Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRS.2SII.11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Andragogika
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Ćwiczenia - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie konspektu zajęć - 8

Studiowanie literatury - 7

Przygotowanie się studenta do zaliczenia - 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych -30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1 - kolokwium pisemne

K1 - konspekt zajęć dydaktyczno-wychowawczych

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadniczymi dla pedagogiki dorosłych zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi. Zakres merytoryczny obejmuje: pojęcie i przedmiot zainteresowań pedagogiki dorosłych, jej działy, nauki wspomagające, język i metodologia badań. Poza fizjonomią naukową pedagogiki dorosłych (andragogiki), na treści kształcenia składają się: potrzeby kształcenia dorosłych i ich różne źródła, cechy specyficzne współczesnej edukacji dorosłych, system edukacji dorosłych (formy i instytucje), edukacja dorosłych jako instrument polityki wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych i procesów globalizacji, historia rozwoju oświaty dorosłych w Polsce i wybranych krajach oraz jej współczesne oblicze i przemiany, możliwości edukacyjne ludzi dorosłych jako wypadkowa ich procesów poznawczych, emocjonalnych i wolicjonalnych oraz złożonej sytuacji życiowej (rodzinnej, zawodowej, cywilizacyjnej), specyfika kolejnych okresów dorosłości i jej istota, modele pracy edukacyjnej z dorosłymi i elementy procesu kształcenia dorosłych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Aleksander, T. (2013). Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków: ITE.

2. Jankowski, D., Przyszczypkowski, K., Skrzypczak, J. (1996). Podstawy edukacji dorosłych: zarys problematyki. Poznań: UAM.

3. Kamiński, W. (1996). Człowiek dorosły w sytuacji zagrożenia tożsamości. [w:] Wujek, T. (red.). Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa - Radom: ITE.

4. Malewski M. (2011). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. [w:] Przybylska, E. (red.). Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 271-289.

5. Malewski, M. (1990). Andragogika w perspektywie metodologicznej. Wrocław: UWr.

6. Marczuk, M. (red.). (1994). Problemy i dylematy andragogiki. Lublin-Radom: UMCS-TWWP.

7. Nowak J., Cieślak, A. (1982). Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa: Wiedza Powszechna.

8. Oleszak, W. (2011). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, General and Professional Education, 1/2011.

9. Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa: Wiedza Powszechna.

10. Pietrasiński, Z. (1996). Rozwój dorosłych [w:] Wujek, T. (red.) Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa: ITE.

11. Pietrasiński, Z. (1992). Rozwój ludzi dorosłych [w:] Wujek, T. (red.). Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa: PWN.

12. Przetacznik-Gierkowska, M, Tyszkowa, M. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. t. 1. Warszawa: PWN.

13. Solarczyk-Ambrozik, E. (red.), (2013). Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań: Wyd. UAM.

14. Szewczuk, W. (1962). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

15. Turos, L. (1974). Oświata dorosłych w krajach skandynawskich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

16. Turos, L. (1999). Andragogika ogólna. Warszawa: ŻAK Wydawnictwo Akademickie.

17. Urbańczyk, F. (1973). Dydaktyka dorosłych. Wrocław - Warszawa - Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

18. Wroczyński, R. (1965). Praca oświatowa. Rozwój, systemy, problematyka. Warszawa: Nasza Księgarnia.

19. Wroczyński, R., Pilch, T. (red.). (1974). Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

20. Wujek, T. (1996). Globalne wyzwana współczesnej cywilizacji. [w:] Wujek, T. (red.). Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa - Radom: ITE.

21. Wujek, T. (red.). (1992). Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Student:

W1. Charakteryzuje genezę, rozwój i współczesną fizjonomię andragogiki jako nauki poprzez określanie jej przedmiotu, celów, zadań i funkcji, warsztatu badawczego, a także związków z innymi dyscyplinami. K_W02.

W2. Wymienia najważniejsze fakty z rozwoju oświaty dorosłych w Anglii i Danii, jako krajach o najwcześniejszych tradycjach w tym zakresie oraz na ziemiach polskich. K_W02.

W3. Ze zrozumieniem definiuje najważniejsze pojęcia odnoszące się do obszaru edukacji dorosłych oraz teorii i badań andragogicznych. K_W01.

W4. Rozumie i charakteryzuje istotę dorosłości, fazowość życia człowieka dorosłego w różnych ujęciach teoretycznych oraz prawidłowości rozwoju człowieka dorosłego i czynniki determinujące ten rozwój. K_W03.

W5. Rozumie i charakteryzuje sytuację ucznia dorosłego oraz funkcjonowanie jego procesów poznawczych, będących podstawą dla uczenia się dorosłych. K_W03.

W6. Określa istotę oraz specyfikę wybranych elementów procesu kształcenia dorosłych. K_W03.

U1. Potrafi wskazać i analizować współczesne zagrożenia cywilizacyjne oraz określa zadania edukacji dorosłych w obszarze przeciwdziałania im. K_U01.

K1. Jest gotów do odpowiedzialnego wspierania dorosłych w ich rozwoju, udzielania rad i wskazówek przy podejmowaniu decyzji edukacyjnych, w tym przestrzegania zasad etyki. K_K04.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)