Psychologia wychowania i kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSIV.6st |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowania i kształcenia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3,00 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin - W1, W2, W3, U1, U2 Zaliczenie pisemne - W1-W3, U1, K1 |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu studenci poznają zagadnienia wychowania i kształcenia z perspektywy psychologii, specyfikę różnych środowisk wychowawczych oraz zachodzących w nim procesów mających istotne znaczenie dla procesu wychowania. Omówione zostaną koncepcje teoretyczne psychologii wychowania i kształcenia oraz kluczowe obszary psychologii wychowania, a także różnice indywidualne oraz biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania. Kluczowym elementem będzie współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą oraz zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania i grup mniejszościowych. Analizie zostanie poddana rola psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym i edukacji seksualnej. |
Literatura: |
Barbaro, B. (red.) (1994) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. UJ, Kraków. Dzielska, A., Kowalewska, A. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu. Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, 2(38), 139-168. Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN. Musiał D. (2007). Differences in Capturing Parental Attitudes by Adolescent Girls of Various Identity Statuses. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol. LXII, SUPPL. XVIII, N. 5, 507, SECTIO D, 204-209 Musiał D. (2008). Perception of Parental Attitudes by Adolescent Girls of Various Identity Statuses as a measure of Well-Being. I. : (Ed.). G. Olchowik: Wellnes in Different Phases of Life, 139-149. Musiał D. (2010). Znaczenie relacji rówieśniczych w rozwoju osobowości w wieku przedszkolnym. W: E. Rydz, D. Musiał (red.). Z zagadnień psychologii rozwoju. T.3., s. 11- 58. Lublin: TN KUL JPII. Musiał D. (2019). Rola komunikacji między dorastającymi a rodzicami. Fides et Ratio. Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides Et Ratio, 2 (38), 17-49 Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994) Psychologia wychowawcza. Tom 2, Warszawa, PWN. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student/ka wskazuje przedmiot psychologii wychowawczej i wyjaśnia jej podstawowe pojęcia. K_W04, K_W05 W2. Student/ka charakteryzuje różne środowiska wychowawcze - K_W10, KW_04, KW_05 W3. Student/ka charakteryzuje procesy wychowawcze zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych. K_W10, KW_04, KW_05 U1. Student/ka wyjaśnia zachowania dzieci i młodzieży wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej. K_U02 U2. Student/ka potrafi zrozumiale formułować i bronić własnych poglądów. K_U06, KU_07, KU_08 K1. Student/ka wykazuje gotowość podjęcia trudu zrozumienia zachowania wychowanka zamiast oceniania go. K_K06, K_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiatrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Wiatrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.