Wstęp do przedsiębiorczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSVI.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do przedsiębiorczości |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe 15h = 0,5 punkt ECTS: Wykład konwersatoryjny – 15h Godziny niekontaktowe 15h = 0,5 punkt ECTS: Samodzielne i/lub grupowe rozwiązywanie problemów związanych z tematyką poruszaną na wykładach – 5h Studiowanie literatury przedmiotu – 5h Przygotowanie do zaliczenia końcowego – 5h ŁĄCZNIE: 1 punkt ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wykonywanie zadań teoretycznych i/lub praktycznych zarówno w ramach wykładu konwersatoryjnego, jak i pracy domowej. Prezentacja multimedialna. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki związanej z przedsiębiorczością, zapoznanie ich z organizacyjnymi oraz prawnymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej, a także zainspirowanie do prowadzenia innowacyjnych działań przedsiębiorczych na rzecz osób niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem. |
Literatura: |
Baczewska-Ciupak M., Przywództwo organizacyjne w kontekście aksjologicznych i moralnych wyzwań przyszłości, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013. Bieńkowska J. (red.), Kreatywność w praktyce biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. Drucker Peter. F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Państwowe Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 1992. Glinka B., Pasieczny J., Tworzenie przedsiębiorstwa: szanse, realizacja, rozwój, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. Hołówka J., Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2002. Hostyński L., Wartości w świecie konsumpcji, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006. Jaremczuk K. (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości: szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2003. Kraśnicka T., Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2002. Lachiewicz S., Matejun M. (red.), Zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011. Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2007. Lipiec J., Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Fall, Kraków 2001. Merski J., Piotrowski K.(red.), Przedsiębiorczość młodzieży. Szanse, bariery, perspektywy, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2003. Michalak J.M., Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010. Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970. Piecuch T, Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013. Rudnicka A., CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. Wasiluk A. (red.), Nowoczesne podejście do zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
– WIEDZA – Absolwentka/Absolwent: W01 Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą prawne, etyczne i ekonomiczne podstawy przedsiębiorczości w odniesieniu do działań edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych – K_W08 W02 W pogłębionym stopniu zna i rozumie najważniejsze dylematy moralne współczesnego świata i normy etyczne, które kształtują zawód pedagoga resocjalizacyjnego – K_W09 W03 Ma elementarną wiedzę niezbędną do rozumienia podstawowych zasad oraz form działania i myślenia w sposób przedsiębiorczy – K_W11 – UMIEJĘTNOŚCI – Absolwentka/Absolwent: U01 Potrafi stosować odpowiednie metody i narzędzia niezbędne do tworzenia i prowadzenia innowacyjnych działań przedsiębiorczych na rzecz osób niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem – K_U07 U02 Posiada umiejętność współpracy w zespole oraz kreatywnego i innowacyjnego wyjaśniania i rozwiązywania problemów z obszaru szeroko rozumianej działalności gospodarczej, a także pedagogicznej – K_U08 U03 Samodzielnie planuje własny rozwój i samodoskonalenie na płaszczyźnie osobistej i zawodowej – K_U09 – KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Absolwentka/Absolwent: K_01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób etyczny oraz przedsiębiorczy na rzecz lokalnego środowiska społecznego – K_K02 K_02 Ma świadomość konieczności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście zmiennych warunków otoczenia i przeobrażeń społeczno-kulturowych – K_K03 K_03 Zachowuje zasady etyki zawodowej pedagoga resocjalizacyjnego zarówno w środowisku pracy, jak i poza nim, kształtując tym samym właściwe postawy otoczenia poprzez budowanie ethosu wykonywanego zawodu – K_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Baczewska-Ciupak | |
Prowadzący grup: | Monika Baczewska-Ciupak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.