Mediacje w szkole i w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSV.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje w szkole i w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umcs.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=PS-PRE.LSV.3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład - 30 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 15 Studiowanie literatury przedmiotu 10 Przygotowanie pracy zaliczeniowej 20 Przygotowanie do zaliczenia 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01 - zaliczenie pisemne W02 - zaliczenie pisemne W03 - zaliczenie pisemne U1 - Praca pisemna/prezentacja multimedialna U2 - Praca pisemna/prezentacja multimedialna K1 - test na empatię i style rozwiązywania konfliktów |
Pełny opis: |
Głównym celem modułu jest zapoznanie studentów z założeniami sprawiedliwości naprawczej oraz jej formami, w tym z mediacją. Studenci poznają nie tylko specyfikę mediacji jako metody rozwiązywania konfliktów, ale także szczegółowo zapoznają się z mediacja szkolną oraz rodzinną. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Consedine, J.S. (2004). Sprawiedliwość naprawcza. Przywrócenie ładu społecznego. PSEP: Warszawa. 2. Gójska, A. (2014). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW. 3. Korona, K., Trojanowska, E. (2013). Mediation in the paradigm of restorative justice, [w:] Information Technologies, Economics and Law: state and development perspectives (ITEL-2013), s. 348-349. 4. Lewicka, A. (red.). (2008). Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny. UMCS: Lublin. 5. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2015). Wzmacnianie zasobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów sprawiających trudności wychowawcze, „Chowanna”, t. 1 (44), s. 251-268. 6. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2014). Szkolny warsztat mediacyjny a przemoc, „Niebieska Linia” 2014, nr 1. 7. Lewicka-Zelent, A., Grudziewska, E. (2010). Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?Lublin: Wyd. UMCS. 8. Moor, Ch.(2012). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa:Wolters Kluwers. 9. Rogula, C., Zemke-Górecka, S. (2021). Mediacja w praktyce mediatora i pomocnika. Warszawa: Wolers Kluwer. Literatura dodatkowa 10. Lewicka-Zelent, A. (2014). Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu ,,Mediacja w szkole". Scriptorium: Opole. 11. Lewicka-Zelent, A. (2014). Analiza zasobów osobistych uczestników szkolnego programu mediacyjnego. Scriptorium: Opole. 12. Lewicka-Zelent, A. (2012). Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej. UMCS: Lublin. 13. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2018). Możliwość szkolenia mediatorów z wykorzystaniem e-learningu, „Edukacja Technika Informatyka”, nr 3, s. 268-273. 14. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2014). Family mediation in Poland, ,,Збірник наукових праць”, nr 10, s. 216-217. 15. Zienkiewicz, A. (2007). Studium mediacji. Difin: Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
W01. Student zna i rozumie specyfikę konfliktów występujących w środowisku szkolnym oraz rodzinnym. K_W06, B.2.W11 W02. Student zna i rozumie procedury, normy i dobre praktyki w zakresie mediacji oraz sprawiedliwości naprawczej. K_W07, E.1R.W4 W03. Student zna i rozumie podstawy prawne, etyczne i ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia mediacji, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji szkolnych oraz rodzinnych. K_W08, E.1R.W5 U01 Student potrafi komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych, brać udział w debacie z użyciem specjalistycznej terminologii, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; charakteryzować i rozpoznawać różne rodzaje konfliktów z uwzględnieniem ich przyczyn oraz różne sposoby ich rozwiązywania. K_U04, E.1R.U4, E.1R.U5 U02 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać problemy edukacyjne, wychowawcze i resocjalizacyjne dotyczące konfliktów oraz dobierać odpowiednie metody do ich rozwiązywania. K_U06, E.1R.U4, E.1R.U5 K01. Student jest gotów do okazywania empatii uczniom i wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy oraz profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej, odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. K_K04, E.2R.K1, E.2R.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Trojanowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Trojanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.