Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.LSVI.9st
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

kolokwium egzaminacyjne pisemne, prezentacja multimedialna, aktywność podczas zajęć.

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pracy socjalnej. Pozna ustalenia prawne w zakresie pracy socjalnej w Polsce i porówna je z niektórymi rozwiązaniami zachodnimi, pozna wybrane aspekty pracy pracownika socjalnego oraz będzie miał możliwość przedyskutować najistotniejsze kwestie dotyczące pracy socjalnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brągiel J., Sikora P. (red.), Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, Opole 2004

Kwak A, Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Warszawa 2010

Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, t. I-II, Bydgoszcz 2003

Sędzicki M. (red.), Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2008/2009

Ustawa o pomocy społecznej z dn. 12.03.2004 (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593)

Literatura dodatkowa:

Becelewska D., Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, Katowice 2005

Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010

Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002

Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006

Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

W01 Student zna podstawy pracy socjalnej i jej genezy; rozumie miejsce pracy socjalnej w systemie nauk społecznych, jej historyczne i kulturowe uwarunkowania, współczesne kierunki rozwoju

oraz przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych. K_W01

W02 Zna rolę pracownika socjalnego w modelowaniu postaw i zachowań K_W03

W03 Zna specyfikę głównych środowisk wychowawczych i społecznych oraz procesów w nich zachodzących, w szczególności istotnych

dla projektowania i diagnozowania tych procesów w praktyce pracy socjalnej, potrafi wymienić fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_W06,

K_W09

W04 zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pracy socjalnej K_W07

U01 Student potrafi identyfikować wybrane zjawiska i procesy społeczne i rozwiązywać problemy odnoszące się do teorii i praktyki

pracy socjalnej, dokonywać właściwego doboru oraz oceny źródeł

informacji oraz krytycznej analizy i syntezy informacji;

K_U01

U02 Umie diagnozować potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów a także projektować i prowadzić zajęcia

z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych; K_U03

U03 Potrafi stosować właściwe metody i narzędzia w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań

edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych;

K_U07

K01 uznania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

K_K01

K02 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu pedagoga resocjalizacyjnego

K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nowosad
Prowadzący grup: Katarzyna Nowosad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0