Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Praca penitencjarna z wybranymi grupami skazanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIII.8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Praca penitencjarna z wybranymi grupami skazanych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=21555
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 5

Przygotowanie prac zaliczeniowych 5

Studiowanie literatury przedmiotu 5

Łączna liczba godzin niekontaktowych 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

U01: ćwiczenia- praca zaliczeniowa

K02: ćwiczenia- praca zaliczeniowa

Pełny opis:

Proponowany przedmiot pozwoli studentom zapoznać się ze specyfiką funkcjonowania i charakterystycznymi cechami poszczególnych grup osadzonych. Będą mieli możliwość zapoznać się z głównymi kierunkami pracy resocjalizacyjnej sprofilowanymi dla konkretnej grupy. Realizowany materiał zostanie wzbogacony o najnowsze badania, w tym odnośnie różnych typów kobiet i ich relacji ze skazanymi oraz narracje więźniów o nich i ich życiu.

1. Praca penitencjarna ze skazanymi w zakładach kar-nych i ocena rezultatów resocjalizacji.

2. Sposoby na przystosowanie do warunków więzien-nych (m.in. pokonywanie miejsca i typy nowo przyby-łych) i oswojenia odzyskanej wolności.

3. Praca penitencjarna z więźniami młodocianymi.

4. Praca penitencjarna z recydywistami penitencjarny-mi.

5. Praca penitencjarna z więźniami długoterminowymi.

6. Praca penitencjarna z więźniami seniorami.

7. Praca penitencjarna z kobietami.

8. Więźniowie „niebezpieczni” w narracjach o sobie i swoim życiu.

9. Resocjalizacja penitencjarna w Polsce i na świecie.

10. Elementy metodyki pracy penitencjarnej.

Literatura:

1. Ambrozik W., Kieszkowska A. (red.), 2012, Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Kraków.

2. Grzesiak S., 2013, Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław.

3. Kuć M., 2011, Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa.

4. Machel H., 2008, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne, Kraków.

5. Szczepanik R., 2015, Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź.

6. Toroń B., 2016, Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków.

7. Korona K., 2019, Oddziaływania poprzez nauczanie w resocjalizacji penitencjarnej, Edukacja – Technika – Informatyka, Kwartalnik Naukowy NR 1/27/2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, ISSN 2080-9069, s.280-283.

8. Korona K., 2019, Socjoterapia w resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie, Edukacja – Technika – Informatyka, Kwartalnik Naukowy NR 1/27/2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, ISSN 2080-9069, s.291-294.

9. Korona K., 2021, Skuteczność socjoterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin

10. Lewicka- Zelent A., Korona K., Lesiuk M., 2013, Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego „Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin

11. Lewicka-Zelent A., Korona K., 2022, Klimat społeczny miejsca pracy a poczucie bezpieczeństwa w opinii funkcjonariuszy Służby Więziennej, The Prison System Review, 114, Academy of Justice, Warsaw, s. 87-113.

12. Korona K., 2020, In Search of an Effective Penitentiary Diagnosis, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(4), Lublin, s. 9-22.

13. Korona K., 2019, Wykorzystanie arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Lubelski Rocznik Pedagogiczny

14. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.), 2017, Psychologia penitencjarna, Warszawa.

15. Poklek R., 2018, Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką, Warszawa.

16. Kędzierski W., 2021, Penitencjarystyka z resocjalizacją instytucjonalną. Historia- stan obecny, Warszawa.

17. Kowalczyk M.H., Mackojć D., 2021, Karanie, terapia, resocjalizacja. W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań, Toruń.

18. Stępniak P., 2021, Więzienie ten dom (mało) dobry. Oblicza i problemy współczesności, Warszawa.

19. Ambrozik W., Konopczyński M. (red.), 2022, Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Kraków.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

U01: Absolwent potrafi: opisać złożone zjawiska i procesy z zakresu oddziaływań pedagogiki resocjalizacyjnej, posługując się fachową terminologią, zaplanować profesjonalne- indywidualne i grupowe- działania pomocowe, z uwzględnieniem zasad etycznych wykorzystuje posiadane umiejętności komunikacyjne w kontaktach z wychowankami, jak i innymi profesjonalistami udzielającymi im wsparcia, podejmuje działania we współpracy z innymi osobami, zmierzające do własnego rozwoju K_U02, K_U04, K_U07, A.1.U2., E.1R.U1., E.1R.U5.

K01: Absolwent jest gotów do sprawowania funkcji i zadań statutowych: kuratorów rodzinnych, wychowawcy działu penitencjarnego lub pedagoga resocjalizacyjnego z uwzględnieniem zakresu kompetencji zawodowych i zasad etyki pracy na danym stanowisku oraz w pracy z podopiecznymi, jak również do autorefleksji nad rozwojem zawodowym K_K04, A.3.K3., E.1R.K1.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0