Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doradztwo edukacyjno-zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIV.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

kolokwium pisemne K_W01, K_W03, K_W04, K_W09,

opis przypadku K_ U01, K_ U02, K_ U03, K_ U09, K_K01, K_K03


Pełny opis:

Przedmiot realizowany w drugim semestrze 2 roku na I stopniu na kierunku pedagogika resocjalizacyjna.

Treści poruszane na wykładach dotyczą wyjaśnienia kwestii terminologicznych dotyczących doradztwa zawodowego, określenia istoty doradztwa zawodowego, jego struktury w Polsce, analizy aktów prawnych konstytuujących doradztwo zawodowe oraz charakterystyki podstawowych instytucji zajmujących się realizacją zadań z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacji i Publicznych Służb Zatrudnienia. Przybliżone zostaną również etyczne aspekty doradztwa zawodowego.

Tematyka podjęta na ćwiczeniach dotyczy charakterystyki beneficjentów korzystających z doradztwa zawodowego w systemie edukacji i rynku pracy. Analizie poddane zostaną źródła problemów w podejmowaniu decyzji związanych z planowaniem kariery zawodowej radzących się i metody pracy z nimi. Przedstawione zostaną podstawowe narzędzia służące do diagnozy predyspozycji zawodowych. Na przedmiocie prezentowane będą wybrane teorie wyboru zawodowego i planowania kariery zawodowej.

Literatura:

1. Bańka A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Archtektura.

2. Czerkawska A., Andrzej Czerkawski (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego, Warszawa: KOEZiU, https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/Etyka.pdf

3. Guichard J., Huteau M.( 2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków: Impuls.

4. Kargulowa A., (2004). O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa: PWN.

5. Kargulowa A. (2009) (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa: PWN.

6. Minta J. (2012). Od aktora do autora: wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa: KOWEZiU.

7. Paszkowska-Rogacz A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych , Warszawa: KOWEZiU, https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/psychologiczne-podstawy-wyboru-zawodu.pdf

8. Sarzyńska E. (2010). Doradztwo zawodowe w środowisku bezrobotnych, Lublin: UMCS.

9. Sarzyńska-Mazurek E. (2013). Perspektywa przypadkowych zdarzeń w karierach doradców zawodowych, Lublin:UMCS.

10. Sidor-Rządkowska M. (2018). Coaching kariery: doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa: Wolter Kluwer Polska.

11. Wojtasik B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: KOWEZiU. https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/podstawy_poradnictwa_kariery.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent rozumie związek pedagogiki z poradoznawstwem; K_W01

Absolwent rozumie rolę nauczyciela i wychowawcy w modelowaniu aktywnych postaw uczniów wobec planowania swojej drogi edukacyjno-zawodowej; K_W03

Absolwent zna teorie wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej; K_W04

Absolwent zna i rozumie prawidłowości rozwoju współczesnego rynku pracy i dylematy funkcjonowania na nim osoby poszukującej pracy oraz pracownika. K_W09

Umiejętności:

Absolwent potrafi identyfikować procesy społeczne, odgrywające rolę w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych przez osoby młode i korzystać z wiarygodnych źródeł informacji przy rozwiązywaniu problemów dotyczący realizacji planów zawodowych; K_ U01

Absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu poradoznawstwa w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania problemów związanych z planowaniem kariery edukacyjnej i zawodowej osób młodych i mających problemy z wejściem na rynek pracy; K_ U02

Absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów pod kątem określenia ich predyspozycji zawodowych i planowania przyszłości zawodowej; K_ U03

Absolwent potrafi samodzielnie planować własną ścieżkę kariery zawodowej i dokonywać jej niezbędnych modyfikacji. K_ U09

Kompetencje:

Absolwent jest gotów do świadomego planowania własnej kariery edukacyjno-zawodowej w oparciu o posiadaną wiedzę oraz korzystania z wiedzy ekspertów z zakresu doradztwa zawodowego w przypadku doświadczania trudności w planowaniu własnej przyszłości bądź realizacji planów zawodowych; K_K01

Absolwent jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy przy podejmowaniu kolejnych wyzwań edukacyjnych bądź zawodowych; K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sarzyńska-Mazurek
Prowadzący grup: Ewa Sarzyńska-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0