Teoria kształcenia uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSIII.7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria kształcenia uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=21285 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki i dydaktyki ogólnej, pedagogiki specjalnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykłady 30 godzin Ćwiczenia 15 godzin Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie projektu 20 godzin Przygotowanie się studenta do zaliczenia 10 godzin Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01: kolokwium pisemne U01, K01: przygotowanie i zaprezentowanie projektu edukacyjnego |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest dostarczenie wiedzy na temat dydaktyki, dydaktyki specjalnej w tym dydaktyki resocjalizacyjnej. W trakcie wykładu omówione zostaną zagadnienia kształcenia osób niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym, w kontekście kształcenia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przedstawiona zostanie organizacja procesu kształcenia w modelu segregacyjnym i integracyjnym. Celem ćwiczeń jest nauczenie umiejętności planowania i realizacji zajęć dydaktycznych i dydaktyczno-wyrównawczych z osobami niedostosowanymi społecznie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Szecówka A. (2007) Kształcenie resocjalizujące. W: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa Źródła internetowe Akty normatywne 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych Literatura dodatkowa 2. Bernasiewicz, M. (2016). Kształcenie osób niedostosowanych społecznie w szkole powszechnej. In Edukacja, kultura, sztuka–spoistość a integracja (pp. 52-63). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 3. Cytlak, I. (2013). Iluzje inkluzji? Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach oświatowych. 4. Czapów C., Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Wawszawa, 1980. 5. Gąsior, H. (1992). Dydaktyka społecznie niedostosowanych jako dział pedagogiki specjalnej,[w:] H. Gąsior (red.), Nauczanie społecznie niedostosowanych, Katowice: Wydawnictwo UŚ. 6. Kupisiewicz, C. (1994). Podstawy dydaktyki ogólnej, Polska Oficyna Wyd.„. BGW”, wyd. X, Warszawa 1994. 7. Kusztal, J. (2016). Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym a profilaktyczne zadania szkoły. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(2 (40)), 97-110. 8. Lipkowski O. (1981) Pedagogika specjalna. Zarys. Warszawa 1981. 9. Mietzel G. (2002) Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk. 10. Niemirko B. (1991) Między oceną szkolną a dydaktyką, 11. Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 12. Okoński. A. i Stefańczyk B., Niedostosowanie społeczne w szkole. W: H. Bejger i R. Kartaszyńska (red.). Niedostosowanie społeczne. Teorie i doświadczenia, Chełm 2014. 13. Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001. 14. Pańczyk J. (1991) Pedagogika specjalna. Psychopedagogiczne i medyczne studium terminologiczne. Warszawa. 15. Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 16. Stankowski A. (1991) Negatywizm szkolny młodzieży niedostosowanej społecznie. Katowice 1991 17. Syrek, Ewa. Aspiracje życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie. Uniwersytet Śląski, 1986 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 01 Absolwent: zna i rozumie w pogłębiony sposób teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz złożone uwarunkowania tych procesów, w tym rolę nauczyciela-wychowawcy; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; zna i rozumie strukturę i funkcje systemu edukacji: edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej, rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły, problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym, specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno- wychowawczym. K_W02 E.1R.W4. UMIEJĘTNOŚCI 02 Absolwent potrafi: identyfikować i interpretować wybrane zjawiska i procesy społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej analizować edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; charakteryzować rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej; analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły; analizować i interpretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym; określać specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym. K_U01 E.1R.U4. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 03 Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu pedagoga, do współpracy z nauczycielami lub terapeutami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. K_K04 E.2R.K4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Chudnicki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Chudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.