Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSIV.5st |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z pedagogiki, dydaktyki, pedagogiki specjalnej i psychologii. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 Ćwiczenia: 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń: 15 Studiowanie literatury przedmiotu: 15 Przygotowanie przez studenta pracy zaliczeniowej:15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01, W02, W03, W04 – egzamin pisemny U02, U02, U03, K01, K02 –prezentacja multimedialna, projekt indywidualny, projekt grupowy |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze standardami udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniom ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi a w szczególności uczniom niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowywaniem społecznym. W trakcie zajęć poznają przyczyny i przejawy nieprzystosowania społecznego oraz zasady organizowania i udziania pomocy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nabędą umiejętności praktycznych związanych z rozpoznaniem potrzeb i problemów oraz doborem optymalnych scenariuszy pomocy wychowawczej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe Gindrich, P. (2007). Psychospołeczne komponenty nieprzystosowania. Lublin, Wydawnictwo KUL. Urban, B., Stanik, J. M. (red.). (2007) Resocjalizacja. T. 1, Warszawa, PWN. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa, PWN. Literatura dodatkowa Chudnicki A. (2019) Skuteczność resocjalizacji nieletnich z objawami ADHD. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Kieliszek, E. (2013). Czynniki ryzyka sprzyjające niedostosowaniu społecznemu „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, 21. Kołakowski, A. (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Radochoński, M. (2000). Osobowość antyspołeczna. Geneza, rozwój i obraz kliniczny. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Wolańczyk, T. (2002). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce. Warszawa: Akademia Medyczna. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W01 Student zna strukturę i funkcje systemu edukacji oraz specyfikę procesu nauczania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym. K_W02 E.1R.W4. W02 Student zna przyczyny i przejawy nieprzystosowania społecznego w tym specyfikę funkcjonowania uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w środowisku szkolnym. K_W04 E.1R.W1. W03 Student zna i rozumie rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w procesie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi niedostosowanemu społecznie i zagrożonemu niedostosowaniem społecznym w środowisku placówki oświatowej. K_W05 E.1R.W4. W04 Student zna i rozumie metody pracy nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym; rozumie rolę nauczyciela i wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. K_W03 E.2R.W2. UMIEJĘTNOŚCI U01 Student potrafi analizować koncepcje, teorie, definicje nieprzystosowania społecznego oraz dokonywać krytycznej analizy i syntezy oraz właściwego doboru i oceny źródeł informacji. Potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy wychowawcze w środowisku szkolnym. K_U01, E.1R.U1, U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania motywów, wzorów zachowań, problemów edukacyjnych, uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie oraz rozwiązywać zidentyfikowane problemy przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi. K_U02 E.1R.U4 U03 Student potrafi analizować funkcje i rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego; rozumie rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, w projektowaniu i efektywnym realizowaniu działań edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych wobec uczniów nieprzystosowanych społecznie. K_U07 E.1R.U4. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K01 Student jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. E.2R.K2. K02 Student jest gotów do współpracy z nauczycielami lub terapeutami oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu oraz w celu doskonalenia swojego warsztatu. K_K01 E.2R.K4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Chudnicki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Chudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.