Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacje w szkole i w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSV.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacje w szkole i w rodzinie
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://usosweb.umcs.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=PS-PRE.LSV.3
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład - 30

Ćwiczenia - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 15

Studiowanie literatury przedmiotu 10

Przygotowanie pracy zaliczeniowej 20

Przygotowanie do zaliczenia 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01 - zaliczenie pisemne

W02 - zaliczenie pisemne

W03 - zaliczenie pisemne

U1 - Praca pisemna/prezentacja multimedialna

U2 - Praca pisemna/prezentacja multimedialna

K1 - test na empatię i style rozwiązywania konfliktów

Pełny opis:

Głównym celem modułu jest zapoznanie studentów z założeniami sprawiedliwości naprawczej oraz jej formami, w tym z mediacją. Studenci poznają nie tylko specyfikę mediacji jako metody rozwiązywania konfliktów, ale także szczegółowo zapoznają się z mediacja szkolną oraz rodzinną.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Consedine, J.S. (2004). Sprawiedliwość naprawcza. Przywrócenie ładu społecznego. PSEP: Warszawa.

2. Gójska, A. (2014). Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW.

3. Korona, K., Trojanowska, E. (2013). Mediation in the paradigm of restorative justice, [w:] Information Technologies, Economics and Law: state and development perspectives (ITEL-2013), s. 348-349.

4. Lewicka, A. (red.). (2008). Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny. UMCS: Lublin.

5. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2015). Wzmacnianie zasobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów sprawiających trudności wychowawcze, „Chowanna”, t. 1 (44), s. 251-268.

6. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2014). Szkolny warsztat mediacyjny a przemoc, „Niebieska Linia” 2014, nr 1.

7. Lewicka-Zelent, A., Grudziewska, E. (2010). Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?Lublin: Wyd. UMCS.

8. Moor, Ch.(2012). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa:Wolters Kluwers.

9. Rogula, C., Zemke-Górecka, S. (2021). Mediacja w praktyce mediatora i pomocnika. Warszawa: Wolers Kluwer.

Literatura dodatkowa

10. Lewicka-Zelent, A. (2014). Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu ,,Mediacja w szkole". Scriptorium: Opole.

11. Lewicka-Zelent, A. (2014). Analiza zasobów osobistych uczestników szkolnego programu mediacyjnego. Scriptorium: Opole.

12. Lewicka-Zelent, A. (2012). Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej. UMCS: Lublin.

13. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2018). Możliwość szkolenia mediatorów z wykorzystaniem e-learningu, „Edukacja Technika Informatyka”, nr 3, s. 268-273.

14. Lewicka-Zelent, A., Trojanowska, E. (2014). Family mediation in Poland, ,,Збірник наукових праць”, nr 10, s. 216-217.

15. Zienkiewicz, A. (2007). Studium mediacji. Difin: Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

W01. Student zna i rozumie specyfikę konfliktów występujących w środowisku szkolnym oraz rodzinnym. K_W06, B.2.W11

W02. Student zna i rozumie procedury, normy i dobre praktyki w zakresie mediacji oraz sprawiedliwości naprawczej. K_W07, E.1R.W4

W03. Student zna i rozumie podstawy prawne, etyczne i ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia mediacji, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji szkolnych oraz rodzinnych. K_W08, E.1R.W5

U01 Student potrafi komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych, brać udział w debacie z użyciem specjalistycznej terminologii, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; charakteryzować i rozpoznawać różne rodzaje konfliktów z uwzględnieniem ich przyczyn oraz różne sposoby ich rozwiązywania. K_U04, E.1R.U4, E.1R.U5

U02 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać problemy edukacyjne, wychowawcze i resocjalizacyjne dotyczące konfliktów oraz dobierać odpowiednie metody do ich rozwiązywania. K_U06, E.1R.U4, E.1R.U5

K01. Student jest gotów do okazywania empatii uczniom i wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy oraz profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej, odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. K_K04, E.2R.K1, E.2R.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Trojanowska
Prowadzący grup: Ewa Trojanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0