Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSVI.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw prawnych resocjalizacji osób dorosłych, dobra znajomość współczesnych koncepcji wychowawczych i

penitencjarnych oraz zasad oddziaływań resocjalizacyjnych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Ćwiczenia 30

Konsultacje

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 15

Studiowanie literatury przedmiotu 25

Przygotowanie przez studenta prac zaliczeniowych 5

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 15

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, wykład, ćwiczenia – test pisemny,

W2, wykład, ćwiczenia, - sprawdziany pisemny, prace zaliczeniowe

W3, wykład, ćwiczenia, - sprawdziany pisemny, prace zaliczeniowe

U1, ćwiczenia- prace zaliczeniowe

U2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny

U3, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny

K1, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny,

K2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, test pisemny

Pełny opis:

Wyjaśnienie znaczenia podstawowych pojęć; wychowanie, resocjalizacja, readaptacja, reintegracja, prewencja, profilaktyka, ekskluzja, inkluzja, prizonizacja, systemy penitencjarne (celkowy, panoptyczny, progresywny), typy i rodzaje zakładów karnych dywersyfikacja służby więziennej, proksemiczny wymiar izolacji więziennej, zakład karny jako instytucja totalitarna, opieka postpenitencjarna,

Ewolucja strategii resocjalizacyjnych i penitencjarnych

- modele i strategie penitencjarne.

- pojęcie i funkcje kary kryminalnej.

- strategie karania sprawców przestępstw

Ewolucja myśli penitencjarnej

- modele i systemy wychowania penitencjarnego

Nowa filozofia karania

- model sprawiedliwości naprawczej,

- nowe zasady postępowania z więźniami

Zakład karny jako instytucja totalitarna

- cechy instytucji totalitarnej

- adaptacja osadzonych do warunków instytucji totalitarnej – zjawisko prizonizacji

- bariery i ograniczenia resocjalizacji penitencjarnej

Organizacja oddziaływań penitencjarnych

- profilowanie zakładów karnych

- systemy wykonania kary

- struktura organizacyjna instytucji penitencjarnej

- programowanie oddziaływań penitencjarnych

Psychospołeczne aspekty funkcjonowania zawodowego funkcjonariuszy służby więziennej

- etyka penitencjarysty

- typy wychowawcy penitencjarnego

- kompetencje zawodowe funkcjonariuszy służby więziennej

- wypalenie zawodowe funkcjonariuszy służby więziennej

Ocena efektywności i skuteczności oddziaływań penitencjarnych

- atmosfera i klimat społeczny w instytucjach penitencjarnych

- formalnoprawne i psychopedagogiczne kryteria efektywności resocjalizacji penitencjarnej.

Opieka postpenitencjarna

Literatura:

Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2002. Readaptacja społeczna w polskim systemie penitencjarnym. Białystok, Bendyczak St., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I., Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, Kalisz 1995. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, (red.) Bulenda T., Musidłowski R., Warszawa 2003.Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Machel H. Gdańsk 1994.

Węgliński A.; (red.) Skuteczna resocjalizacja, Lublin 2008B. Readaptacja społeczna w polskim systemie penitencjarnym. Białystok, Bendyczak St., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska

I., Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, Kalisz 1995.

System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, (red.) Bulenda T., Musidłowski R., Warszawa 2003. A Bartkowicz z. Węgliński A.; (red.) Skuteczna resocjalizacja, Lublin 2008B. Węgliński A., Współpraca kuratorów sądowych z funkcjonariuszami służby więziennej w readaptacji społecznej skazanych warunkowo zwolnionych z zakładu karnego, „Annales”, Sectio J, 2020, vol. XXXIII, z. 4, ss. 23-47; Węgliński A., Efektywność wykonywania kar wolnościowych charakteru probacyjnego w zróżnicowanych grupach ryzyka przestępczości powrotnej osób dozorowanych, , „PROBACJA”, 2020, nr 3, Węgliński A., Zapobieganie przestępczości powrotnej w dozorach probacyjnych, Lublin 2021;Korona K., Skuteczność socjoterapii w resocjalizacji penitencjarnej, Lublin 2021, A. Lewicka-Zelent, Poczucie zadowolenia z życia osób pracujących podczas odbywania kary pozbawienia wolności, Lublin 2023,

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

Zna i rozumie;

W1 - miejsce pedagogiki penitencjarnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; podstawową terminologię, przedmiot pedagogiki penitencjarnej, strategie, procedury, systemy, typy i rodzaje zakładów w perspektywie historycznej i współczesnej;

W2 - metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia, założenia i sposoby programowania oddziaływań penitencjarnych z wykorzystaniem podejścia kognitywnego, behawioralnego; metod twórczej resocjalizacji;

W3 - metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; status i psychospołeczne aspekty funkcjonowania pracowników służby więziennej, podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; uwarunkowania dywersyfikacji służby więziennej, przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych;

Potrafi;

U1 - identyfikować i interpretować wybrane zjawiska i procesy społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej,

U2 - analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych, reedukacyjnych, korekcyjnych w środowisku instytucji penitencjarnej, planować i realizować współpracę wychowawców penitencjarnych ze środowiskiem rodzinnym osób osadzonych, kuratorami dla dorosłych, specjalistycznym personelem prowadzącym programowane oddziaływania terapeutyczne, profilaktyczne, następcze,

U3 - przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom o charakterze antagonistyczno-destrukcyjnym związanym z adaptacją skazanych do podkultury więziennej (ograniczanie zjawiska prizonizacji); kształtować pozytywny klimat społeczny w zakładowych instytucjach penitencjarnych poprzez stosowanie ergoterapii, korygowanie politoksykomanii skazanych, kształtowanie postaw abstynenckich, zdrowego stylu życia, postaw prorodzinnych i readaptacyjnych;

Jest gotów do;

K1 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy; jej ciągłego uzupełniania i uznawania jej znaczenia przy rozwiązywaniu problemów zawodowych i osobistych; autorefleksji nad rozwojem zawodowym; wykazuje gotowość do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych opartych na wzajemnym zaufaniu i współpracy z uczestnikami procesu edukacji;

K2 - profesjonalnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegając zasad etyki zawodowej oraz do rozwijania i podtrzymywania etosu zawodu pedagoga penitencjarnego; przestrzegania zasad etyki zawodowej;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Węgliński
Prowadzący grup: Katarzyna Korona, Andrzej Węgliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0