Teoretyczne podstawy pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRS.51 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | nie ma |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela wykład 15 h ćwiczenia 15 h konsultacje indywidualne 5 h zaliczenie 3 h łączna liczba godzin kontaktowych 38 liczba punktów ECTS 1,3 praca własna studenta bieżące przygotowanie do zajęć 10 h studiowanie literatury 7 h przygotowanie do zaliczenia 5 h łączna liczba godzin nie kontaktowych 22 liczba punktów ECTS 0,7 sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | wykład - kolokwium pisemne ćwiczenia - wykonanie prezentacji, aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
Celem modułu jest ukazanie znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej oraz prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych w pracy socjalnej. W ramach zagadnień wprowadzających przedstawione będą elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym, w szczególności omówione będą funkcje teorii naukowych. Ukazana będzie także perspektywa fenomenologiczna w pracy socjalnej. W dalszej części wykładów określone będzie miejsce pracy socjalnej wśród nauk humanistyczno-społecznych. Kolejny blok tematyczny będzie prezentacją koncepcji teoretycznych postrzegania pracy socjalnej i konstytuujących ją modeli działania. Ćwiczenia poświęcone będą omówieniu założeń ontologicznych, epistemologicznych, aksjologicznych i prakseologicznych pracy socjalnej oraz wskazaniu różnych wymiarów pracy socjalnej. Ukazane będą także nowe perspektywy pracy socjalnej - nowe role i zadania pracownika socjalnego. |
Literatura: |
Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. M. Gray, S.A. Webb, Praca socjalna. Teoria i metody, Warszawa 2012. D. Howe, Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t.1, Warszawa 2006. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. A. Żukiewicz, Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej. Odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, Kraków 2009. T. Biernat, Perspektywa fenomenologiczna w pracy socjalnej [w:] E. Marynowicz-Hetka, E. Skoczylas-Namielska (red.), Pedagogika społeczna wstępy i kontynuacje, Łódź 2015. E. Kantowicz (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 Student/ka zna terminologię używaną w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej na poziomie rozszerzonym K_W01; W2 Charakteryzuje modele pomocy społecznej i pracy socjalnej, wie o wielości podejść teoretycznych i praktycznych w pracy socjalnej K_W15 Umiejętności U1 Wyszukuje, analizuje, ocenia informacje dotyczące trudnych sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia klientów pomocy społecznej, formułuje krytyczne sądy K_U01 U2 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce K_U17 Kompetencje społeczne K1 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.