Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowania i kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSIV.6st
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowania i kształcenia
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

3,00

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin - W1, W2, W3, U1, U2


Zaliczenie pisemne - W1-W3, U1, K1

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają zagadnienia wychowania i kształcenia z perspektywy psychologii, specyfikę różnych środowisk wychowawczych oraz zachodzących w nim procesów mających istotne znaczenie dla procesu wychowania. Omówione zostaną koncepcje teoretyczne psychologii wychowania i kształcenia oraz kluczowe obszary psychologii wychowania, a także różnice indywidualne oraz biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania. Kluczowym elementem będzie współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą oraz zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania i grup mniejszościowych. Analizie zostanie poddana rola psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym i edukacji seksualnej.

Literatura:

Barbaro, B. (red.) (1994) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. UJ, Kraków.

Dzielska, A., Kowalewska, A. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu. Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, 2(38), 139-168.

Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.

Musiał D. (2007). Differences in Capturing Parental Attitudes by Adolescent Girls of Various Identity Statuses. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol. LXII, SUPPL. XVIII, N. 5, 507, SECTIO D, 204-209

Musiał D. (2008). Perception of Parental Attitudes by Adolescent Girls of Various Identity Statuses as a measure of Well-Being. I. : (Ed.). G. Olchowik: Wellnes in Different Phases of Life, 139-149.

Musiał D. (2010). Znaczenie relacji rówieśniczych w rozwoju osobowości w wieku przedszkolnym. W: E. Rydz, D. Musiał (red.). Z zagadnień psychologii rozwoju. T.3., s. 11- 58. Lublin: TN KUL JPII.

Musiał D. (2019). Rola komunikacji między dorastającymi a rodzicami. Fides et Ratio. Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides Et Ratio, 2 (38), 17-49

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994) Psychologia wychowawcza. Tom 2, Warszawa, PWN.

Efekty uczenia się:

W1. Student/ka wskazuje przedmiot psychologii wychowawczej i wyjaśnia jej podstawowe pojęcia. K_W04, K_W05

W2. Student/ka charakteryzuje różne środowiska wychowawcze - K_W10, KW_04, KW_05

W3. Student/ka charakteryzuje procesy wychowawcze zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych. K_W10, KW_04, KW_05

U1. Student/ka wyjaśnia zachowania dzieci i młodzieży wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej. K_U02

U2. Student/ka potrafi zrozumiale formułować i bronić własnych poglądów. K_U06, KU_07, KU_08

K1. Student/ka wykazuje gotowość podjęcia trudu zrozumienia zachowania wychowanka zamiast oceniania go. K_K06, K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wiatrowska
Prowadzący grup: Anna Wiatrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0