Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRS.2SII.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

BRAK

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

3 ECTS (cały cykl 6 ECTS, I i II rok WY 15, CA 15+30)


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


Wykład 15

Ćwiczenia 15+30


Łączna ilość godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2,4



Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 90

Liczba punktów ECTS praca własna studenta- 3,6


Przygotowanie się do egzaminu, studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie się do pracy pisemnej

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3 - Kolokwium pisemne, egzamin pisemny

W3, U1, U2, K1 - praca pisemna

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest przez 2 semestry, w trakcie których osiągane są zakładane efekty kształcenia. Celem jest przybliżenie metod pracy pracownika socjalnego, specyfiki wykonywanego zawodu oraz możliwości jakie daje współczesna praca socjalna.

Literatura:

1.Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn, 2001.

2.Kanios A., Praca socjalna - zagadnienia teoretyczne i metodyczne, Lublin: Wyd. UMCS, 2014.

3. Kanios A., (2016) Praca socjalna z rodziną problemowa- perspektywa metodyczna, Kraków.

4.Bąkiewicz M., Grewiński M., Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2009

5.Kotlarska-Michalska A., (2011) Praca socjalna w rodzinie, z rodziną i dla rodziny w perspektywie ról zawodowych pracownika socjalnego i asystenta rodziny, [W:] A. Żukiewicz (red.) Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

6.Kromolicka B., (2021) Powszechność wsparcia i opieki zadaniem oraz wyzwaniem dla centrum usług społecznych, „Problemy Opiekuńczo-wychowawcze”, Nr 5.

7.Krzyszkowski J., (2019) Wzrost znaczenia usług społecznych w czasach wyzwania demograficznego, Acta Universitatis Lodziensisfolia Oeconomica, Nr 2(312).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 Charakteryzuje proces metodycznego działania w pracy socjalnej z różnymi typami klientów pomocy społecznej

W2 Opisuje standardy pracy socjalnej z różnymi typami osób i rodzin

W3 Opisuje zmiany zachodzące w sferze pracy socjalnej (usługi społeczne, model współpracy wielopodmiotowej)

W4 Definiuje klasyczne i współczesne podejścia do pracy socjalnej oraz odmiany pracy socjalnej (specyficzne dla różnych problemów społecznych)

W5 Rozpoznaje techniki i narzędzia pracy socjalnej

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Analizuje problemy społeczne klientów pomocy społeczne i poszukuje sposobów ich rozwiązania

U2 Analizuje możliwości i ograniczenia klientów pomocy społecznej w zakresie współpracy w rozwiązywaniu problemów.

U3 Formułuje trafne diagnozy problemów (osób, rodzin, grup i środowisk lokalnych) oraz przeprowadza kompleksową diagnozę problemów osób i rodzin doświadczających problemów

U4 Dobiera właściwe metody pracy socjalnej do rozpoznanych sytuacji problemowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1 Wykazuje zdolność analizy własnych kompetencji w zakresie metodycznego działania w pracy socjalnej

K2.Wykazuje zdolność do samodzielnego diagnozowania problemów osób, rodzin i grup społecznych

K3.Pracuje samodzielnie i w zespole. Koordynuje działania zespołu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0