Przedmiot fakultatywny: Przetrwają najżyczliwsi-rozwijanie zdolności prospołecznych młodzieży przestępczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSV.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Przetrwają najżyczliwsi-rozwijanie zdolności prospołecznych młodzieży przestępczej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje z pedagogiki resocjalizacyjnej, socjalizacji i uspołecznienia młodzieży |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 5 Przygotowanie prac zaliczeniowych 5 Studiowanie literatury przedmiotu 5 Łączna liczba godzin niekontaktowych 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | U01: ćwiczenia- praca zaliczeniowa K02: ćwiczenia- praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz nowatorskimi, praktycznymi umiejętnościami w zakresie kształtowania zdolności prospołecznych osób nieprzystosowanych społecznie oraz skonfliktowanych z prawem. W ramach ćwiczeń omówione i praktycznie zilustrowane zostaną następujące zagadnienia; - na czym polega istota relacji międzyludzkich opartych na wdzięczności, altruizmie, atrakcyjności, empatii, przyjaznym nastawieniu, współpracy, udzielaniu pomocy - jaka jest rola emocji pozytywnych i negatywnych w komunikacji między ludźmi - kim są osoby najgorzej i najlepiej przystosowane - jak można rozwijać w sobie zdolność do wyrażania wdzięczności ludziom, którzy czynią nas szczęśliwymi - jaka jest rola samoudomowienia w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i budowanie trwałych więzi z innymi ludźmi - na czym polega potęga przyjaznego nastawienia wobec innych - jak być wiecznie młodym w relacjach z innymi ludźmi - na czym polega bycie niewdzięcznicą/niewdzięcznikiem w relacjach z innymi ludźmi - na czym polega medytacja „współczucia? - dlaczego to co zaczyna się miłością kończy się gniewem - dlaczego osoby nieletnie są najmniej wdzięczne w relacjach międzyludzkich - jak w relacjach z innymi wyjść poza czubek własnego nosa - empatia jako fundament wdzięczności - na czym polega egoistyczne i nieegoistyczne podejście do życia? - na czym polega potęga witaminy „W” (wdzięczności)? - jak prowadzić dziennik wdzięczności - jak wychować wdzięczne dzieci |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, 2012; Clarke D.. Zachowanie prospołeczne i antyspołeczne, 2005; De Waal F. Wiek empatii, Jak natura uczy nas życzliwości, 2021, Gasiul, H., Teorie emocji i motywacji. Warszawa, 2007; Goldstein A. P., Nensen R., Daleflod B., Kalt M., Nowe perspektywy treningu zastępowania agresji, Instytut „Amity”, Warszawa 2005; Hare B., Woods V., Przetrwają najżyczliwsi. Jak ewolucja wyjaśnia istotę człowieczeństwa?, Warszawa 2022; Hart S., Kindle Hodson V.: Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce, Warszawa 2006; Janice Kapłan. Dzienniki wdzięczności Jak jeden rok pozytywnego myślenia może zmienić twoje życie Poznań 2022 ; Lewicka- Zelent A., Korona K., Lesiuk M., Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego „Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin 2013; Łobocki M. (1998). Altruizm a wychowanie; Morawska E. J., Radzenie sobie z emocjami, Instytut „Amity”, 2019, Rogers, C.R., Sposób bycia. Poznań, 2002. Rosenberg M. B.: Edukacja wzbogacająca życie, Warszawa 2006; Rosenberg M. B.: Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Warszawa 2008; Węgliński A., Wyodrębnienie syndromów zdolności empatycznych w kwestionariuszu rozumienia empatycznego innych ludzi (KRE), „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, T. XXIX Lublin, 2010; Węgliński A., Wyzwalanie i integrowanie zdolności samowychowawczych osób dozorowanych. Pedagogiczny wymiar pracy kuratorów sądowych, [w] Prawda, dobro, piękno, Wybór filozoficzno-prawny i socjopedagogiczny, Pod. red. A. Kieszkowskiej, Warszawa 2015, Węgliński A., Zrewidowana wersja kwestionariusza rozumienia empatycznego innych ludzi – KRE II, (w;) A. Wojnarska (red.) Diagnostyka resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia, Lublin 2010; Zimbardo Ph. G., Leippe M.R. Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Poznań 2004 |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: U01: Student potrafi:opisać złożone zjawiska i procesy z zakresu socjalizacji i uspołecznieniaj, posługując się fachową terminologią, rozróżnia rodzaje emocjonalnych, uczuciowych i behawioralnych umiejętności społecznych i potrafi dobrać je do potrzeb uczestników zajęć, K_U02, K_U04, K_U07, A.1.U2., E.1R.U1., E. 1R.U5. U02: Organizuje i przeprowadza zajęcia indywidualne i zbiorowe, których celem jest rozwijanie umiejętności prospołecznych. Potrafi kształtować umiejętności komunikacyjne w kontaktach z podopiecznymi i wychowankami w zakresie analizy i wyrażania uczuć prospołecznych, współodczuwania, troski empatycznej, wdzięczności, wsparcia oraz korygowania emocji negatywnych, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, A.1.U2., E.1R.U1., E. 1R.U5. K01: Absolwent jest gotów do sprawowania funkcji i zadań statutowych: pedagogoga resocjalizacyjnego, wychowawcy w instytucjach zakładowych o charakterze interwencyjnym, socjoterapeutycznym i resocjalizacyjnym z uwzględnieniem zakresu kompetencji zawodowych i zasad etyki pracy na danym stanowisku oraz w pracy z podopiecznymi, jak również do autorefleksji nad rozwojem zawodowym K_K04, A.3.K3., E.1R.K1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.