Praca socjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSVI.9st |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | kolokwium egzaminacyjne pisemne, prezentacja multimedialna, aktywność podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pracy socjalnej. Pozna ustalenia prawne w zakresie pracy socjalnej w Polsce i porówna je z niektórymi rozwiązaniami zachodnimi, pozna wybrane aspekty pracy pracownika socjalnego oraz będzie miał możliwość przedyskutować najistotniejsze kwestie dotyczące pracy socjalnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brągiel J., Sikora P. (red.), Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, Opole 2004 Kwak A, Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Warszawa 2010 Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, t. I-II, Bydgoszcz 2003 Sędzicki M. (red.), Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2008/2009 Ustawa o pomocy społecznej z dn. 12.03.2004 (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593) Literatura dodatkowa: Becelewska D., Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, Katowice 2005 Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010 Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002 Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006 Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
W01 Student zna podstawy pracy socjalnej i jej genezy; rozumie miejsce pracy socjalnej w systemie nauk społecznych, jej historyczne i kulturowe uwarunkowania, współczesne kierunki rozwoju oraz przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych. K_W01 W02 Zna rolę pracownika socjalnego w modelowaniu postaw i zachowań K_W03 W03 Zna specyfikę głównych środowisk wychowawczych i społecznych oraz procesów w nich zachodzących, w szczególności istotnych dla projektowania i diagnozowania tych procesów w praktyce pracy socjalnej, potrafi wymienić fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_W06, K_W09 W04 zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pracy socjalnej K_W07 U01 Student potrafi identyfikować wybrane zjawiska i procesy społeczne i rozwiązywać problemy odnoszące się do teorii i praktyki pracy socjalnej, dokonywać właściwego doboru oraz oceny źródeł informacji oraz krytycznej analizy i syntezy informacji; K_U01 U02 Umie diagnozować potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów a także projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych; K_U03 U03 Potrafi stosować właściwe metody i narzędzia w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych; K_U07 K01 uznania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; K_K01 K02 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu pedagoga resocjalizacyjnego K_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nowosad | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nowosad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.