Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemoc i agresja w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSVI.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przemoc i agresja w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

ćwiczenia 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do ćwiczeń 7

Przygotowanie scenariusza zajęć 3

Studiowanie literatury przedmiotu 5

Łączna liczba godzin niekontaktowych 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01. scenariusz zajęć

W02. scenariusz zajęć

W03. scenariusz zajęć

U01. scenariusz zajęć

K01. esej

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką przemocy i agresji występującej w środowisku szkolnym oraz metodom zapobiegania tym zjawiskom.

Literatura:

Lewicka-Zelent A. ,Trojanowska E., (2015). Wzmacnianie zasobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów sprawiających trudności wychowawcze, „Chowanna”, t. 1 (44), s. 251-268.

Lewicka A. , Trojanowska E., (2011). Przemoc jako jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów, „Zeszyty Naukowe Pedagogia”, nr 11, s. 125-136.

Olweus D., (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?

Warszawa.

Pyżalski J., (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.

Sarzała D., (2004).Elektroniczne multimedia jako źródło agresji, [w:] Agresja w szkole, A. Rejzner (red.). Warszawa 2004.

Sawicka K., (2008). Zapobieganie przemocy rówieśniczej w szkole, [w:] Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Warszawa.

Surzykiewicz J., (2000).Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, Warszawa.

Szymańska J., (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa.

Efekty uczenia się:

W01. Student zna i rozumie specyfikę agresji i przemocy występujących w środowisku szkolnym. K_W06, E.1R.W3, E.1R.W4

W02. Student zna i rozumie uwarunkowania przemocy i agresji w szkole. K_W05, E.1R.W3, E.1R.W4

W03. Student rozumie rolę nauczyciela - wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów w kontekście agresji i przemocy. K_W03, E.1R.W4

U01. Student potrafi stosować właściwe metody i narzędzia w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań wychowawczych i resocjalizacyjnych związanych z przeciwdziałaniem agresji i przemocy w środowisku szkolnym. K_U07, E.2R.U2.

K01. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych w kontekście agresji i przemocy występującej w środowisku szkolnym. K_K04, E.2R.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Trojanowska
Prowadzący grup: Ewa Trojanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0