Asystentura rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRS.65 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystentura rodzin |
Jednostka: | Pracownia Animacji Kultury |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy pracy socjalnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Ćwiczenia: 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 15 Liczba punktów ECTS z Udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do ćwiczeń: 5 Studiowanie literatury: 5 Przygotowanie się do zaliczenia: 5 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - prezentacja U1 - U2 - prezentacja, analiza przypadku K1 - analiza przypadku |
Pełny opis: |
Student poznaje podstawy prawne pracy asystenta rodzin, definicje asystenta i asystentury. Zapoznaje się z wymaganiami wobec kandydatów na asystentów rodzin, celami i zadaniami asystenta. Opracowuje plan pracy z rodziną w oparciu o metody działania asystenta ze szczególnym uwzględnieniem Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach oraz metod, technik i narzędzi PSR. |
Literatura: |
1. Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społeczenej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2011. 2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012. 3. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013. 4. Krasiejko I., Praca socjalna w praktycze asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2013. 5. Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, red. D. Trawkowska, Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
W1. Zna wybrane metody i narzędzia opisu sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia rodziny i jej członków oraz zna obowiązki i powinności moralne obowiązujące asystenta rodziny (K_W10, K_W16). U1. Wyszukuje, analizuje, ocenia , selekcjonuje i stosuje informacje dotyczące sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia rodziny i jej członków (analiza case study) (K_U01). U2. Sporządza plan pracy z rodziną, określa cele i efekty działań, precyzuje rolę każdego z uczestników biorących udział w pomocy rodzinie (analiza przypadku) (K_U04). K1. Jest wrażliwy na sytuację i potrzeby rodzin znajdujących się w trudnym położeniu oraz wykazuje się empatycznym rozumieniem innych ludzi, gotowością do tolerancji i akceptacji odmienności (K_K07). |
Praktyki zawodowe: |
Moduł nie wymaga realizacji praktyk przedmiotowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.