Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRS.2SII.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ukończone studia I stopnia |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | CAŁY KURS SEMINARIUM: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych – 120 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji - 5 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 125 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 5 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 10 Przygotowanie się studenta do zaliczeń semestralnych - 10 Wybór i studiowanie literatury - 50 Praca nad koncepcją badań i pracy - 15 Przygotowanie narzędzia badawczego - 15 Prowadzenie badań - 15 Porządkowanie i analiza wyników badań - 15 Pisanie i redakcja pracy magisterskiej - 50 Korekta redakcyjna - 10 Przygotowanie się studenta do egzaminu dyplomowego - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 200 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 8 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 13 ECTS SEMESTR II: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych – 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1,2 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 3 Przygotowanie się studenta do zaliczeń semestralnych - 2 Przygotowanie założeń metodologicznych pracy - 10 Przygotowanie narzędzi badawczych - 15 Prowadzenie badań - 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1,8 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Semestralne postępy w realizacji pracy dyplomowej: - Semestr I: opracowanie tematu pracy dyplomowej, jej struktury oraz wykazu literatury, - Semestr II: pisanie części teoretycznej oraz metodologicznej, - Semestr III: przeprowadzenie badań oraz ich opracowanie, - Semestr IV: analiza i interpretacja uzyskanych wyników oraz przygotowanie całości pracy. Efekty kształcenia weryfikowane na podstawie ocen części pracy: W01 - Rozdział teoretyczny i metodologiczny pracy dyplomowej W02 - Rozdział teoretyczny i metodologiczny pracy dyplomowej U01 - Całość pracy dyplomowej U02 - Całość pracy dyplomowej U03 - Całość pracy dyplomowej K01 - Całość pracy dyplomowej K02 - Całość pracy dyplomowej (w szczególności w podsumowaniach, wnioskach itp.) |
Pełny opis: |
Moduł ma za zadanie wypracowanie u studentów umiejętności realizacji procesu badawczego zgodnie z uznanymi w metodologii badań pedagogicznych założeniami. Studenci przygotowują prace magisterskie zaczynając od uściślenia zainteresowań naukowych (sformułowanie tematu i struktury), poprzez metodologiczne i teoretyczne jego opracowanie, przeprowadzenie badań oraz dokonanie ich analizy i interpretacji, a kończąc na całościowym opracowaniu przyjętego tematu i jego obronie. Realizowane będą następujące zagadnienia: 1. Zasady realizacji seminarium dyplomowego. 2. Ustalenie tematyki prac dyplomowych (problematyka badawcza). 3. Zasady pisania i redakcji części teoretycznej pracy dyplomowej. 4. Ustalenie planu pracy (w części teoretycznej). 5. Omówienie i poprawa powstałych błędów w trakcie pisania części teoretycznej (indywidualne rozmowy). 6. Zasady pisania i redakcji części metodologicznej. 7. Cel i problematyka badań. 8. Stawianie hipotez, zmienne i wskaźniki. 9. Metody badawcze. 10. Techniki i narzędzia badawcze. 11. Przebieg i organizacja badań. 12. Charakterystyka osób badanych. 13. Omówienie powstałych błędów w trakcie pisania części metodologicznej. 14. Zasady pisania i redakcji części empirycznej pracy dyplomowej. 15. Wizualizacje wyników badań. 16. Analiza i interpretacja wyników badań. 17. Wnioskowanie. 18. Kontrola i indywidualne wsparcie. 19. Omówienie zasad obowiązujących w trakcie egzaminu dyplomowego. |
Literatura: |
1. Juszczyk S., Statystyka dla pedagogów, Toruń 2001. 2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2008. 3. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii pedagogiki, Kraków 2007. 4. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999. 5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010. 6. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985. 7. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. i inne pozycje metodologiczne + literatura przedmiotowa, indywidualnie dobierana do problematyki poszczególnych prac. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W01: Charakteryzuje proces projektowania i prowadzenia badań społecznych, a w szczególności formułuje założenia badawcze, problemy i hipotezy robocze oraz trafnie dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze dla przeprowadzenia procesu badawczego - K_W01 W02: Wskazuje na możliwości interpretacji wyników uzyskanych na podstawie przeglądu literatury przedmiotu - K_W02; K_W05; K_W07 UMIEJĘTNOSCI: U01: Formułuje wnioski na podstawie dokonanego przeglądu badań, tworzy syntezy i odnosi je do praktyki pracy socjalnej - K_U01; K_U02 U02: Formułuje wypowiedzi poprawnie pod względem merytorycznym i językowym. Prezentuje wyniki własnych badań z zakresu pracy socjalnej i podejmuje na ten temat dyskusję - K_U01; K_U07 U03: Szacuje możliwości zastosowania badań diagnostycznych w różnych obszarach pracy pracownika socjalnego - K_U03; K_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K01: Wykazuje aktywną postawę wobec ciągłego dokształcania się zawodowego, dokonuje samooceny własnych kompetencji badawczych i doskonali umiejętności projektowania badań i ich realizowania - K_K01; K_K03 K02: Wykazuje odpowiedzialność za etyczny wymiar badań naukowych i przestrzega zasad etycznych w podejmowanych próbach badawczych - K_K04 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.