Metodyka pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRS.2SII.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | BRAK |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3 ECTS (cały cykl 6 ECTS, I i II rok WY 15, CA 15+30) Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład 15 Ćwiczenia 15+30 Łączna ilość godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2,4 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 90 Liczba punktów ECTS praca własna studenta- 3,6 Przygotowanie się do egzaminu, studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie się do pracy pisemnej |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3 - Kolokwium pisemne, egzamin pisemny W3, U1, U2, K1 - praca pisemna |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest przez 2 semestry, w trakcie których osiągane są zakładane efekty kształcenia. Celem jest przybliżenie metod pracy pracownika socjalnego, specyfiki wykonywanego zawodu oraz możliwości jakie daje współczesna praca socjalna. |
Literatura: |
1.Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn, 2001. 2.Kanios A., Praca socjalna - zagadnienia teoretyczne i metodyczne, Lublin: Wyd. UMCS, 2014. 3. Kanios A., (2016) Praca socjalna z rodziną problemowa- perspektywa metodyczna, Kraków. 4.Bąkiewicz M., Grewiński M., Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2009 5.Kotlarska-Michalska A., (2011) Praca socjalna w rodzinie, z rodziną i dla rodziny w perspektywie ról zawodowych pracownika socjalnego i asystenta rodziny, [W:] A. Żukiewicz (red.) Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 6.Kromolicka B., (2021) Powszechność wsparcia i opieki zadaniem oraz wyzwaniem dla centrum usług społecznych, „Problemy Opiekuńczo-wychowawcze”, Nr 5. 7.Krzyszkowski J., (2019) Wzrost znaczenia usług społecznych w czasach wyzwania demograficznego, Acta Universitatis Lodziensisfolia Oeconomica, Nr 2(312). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1 Charakteryzuje proces metodycznego działania w pracy socjalnej z różnymi typami klientów pomocy społecznej W2 Opisuje standardy pracy socjalnej z różnymi typami osób i rodzin W3 Opisuje zmiany zachodzące w sferze pracy socjalnej (usługi społeczne, model współpracy wielopodmiotowej) W4 Definiuje klasyczne i współczesne podejścia do pracy socjalnej oraz odmiany pracy socjalnej (specyficzne dla różnych problemów społecznych) W5 Rozpoznaje techniki i narzędzia pracy socjalnej UMIEJĘTNOŚCI U1 Analizuje problemy społeczne klientów pomocy społeczne i poszukuje sposobów ich rozwiązania U2 Analizuje możliwości i ograniczenia klientów pomocy społecznej w zakresie współpracy w rozwiązywaniu problemów. U3 Formułuje trafne diagnozy problemów (osób, rodzin, grup i środowisk lokalnych) oraz przeprowadza kompleksową diagnozę problemów osób i rodzin doświadczających problemów U4 Dobiera właściwe metody pracy socjalnej do rozpoznanych sytuacji problemowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1 Wykazuje zdolność analizy własnych kompetencji w zakresie metodycznego działania w pracy socjalnej K2.Wykazuje zdolność do samodzielnego diagnozowania problemów osób, rodzin i grup społecznych K3.Pracuje samodzielnie i w zespole. Koordynuje działania zespołu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.