Przedmiot fakultatywny: Praca penitencjarna z wybranymi grupami skazanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSIII.8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Praca penitencjarna z wybranymi grupami skazanych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=21555 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 5 Przygotowanie prac zaliczeniowych 5 Studiowanie literatury przedmiotu 5 Łączna liczba godzin niekontaktowych 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | U01: ćwiczenia- praca zaliczeniowa K02: ćwiczenia- praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Proponowany przedmiot pozwoli studentom zapoznać się ze specyfiką funkcjonowania i charakterystycznymi cechami poszczególnych grup osadzonych. Będą mieli możliwość zapoznać się z głównymi kierunkami pracy resocjalizacyjnej sprofilowanymi dla konkretnej grupy. Realizowany materiał zostanie wzbogacony o najnowsze badania, w tym odnośnie różnych typów kobiet i ich relacji ze skazanymi oraz narracje więźniów o nich i ich życiu. 1. Praca penitencjarna ze skazanymi w zakładach kar-nych i ocena rezultatów resocjalizacji. 2. Sposoby na przystosowanie do warunków więzien-nych (m.in. pokonywanie miejsca i typy nowo przyby-łych) i oswojenia odzyskanej wolności. 3. Praca penitencjarna z więźniami młodocianymi. 4. Praca penitencjarna z recydywistami penitencjarny-mi. 5. Praca penitencjarna z więźniami długoterminowymi. 6. Praca penitencjarna z więźniami seniorami. 7. Praca penitencjarna z kobietami. 8. Więźniowie „niebezpieczni” w narracjach o sobie i swoim życiu. 9. Resocjalizacja penitencjarna w Polsce i na świecie. 10. Elementy metodyki pracy penitencjarnej. |
Literatura: |
1. Ambrozik W., Kieszkowska A. (red.), 2012, Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Kraków. 2. Grzesiak S., 2013, Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław. 3. Kuć M., 2011, Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa. 4. Machel H., 2008, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne, Kraków. 5. Szczepanik R., 2015, Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź. 6. Toroń B., 2016, Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków. 7. Korona K., 2019, Oddziaływania poprzez nauczanie w resocjalizacji penitencjarnej, Edukacja – Technika – Informatyka, Kwartalnik Naukowy NR 1/27/2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, ISSN 2080-9069, s.280-283. 8. Korona K., 2019, Socjoterapia w resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie, Edukacja – Technika – Informatyka, Kwartalnik Naukowy NR 1/27/2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, ISSN 2080-9069, s.291-294. 9. Korona K., 2021, Skuteczność socjoterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 10. Lewicka- Zelent A., Korona K., Lesiuk M., 2013, Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego „Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin 11. Lewicka-Zelent A., Korona K., 2022, Klimat społeczny miejsca pracy a poczucie bezpieczeństwa w opinii funkcjonariuszy Służby Więziennej, The Prison System Review, 114, Academy of Justice, Warsaw, s. 87-113. 12. Korona K., 2020, In Search of an Effective Penitentiary Diagnosis, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(4), Lublin, s. 9-22. 13. Korona K., 2019, Wykorzystanie arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 14. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.), 2017, Psychologia penitencjarna, Warszawa. 15. Poklek R., 2018, Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką, Warszawa. 16. Kędzierski W., 2021, Penitencjarystyka z resocjalizacją instytucjonalną. Historia- stan obecny, Warszawa. 17. Kowalczyk M.H., Mackojć D., 2021, Karanie, terapia, resocjalizacja. W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań, Toruń. 18. Stępniak P., 2021, Więzienie ten dom (mało) dobry. Oblicza i problemy współczesności, Warszawa. 19. Ambrozik W., Konopczyński M. (red.), 2022, Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: U01: Absolwent potrafi: opisać złożone zjawiska i procesy z zakresu oddziaływań pedagogiki resocjalizacyjnej, posługując się fachową terminologią, zaplanować profesjonalne- indywidualne i grupowe- działania pomocowe, z uwzględnieniem zasad etycznych wykorzystuje posiadane umiejętności komunikacyjne w kontaktach z wychowankami, jak i innymi profesjonalistami udzielającymi im wsparcia, podejmuje działania we współpracy z innymi osobami, zmierzające do własnego rozwoju K_U02, K_U04, K_U07, A.1.U2., E.1R.U1., E.1R.U5. K01: Absolwent jest gotów do sprawowania funkcji i zadań statutowych: kuratorów rodzinnych, wychowawcy działu penitencjarnego lub pedagoga resocjalizacyjnego z uwzględnieniem zakresu kompetencji zawodowych i zasad etyki pracy na danym stanowisku oraz w pracy z podopiecznymi, jak również do autorefleksji nad rozwojem zawodowym K_K04, A.3.K3., E.1R.K1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.