Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do przedsiębiorczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSVI.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do przedsiębiorczości
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe 15h = 0,5 punkt ECTS:

Wykład konwersatoryjny – 15h

Godziny niekontaktowe 15h = 0,5 punkt ECTS:

Samodzielne i/lub grupowe rozwiązywanie problemów związanych z tematyką poruszaną na wykładach – 5h

Studiowanie literatury przedmiotu – 5h

Przygotowanie do zaliczenia końcowego – 5h

ŁĄCZNIE: 1 punkt ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Wykonywanie zadań teoretycznych i/lub praktycznych zarówno w ramach wykładu konwersatoryjnego, jak i pracy domowej.

Prezentacja multimedialna.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki związanej z przedsiębiorczością, zapoznanie ich z organizacyjnymi oraz prawnymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej, a także zainspirowanie do prowadzenia innowacyjnych działań przedsiębiorczych na rzecz osób niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem.

Literatura:

Baczewska-Ciupak M., Przywództwo organizacyjne w kontekście aksjologicznych i moralnych wyzwań przyszłości, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.

Bieńkowska J. (red.), Kreatywność w praktyce biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.

Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

Drucker Peter. F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Państwowe Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 1992.

Glinka B., Pasieczny J., Tworzenie przedsiębiorstwa: szanse, realizacja, rozwój, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

Hołówka J., Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.

Hostyński L., Wartości w świecie konsumpcji, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.

Jaremczuk K. (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości: szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2003.

Kraśnicka T., Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2002.

Lachiewicz S., Matejun M. (red.), Zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.

Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2007.

Lipiec J., Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Fall, Kraków 2001.

Merski J., Piotrowski K.(red.), Przedsiębiorczość młodzieży. Szanse, bariery, perspektywy, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2003.

Michalak J.M., Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.

Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.

Piecuch T, Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013.

Rudnicka A., CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Wasiluk A. (red.), Nowoczesne podejście do zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

– WIEDZA –

Absolwentka/Absolwent:

W01 Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą prawne, etyczne i ekonomiczne podstawy przedsiębiorczości w odniesieniu do działań edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych – K_W08

W02 W pogłębionym stopniu zna i rozumie najważniejsze dylematy moralne współczesnego świata i normy etyczne, które kształtują zawód pedagoga resocjalizacyjnego – K_W09

W03 Ma elementarną wiedzę niezbędną do rozumienia podstawowych zasad oraz form działania i myślenia w sposób przedsiębiorczy – K_W11

– UMIEJĘTNOŚCI –

Absolwentka/Absolwent:

U01 Potrafi stosować odpowiednie metody i narzędzia niezbędne do tworzenia i prowadzenia innowacyjnych działań przedsiębiorczych na rzecz osób niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem – K_U07

U02 Posiada umiejętność współpracy w zespole oraz kreatywnego i innowacyjnego wyjaśniania i rozwiązywania problemów z obszaru szeroko rozumianej działalności gospodarczej, a także pedagogicznej – K_U08

U03 Samodzielnie planuje własny rozwój i samodoskonalenie na płaszczyźnie osobistej i zawodowej – K_U09

– KOMPETENCJE SPOŁECZNE –

Absolwentka/Absolwent:

K_01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób etyczny oraz przedsiębiorczy na rzecz lokalnego środowiska społecznego – K_K02

K_02 Ma świadomość konieczności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście zmiennych warunków otoczenia i przeobrażeń społeczno-kulturowych – K_K03

K_03 Zachowuje zasady etyki zawodowej pedagoga resocjalizacyjnego zarówno w środowisku pracy, jak i poza nim, kształtując tym samym właściwe postawy otoczenia poprzez budowanie ethosu wykonywanego zawodu – K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Baczewska-Ciupak
Prowadzący grup: Monika Baczewska-Ciupak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0