanie oraz metody i sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej w instytucjonalnej pieczy zastępczej, tj. w placówkach interwencyjnych i socjalizacyjnych. Zwraca się też uwagę na organizację pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach wsparcia dziennego, świetlicach szkolnych, internatach i bursach szkolnych.Ważny kontekst dla omawianych zagadnień stanowi Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brągiel, J., Badora S. (red.). (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Krajewska B., (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków: IMPULS

Wosik-Kawala, D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: UMCS.

Literatura dodatkowa:

Andrzejewski, M., (1997). Domy na piasku. Poznań: Media rodzina.

Grycman, M. (2016). Dom na nowo malowany, Kwidzyń: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.

Hrynkiewicz J. (2006). Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki. Warszawa: Fundacja Instytutu Spraw Publicznych.

Karasowska, A., Szulirz, A. (red). (2011). Świetlica jako środowisko terapeutyczne. Warszawa: ETOH.

Kotowska, K. (2010). Wieża z klocków, Poznań: Media Rodzina.

Kwaśniewska-Sadkowska, A. (red.) (2015).Rodzinna piecza zastępcza – poradnik praktyczny. Warszawa: MRPiPS.

Łuczyński. A. (2008). Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcyjnych. Lublin: KUL.

Modlibowska, M. (2013). Odczarować adopcje. Warszawa:CoJaNaTo.

Wosik-Kawala, D (2015).,Dziecko wychowywane w rodzinie zastępczej „Wychowanie w Rodzinie” t. XI (1/2015), s.271-288

Efekty uczenia się:

W1. Charakteryzuje system wspierania rodziny oraz specyfikę funkcjonowania rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej (K_W10).

U1. Analizuje i interpretuje problemy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze a także motywy i wzory zachowań wychowanków rodzinnej i instytucjonalnej opieki nad dzieckiem w tym również opieki zastępczej (K_U02, K_U18).

K1.Podejmuje próby rozwiązywania problemów pedagogicznych oraz przewiduje skutki działań pedagogicznych. Analizuje planowanie, realizację i ocenę działań w pracy opiekuńczo-wychowawczej (K_U14, K_U18).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Chudnicki
Prowadzący grup: Andrzej Chudnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0