Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRS.63 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | końcowe zaliczenie ustne obecność na zajęciach ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są omówieniu zasadniczych problemów, koncepcji i kierunków antropologii kulturowej. Wykłady prezentują w sposób systematyczny główne odmiany stanowisk badawczych w antropologii kulturowej: jej przedmiot, metodologiczne dylematy, tradycje dyscyplinarne oraz teoretyczne osiągnięcia. Zadaniem konwersatorium jest przedyskutowanie zasadniczych problemów, pojęć, koncepcji odnoszących się do wielorakich postaci uczestnictwa człowieka w kulturze, sposobów kształtowania się w niej osobowości, zróżnicowanych modeli życia i typów mentalności. |
Literatura: |
1. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe, PWN, Warszawa 2009. 2. Nowicka E., Głowacka-Grajper M., Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN, Warszawa 2009. 3. Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Wiedza o kulturze, cz. I, wybór i opracowanie: Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak, red. nauk. Andrzeja Mencwela, Wyd. UW, Warszawa 2003. 4. Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, PWN, Warszawa 1987. |
Efekty uczenia się: |
01: Potrafi umiejscowić zjawiska kultury wśród nauk o człowieku i powiązać zagadnienia antropologii kultury z innymi naukami społecznymi/pedagogicznymi (również w aspekcie metodologicznym). 02: Potrafi diagnozować i analizować zjawiska współczesnej kultury oraz odkrywać interpretować ich znaczenie dla wychowania człowieka. 03: Potrafi analizować i stosować w praktyce wiedzę o zjawiskach, systemach i procesach kultury materialnej, społecznej i duchowej w życiu człowieka - w szczególności w odniesieniu do zagadnień edukacyjnych. 04: Potrafi w sposób świadomy i odpowiedzialny nawiązywać współpracę z innymi osobami (również z innych kręgów kulturowych) w celu rozwijania swych kompetencji pedagogicznych. 05: Potrafi świadomie dobierać treści i teksty kulturowe w celu dojrzałego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijania poczucia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski, Europy i świata. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.