Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSIV.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo edukacyjno-zawodowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | kolokwium pisemne K_W01, K_W03, K_W04, K_W09, opis przypadku K_ U01, K_ U02, K_ U03, K_ U09, K_K01, K_K03 |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w drugim semestrze 2 roku na I stopniu na kierunku pedagogika resocjalizacyjna. Treści poruszane na wykładach dotyczą wyjaśnienia kwestii terminologicznych dotyczących doradztwa zawodowego, określenia istoty doradztwa zawodowego, jego struktury w Polsce, analizy aktów prawnych konstytuujących doradztwo zawodowe oraz charakterystyki podstawowych instytucji zajmujących się realizacją zadań z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacji i Publicznych Służb Zatrudnienia. Przybliżone zostaną również etyczne aspekty doradztwa zawodowego. Tematyka podjęta na ćwiczeniach dotyczy charakterystyki beneficjentów korzystających z doradztwa zawodowego w systemie edukacji i rynku pracy. Analizie poddane zostaną źródła problemów w podejmowaniu decyzji związanych z planowaniem kariery zawodowej radzących się i metody pracy z nimi. Przedstawione zostaną podstawowe narzędzia służące do diagnozy predyspozycji zawodowych. Na przedmiocie prezentowane będą wybrane teorie wyboru zawodowego i planowania kariery zawodowej. |
Literatura: |
1. Bańka A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Archtektura. 2. Czerkawska A., Andrzej Czerkawski (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego, Warszawa: KOEZiU, https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/Etyka.pdf 3. Guichard J., Huteau M.( 2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków: Impuls. 4. Kargulowa A., (2004). O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa: PWN. 5. Kargulowa A. (2009) (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa: PWN. 6. Minta J. (2012). Od aktora do autora: wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa: KOWEZiU. 7. Paszkowska-Rogacz A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych , Warszawa: KOWEZiU, https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/psychologiczne-podstawy-wyboru-zawodu.pdf 8. Sarzyńska E. (2010). Doradztwo zawodowe w środowisku bezrobotnych, Lublin: UMCS. 9. Sarzyńska-Mazurek E. (2013). Perspektywa przypadkowych zdarzeń w karierach doradców zawodowych, Lublin:UMCS. 10. Sidor-Rządkowska M. (2018). Coaching kariery: doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa: Wolter Kluwer Polska. 11. Wojtasik B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: KOWEZiU. https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/podstawy_poradnictwa_kariery.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent rozumie związek pedagogiki z poradoznawstwem; K_W01 Absolwent rozumie rolę nauczyciela i wychowawcy w modelowaniu aktywnych postaw uczniów wobec planowania swojej drogi edukacyjno-zawodowej; K_W03 Absolwent zna teorie wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej; K_W04 Absolwent zna i rozumie prawidłowości rozwoju współczesnego rynku pracy i dylematy funkcjonowania na nim osoby poszukującej pracy oraz pracownika. K_W09 Umiejętności: Absolwent potrafi identyfikować procesy społeczne, odgrywające rolę w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych przez osoby młode i korzystać z wiarygodnych źródeł informacji przy rozwiązywaniu problemów dotyczący realizacji planów zawodowych; K_ U01 Absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu poradoznawstwa w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania problemów związanych z planowaniem kariery edukacyjnej i zawodowej osób młodych i mających problemy z wejściem na rynek pracy; K_ U02 Absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów pod kątem określenia ich predyspozycji zawodowych i planowania przyszłości zawodowej; K_ U03 Absolwent potrafi samodzielnie planować własną ścieżkę kariery zawodowej i dokonywać jej niezbędnych modyfikacji. K_ U09 Kompetencje: Absolwent jest gotów do świadomego planowania własnej kariery edukacyjno-zawodowej w oparciu o posiadaną wiedzę oraz korzystania z wiedzy ekspertów z zakresu doradztwa zawodowego w przypadku doświadczania trudności w planowaniu własnej przyszłości bądź realizacji planów zawodowych; K_K01 Absolwent jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy przy podejmowaniu kolejnych wyzwań edukacyjnych bądź zawodowych; K_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sarzyńska-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Ewa Sarzyńska-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.