Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSII.9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 30 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć - 15 Studiowanie literatury - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - zaliczenie pisemne, prezentacja multimedialna W2 - zaliczenie pisemne, prezentacja multimedialna U1 - prezentacja multimedialna U2 - prezentacja multimedialna K1 - prezentacja multimedialna |
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zaburzeń dzieci i młodzieży oraz prezentacja przyczynowo-objawowej charakterystyki wybranych zespołów zaburzeń i metod interwencji. Moduł obejmuje wykłady i ćwiczenia, w ramach, których omawiane będą zagadnienia dotyczące wiedzy z zakresu psychologii zaburzeń rozwojowych, kryteriów diagnozowania syndromów zaburzeń, przydatnej w zawodzie pedagoga resocjalizacji w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz osób niedostosowanych społeczne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. 2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca 1. Beck, J. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: Wyd. UJ. 2. Brzezińska, A. (red.)(2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. 3. Brzezińska A., Janiszewska-Rain J. (2005). W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka. Kraków: Wyd. Znak. 4. Cave, S. (2005). Terapia zaburzeń psychicznych. Gdańsk: GWP. 5. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 4. Seredyńska, A. (2016). Od zaburzeń zachowania do zaburzeń osobowości. Kraków: Wyd. WAM. 6. Sęk, H. (red.). (2000). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: WN PWN. 7. Young, S., Brahman, J. (2013). Psychoterapia poznawczo-behawioralna ADHD nastolatków i dorosłych. Praktyczny przewodnik po terapii. Warszawa: WN PWN. |
Efekty uczenia się: |
W1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej i wskazuje na jej powiązanie z resocjalizacją, wychowaniem i profilaktyką. K_W01, B.1.W1. W2. Zna charakterystykę zaburzeń poznawczych i społeczno-emocjonalnych, rozumie ich specyfikę w kontekście rozwoju człowieka, w tym osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_W04, B.1.W2. U1. Identyfikuje zaburzenia psychiczne i zachowania w oparciu o klasyfikacje ICD-11 i DSM-V. K_U01, B.1.U.6. U2. Analizuje wiedzę psychologiczną oraz z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki i na tej podstawie trafnie rozpoznaje najczęściej występujące zaburzenia psychiczne i zaburzenia emocjonalno-społeczne. K_U02, B.1.U.1. K1. Odpowiedzialnie podejmuje zobowiązania społeczne we współpracy z innymi ludźmi i na rzecz środowiska społecznego. K_K02, B.1.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiatrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Wiatrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.