Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Przetrwają najżyczliwsi-rozwijanie zdolności prospołecznych młodzieży przestępczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSV.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Przetrwają najżyczliwsi-rozwijanie zdolności prospołecznych młodzieży przestępczej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe informacje z pedagogiki resocjalizacyjnej, socjalizacji i uspołecznienia młodzieży

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 5

Przygotowanie prac zaliczeniowych 5

Studiowanie literatury przedmiotu 5

Łączna liczba godzin niekontaktowych 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

U01: ćwiczenia- praca zaliczeniowa

K02: ćwiczenia- praca zaliczeniowa

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz nowatorskimi, praktycznymi umiejętnościami w zakresie kształtowania zdolności prospołecznych osób nieprzystosowanych społecznie oraz skonfliktowanych z prawem.

W ramach ćwiczeń omówione i praktycznie zilustrowane zostaną następujące zagadnienia;

- na czym polega istota relacji międzyludzkich opartych na wdzięczności, altruizmie, atrakcyjności, empatii, przyjaznym nastawieniu, współpracy, udzielaniu pomocy

- jaka jest rola emocji pozytywnych i negatywnych w komunikacji między ludźmi

- kim są osoby najgorzej i najlepiej przystosowane

- jak można rozwijać w sobie zdolność do wyrażania wdzięczności ludziom, którzy czynią nas szczęśliwymi

- jaka jest rola samoudomowienia w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i budowanie trwałych więzi z innymi ludźmi

- na czym polega potęga przyjaznego nastawienia wobec innych

- jak być wiecznie młodym w relacjach z innymi ludźmi

- na czym polega bycie niewdzięcznicą/niewdzięcznikiem w relacjach z innymi ludźmi

- na czym polega medytacja „współczucia?

- dlaczego to co zaczyna się miłością kończy się gniewem

- dlaczego osoby nieletnie są najmniej wdzięczne w relacjach międzyludzkich

- jak w relacjach z innymi wyjść poza czubek własnego nosa

- empatia jako fundament wdzięczności

- na czym polega egoistyczne i nieegoistyczne podejście do życia?

- na czym polega potęga witaminy „W” (wdzięczności)?

- jak prowadzić dziennik wdzięczności

- jak wychować wdzięczne dzieci

Literatura:

Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, 2012; Clarke D.. Zachowanie prospołeczne i antyspołeczne, 2005; De Waal F. Wiek empatii, Jak natura uczy nas życzliwości, 2021, Gasiul, H., Teorie emocji i motywacji. Warszawa, 2007; Goldstein A. P., Nensen R., Daleflod B., Kalt M., Nowe perspektywy treningu zastępowania agresji, Instytut „Amity”, Warszawa 2005; Hare B., Woods V., Przetrwają najżyczliwsi. Jak ewolucja wyjaśnia istotę człowieczeństwa?, Warszawa 2022; Hart S., Kindle Hodson V.: Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce, Warszawa 2006; Janice Kapłan. Dzienniki wdzięczności Jak jeden rok pozytywnego myślenia może zmienić twoje życie Poznań 2022 ; Lewicka- Zelent A., Korona K., Lesiuk M., Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego „Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin 2013; Łobocki M. (1998). Altruizm a wychowanie; Morawska E. J., Radzenie sobie z emocjami, Instytut „Amity”, 2019, Rogers, C.R., Sposób bycia. Poznań, 2002. Rosenberg M. B.: Edukacja wzbogacająca życie, Warszawa 2006; Rosenberg M. B.: Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Warszawa 2008; Węgliński A., Wyodrębnienie syndromów zdolności empatycznych w kwestionariuszu rozumienia empatycznego innych ludzi (KRE), „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, T. XXIX Lublin, 2010; Węgliński A., Wyzwalanie i integrowanie zdolności samowychowawczych osób dozorowanych. Pedagogiczny wymiar pracy kuratorów sądowych, [w] Prawda, dobro, piękno, Wybór filozoficzno-prawny i socjopedagogiczny, Pod. red. A. Kieszkowskiej, Warszawa 2015, Węgliński A., Zrewidowana wersja kwestionariusza rozumienia empatycznego innych ludzi – KRE II, (w;) A. Wojnarska (red.) Diagnostyka resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia, Lublin 2010; Zimbardo Ph. G., Leippe M.R. Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Poznań 2004

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

U01: Student potrafi:opisać złożone zjawiska i procesy z zakresu socjalizacji i uspołecznieniaj, posługując się fachową terminologią, rozróżnia rodzaje emocjonalnych, uczuciowych i behawioralnych umiejętności społecznych i potrafi dobrać je do potrzeb uczestników zajęć, K_U02, K_U04, K_U07, A.1.U2., E.1R.U1., E. 1R.U5.

U02: Organizuje i przeprowadza zajęcia indywidualne i zbiorowe, których celem jest rozwijanie umiejętności prospołecznych. Potrafi kształtować umiejętności komunikacyjne w kontaktach z podopiecznymi i wychowankami w zakresie analizy i wyrażania uczuć prospołecznych, współodczuwania, troski empatycznej, wdzięczności, wsparcia oraz korygowania emocji negatywnych, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, A.1.U2., E.1R.U1., E. 1R.U5.

K01: Absolwent jest gotów do sprawowania funkcji i zadań statutowych: pedagogoga resocjalizacyjnego, wychowawcy w instytucjach zakładowych o charakterze interwencyjnym, socjoterapeutycznym i resocjalizacyjnym z uwzględnieniem zakresu kompetencji zawodowych i zasad etyki pracy na danym stanowisku oraz w pracy z podopiecznymi, jak również do autorefleksji nad rozwojem zawodowym K_K04, A.3.K3., E.1R.K1.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0