Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSIII.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) ' Wykład -30 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 20 Studiowanie literatury przedmiotu 20 Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i egzaminu 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01 - egzamin pisemny W01 - kolokwium pisemne U02 - praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów w teoretyczną i praktyczną problematykę procesu resocjalizacji osób wykazujących syndrom nieprzystosowania społecznego. W ramach ćwiczeń i wykładów poznają: podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i historię praktyki resocjalizacyjnej. Dowiedzą się: jak właściwie organizować postępowanie metodyczne, aby pomóc jednostce prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie. Zapoznają się również z formami oddziaływań w środowisku otwartym oraz w środowisku zamkniętym. Będą mieli możliwość krytycznej oceny prezentowanych treści, co pozwoli im ukształtować ich spojrzenie zarówno na pracę pedagoga resocjalizującego, jak również na cały proces resocjalizacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001. Urban B. Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja. T 1 i 2, Warszawa 2007 Akty normatywne Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228); Literatura dodatkowa Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996. Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1976. Machel H., Więzienie jako instytucja resocjalizacyjna, Gdańsk 2003. Pospiszyl K., Resocjalizacja, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
W01 Absolwent ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna i rozumie: podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. K_W01 K_W03 K_W05 E.1R.W1. UMIEJĘTNOŚCI U01 Absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, Potrafi analizować pedagogikę resocjalizacyjną; przedstawiać rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej; opisywać polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, w tym wymieniać ich twórców oraz ich dzieła; analizować proces socjalizacji w teorii i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne, analizować koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej. motywów i wzorów ludzkich zachowań, a także innowacyjnie je rozwiązywać przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi. K_U02 E.1R.U1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Chudnicki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Chudnicki, Katarzyna Korona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.