Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Resocjalizacja osób starszych - wyzwania i perspektywy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIV.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Resocjalizacja osób starszych - wyzwania i perspektywy
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu gerontologii społecznej, resocjalizacji i polityki społecznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Ćwiczenia 30 godzin


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium pisemne, analiza przypadków, dyskusja.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom problematyki osób starszych w kontekście marginalizacji, izolacji i konfliktu z prawem.

Ukazanie roli i możliwości resocjalizacji osób w wieku senioralnym.

Rozwijanie kompetencji analitycznych w zakresie diagnozowania sytuacji życiowej seniorów z doświadczeniem wykluczenia lub przestępczości.

Kształtowanie postaw empatycznych i etycznych w pracy z osobami starszymi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

T. Pilch (red.), Pedagogika resocjalizacyjna,

A. Fabiś, Gerontologia społeczna,

J. Stochmal, Seniorzy w zakładach karnych – studium resocjalizacji,

Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o wykonywaniu kary pozbawienia wolności

Literatura uzupełniająca:

E. Dubas, Edukacja w starości i do starości,

Artykuły z czasopism: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, Praca Socjalna, Resocjalizacja Polska

Raporty RPO i NGO dotyczące osób starszych w instytucjach

Efekty uczenia się:

Wiedza W1 Student zna uwarunkowania społeczne i psychologiczne starości w kontekście resocjalizacji.

Wiedza W2 Rozumie złożoność problemów seniorów w izolacji społecznej i instytucjonalnej.

Umiejętności U1 Potrafi zdiagnozować potrzeby seniorów w sytuacji kryzysowej i zaplanować działania wspierające.

Umiejętności U2 Potrafi wykorzystać wiedzę o komunikacji i etyce w pracy z osobą starszą.

Kompetencje społeczne K1 Wykazuje empatię, otwartość i gotowość do pracy z seniorami wykluczonymi społecznie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksander Herman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0