Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIII.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) '

Wykład -30

Ćwiczenia - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 20

Studiowanie literatury przedmiotu 20

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i egzaminu 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01 - egzamin pisemny

W01 - kolokwium pisemne

U02 - praca zaliczeniowa

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów w teoretyczną i praktyczną problematykę procesu resocjalizacji osób wykazujących syndrom nieprzystosowania społecznego. W ramach ćwiczeń i wykładów poznają: podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i historię praktyki resocjalizacyjnej. Dowiedzą się: jak właściwie organizować postępowanie metodyczne, aby pomóc jednostce prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie. Zapoznają się również z formami oddziaływań w środowisku otwartym oraz w środowisku zamkniętym. Będą mieli możliwość krytycznej oceny prezentowanych treści, co pozwoli im ukształtować ich spojrzenie

zarówno na pracę pedagoga resocjalizującego, jak również na cały proces resocjalizacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.

Urban B. Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja. T 1 i 2, Warszawa 2007

Akty normatywne

Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228);

Literatura dodatkowa

Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001.

Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996.

Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1976.

Machel H., Więzienie jako instytucja resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.

Pospiszyl K., Resocjalizacja, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

W01 Absolwent ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna i rozumie: podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. K_W01 K_W03 K_W05 E.1R.W1.

UMIEJĘTNOŚCI

U01 Absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, Potrafi analizować pedagogikę resocjalizacyjną; przedstawiać rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej; opisywać polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, w tym wymieniać ich twórców oraz ich dzieła; analizować proces socjalizacji w teorii i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne, analizować koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. motywów i wzorów ludzkich zachowań, a także innowacyjnie je rozwiązywać przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi. K_U02 E.1R.U1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Chudnicki
Prowadzący grup: Andrzej Chudnicki, Katarzyna Korona
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0