Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSII.7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia: 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie studenta do ćwiczeń: 10 Studiowanie literatury: 10 Przygotowanie się do zaliczenia: 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1 Liczba punktów ECTS 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - W2 - zaliczenie pisemne U1- zaliczenie pisemne K1- zaliczenie pisemne |
Pełny opis: |
Przedmiot specjalnościowy na kierunku Resocjalizacja. Przedmiot zaznajamia z wiedzą dotyczącą pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej oraz prezentuje jego ramy formalno-prawne. Zaznajamia z funkcjonowaniem rodzinnej pieczy zastępczej, tj.: rodzin zastępczych, rodzin adopcyjnych, rodzinnych domów dziecka, Wiosek Dziecięcych SOS. Przedstawia organizację i funkcjonowanie oraz metody i sposoby pracy opiekuńczo-wychowawczej w instytucjonalnej pieczy zastępczej, tj. w placówkach interwencyjnych i socjalizacyjnych. Zwraca się też uwagę na organizację pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach wsparcia dziennego, świetlicach szkolnych, internatach i bursach szkolnych.Ważny kontekst dla omawianych zagadnień stanowi Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brągiel, J., Badora S. (red.). (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Krajewska B., (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków: IMPULS Wosik-Kawala, D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: UMCS. Literatura dodatkowa: Andrzejewski, M., (1997). Domy na piasku. Poznań: Media rodzina. Grycman, M. (2016). Dom na nowo malowany, Kwidzyń: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania. Hrynkiewicz J. (2006). Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki. Warszawa: Fundacja Instytutu Spraw Publicznych. Karasowska, A., Szulirz, A. (red). (2011). Świetlica jako środowisko terapeutyczne. Warszawa: ETOH. Kotowska, K. (2010). Wieża z klocków, Poznań: Media Rodzina. Kwaśniewska-Sadkowska, A. (red.) (2015).Rodzinna piecza zastępcza – poradnik praktyczny. Warszawa: MRPiPS. Łuczyński. A. (2008). Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcyjnych. Lublin: KUL. Modlibowska, M. (2013). Odczarować adopcje. Warszawa:CoJaNaTo. Wosik-Kawala, D (2015).,Dziecko wychowywane w rodzinie zastępczej „Wychowanie w Rodzinie” t. XI (1/2015), s.271-288 |
Efekty uczenia się: |
W1. Charakteryzuje system wspierania rodziny oraz specyfikę funkcjonowania rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej (K_W10). U1. Analizuje i interpretuje problemy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze a także motywy i wzory zachowań wychowanków rodzinnej i instytucjonalnej opieki nad dzieckiem w tym również opieki zastępczej (K_U02, K_U18). K1.Podejmuje próby rozwiązywania problemów pedagogicznych oraz przewiduje skutki działań pedagogicznych. Analizuje planowanie, realizację i ocenę działań w pracy opiekuńczo-wychowawczej (K_U14, K_U18). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Chudnicki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Chudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.