Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSVI.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw prawnych resocjalizacji osób dorosłych, dobra znajomość współczesnych koncepcji wychowawczych i penitencjarnych oraz zasad oddziaływań resocjalizacyjnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Ćwiczenia 30 Konsultacje Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 15 Studiowanie literatury przedmiotu 25 Przygotowanie przez studenta prac zaliczeniowych 5 Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 15 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład, ćwiczenia – test pisemny, W2, wykład, ćwiczenia, - sprawdziany pisemny, prace zaliczeniowe W3, wykład, ćwiczenia, - sprawdziany pisemny, prace zaliczeniowe U1, ćwiczenia- prace zaliczeniowe U2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny U3, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny K1, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny, K2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny |
Pełny opis: |
Wyjaśnienie znaczenia podstawowych pojęć; wychowanie, resocjalizacja, readaptacja, reintegracja, prewencja, profilaktyka, ekskluzja, inkluzja, prizonizacja, systemy penitencjarne (celkowy, panoptyczny, progresywny), typy i rodzaje zakładów karnych dywersyfikacja służby więziennej, proksemiczny wymiar izolacji więziennej, zakład karny jako instytucja totalitarna, opieka postpenitencjarna, Ewolucja strategii resocjalizacyjnych i penitencjarnych - modele i strategie penitencjarne. - pojęcie i funkcje kary kryminalnej. - strategie karania sprawców przestępstw Ewolucja myśli penitencjarnej - modele i systemy wychowania penitencjarnego Nowa filozofia karania - model sprawiedliwości naprawczej, - nowe zasady postępowania z więźniami Zakład karny jako instytucja totalitarna - cechy instytucji totalitarnej - adaptacja osadzonych do warunków instytucji totalitarnej – zjawisko prizonizacji - bariery i ograniczenia resocjalizacji penitencjarnej Organizacja oddziaływań penitencjarnych - profilowanie zakładów karnych - systemy wykonania kary - struktura organizacyjna instytucji penitencjarnej - programowanie oddziaływań penitencjarnych Psychospołeczne aspekty funkcjonowania zawodowego funkcjonariuszy służby więziennej - etyka penitencjarysty - typy wychowawcy penitencjarnego - kompetencje zawodowe funkcjonariuszy służby więziennej - wypalenie zawodowe funkcjonariuszy służby więziennej Ocena efektywności i skuteczności oddziaływań penitencjarnych - atmosfera i klimat społeczny w instytucjach penitencjarnych - formalnoprawne i psychopedagogiczne kryteria efektywności resocjalizacji penitencjarnej. Opieka postpenitencjarna |
Literatura: |
Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2002. Readaptacja społeczna w polskim systemie penitencjarnym. Białystok, Bendyczak St., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I., Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, Kalisz 1995. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, (red.) Bulenda T., Musidłowski R., Warszawa 2003.Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Machel H. Gdańsk 1994. Węgliński A.; (red.) Skuteczna resocjalizacja, Lublin 2008B. Readaptacja społeczna w polskim systemie penitencjarnym. Białystok, Bendyczak St., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I., Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, Kalisz 1995. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, (red.) Bulenda T., Musidłowski R., Warszawa 2003. A Bartkowicz z. Węgliński A.; (red.) Skuteczna resocjalizacja, Lublin 2008B. Węgliński A., Współpraca kuratorów sądowych z funkcjonariuszami służby więziennej w readaptacji społecznej skazanych warunkowo zwolnionych z zakładu karnego, „Annales”, Sectio J, 2020, vol. XXXIII, z. 4, ss. 23-47; Węgliński A., Efektywność wykonywania kar wolnościowych charakteru probacyjnego w zróżnicowanych grupach ryzyka przestępczości powrotnej osób dozorowanych, , „PROBACJA”, 2020, nr 3, Węgliński A., Zapobieganie przestępczości powrotnej w dozorach probacyjnych, Lublin 2021;Korona K., Skuteczność socjoterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Lublin 2021, A. Lewicka-Zelent, Poczucie zadowolenia z życia osób pracujących podczas odbywania kary pozbawienia wolności, Lublin 2023, |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: Zna i rozumie; W1 - miejsce pedagogiki penitencjarnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; podstawową terminologię, przedmiot pedagogiki penitencjarnej, strategie, procedury, systemy, typy i rodzaje zakładów w perspektywie historycznej i współczesnej; W2 - metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia, założenia i sposoby programowania oddziaływań penitencjarnych z wykorzystaniem podejścia kognitywnego, behawioralnego; metod twórczej resocjalizacji; W3 - metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; status i psychospołeczne aspekty funkcjonowania pracowników służby więziennej, podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; uwarunkowania dywersyfikacji służby więziennej, przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych; Potrafi; U1 - identyfikować i interpretować wybrane zjawiska i procesy społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, U2 - analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych, reedukacyjnych, korekcyjnych w środowisku instytucji penitencjarnej, planować i realizować współpracę wychowawców penitencjarnych ze środowiskiem rodzinnym osób osadzonych, kuratorami dla dorosłych, specjalistycznym personelem prowadzącym programowane oddziaływania terapeutyczne, profilaktyczne, następcze, U3 - przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom o charakterze antagonistyczno-destrukcyjnym związanym z adaptacją skazanych do podkultury więziennej (ograniczanie zjawiska prizonizacji); kształtować pozytywny klimat społeczny w zakładowych instytucjach penitencjarnych poprzez stosowanie ergoterapii, korygowanie politoksykomanii skazanych, kształtowanie postaw abstynenckich, zdrowego stylu życia, postaw prorodzinnych i readaptacyjnych; Jest gotów do; K1 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy; jej ciągłego uzupełniania i uznawania jej znaczenia przy rozwiązywaniu problemów zawodowych i osobistych; autorefleksji nad rozwojem zawodowym; wykazuje gotowość do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych opartych na wzajemnym zaufaniu i współpracy z uczestnikami procesu edukacji; K2 - profesjonalnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegając zasad etyki zawodowej oraz do rozwijania i podtrzymywania etosu zawodu pedagoga penitencjarnego; przestrzegania zasad etyki zawodowej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Węgliński | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Korona, Andrzej Węgliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.