Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIV.5st
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z pedagogiki, dydaktyki, pedagogiki specjalnej i psychologii.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 30

Ćwiczenia: 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń: 15

Studiowanie literatury przedmiotu: 15

Przygotowanie przez studenta pracy zaliczeniowej:15

Przygotowanie do egzaminu: 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, W02, W03, W04 – egzamin pisemny

U02, U02, U03, K01, K02 –prezentacja multimedialna, projekt indywidualny, projekt grupowy

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze standardami udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniom ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi a w szczególności uczniom niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowywaniem społecznym. W trakcie zajęć poznają przyczyny i przejawy nieprzystosowania społecznego oraz zasady organizowania i udziania pomocy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nabędą umiejętności praktycznych związanych z rozpoznaniem potrzeb i problemów oraz doborem optymalnych scenariuszy pomocy wychowawczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

Gindrich, P. (2007). Psychospołeczne komponenty nieprzystosowania. Lublin, Wydawnictwo KUL.

Urban, B., Stanik, J. M. (red.). (2007) Resocjalizacja. T. 1, Warszawa, PWN.

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa, PWN.

Literatura dodatkowa

Chudnicki A. (2019) Skuteczność resocjalizacji nieletnich z objawami ADHD. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kieliszek, E. (2013). Czynniki ryzyka sprzyjające niedostosowaniu społecznemu „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, 21.

Kołakowski, A. (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Radochoński, M. (2000). Osobowość antyspołeczna. Geneza, rozwój i obraz kliniczny. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Wolańczyk, T. (2002). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce. Warszawa: Akademia Medyczna.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01 Student zna strukturę i funkcje systemu edukacji oraz specyfikę procesu nauczania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym. K_W02 E.1R.W4.

W02 Student zna przyczyny i przejawy nieprzystosowania społecznego w tym specyfikę funkcjonowania uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w środowisku szkolnym. K_W04 E.1R.W1.

W03 Student zna i rozumie rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w procesie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi niedostosowanemu społecznie i zagrożonemu niedostosowaniem społecznym w środowisku placówki oświatowej. K_W05 E.1R.W4.

W04 Student zna i rozumie metody pracy nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym; rozumie rolę nauczyciela i wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. K_W03 E.2R.W2.

UMIEJĘTNOŚCI

U01 Student potrafi analizować koncepcje, teorie, definicje nieprzystosowania społecznego oraz dokonywać krytycznej analizy i syntezy oraz właściwego doboru i oceny źródeł informacji. Potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy wychowawcze w środowisku szkolnym. K_U01, E.1R.U1,

U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania motywów, wzorów zachowań, problemów edukacyjnych, uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie oraz rozwiązywać zidentyfikowane problemy przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi. K_U02 E.1R.U4

U03 Student potrafi analizować funkcje i rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego; rozumie rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, w projektowaniu i efektywnym realizowaniu działań edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych wobec uczniów nieprzystosowanych społecznie. K_U07 E.1R.U4.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K01 Student jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. E.2R.K2.

K02 Student jest gotów do współpracy z nauczycielami lub terapeutami oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu oraz w celu doskonalenia swojego warsztatu. K_K01 E.2R.K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Chudnicki
Prowadzący grup: Andrzej Chudnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0