Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRS.ESS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ukończone studia I stopnia |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych – 120 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji - 20 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 140 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 4,67 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 40 Przygotowanie się studenta do zaliczeń semestralnych - 40 Wybór i studiowanie literatury - 90 Praca nad koncepcją badań i pracy - 25 Przygotowanie narzędzia badawczego - 20 Prowadzenie badań - 15 Porządkowanie i analiza wyników badań - 30 Pisanie i redakcja pracy magisterskiej - 290 Korekta redakcyjna - 30 Przygotowanie się studenta do egzaminu dyplomowego - 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 610 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 20,33 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 25 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena rozdziału teoretycznego i metodologicznego pracy dyplomowej - W01, W02 Ocena całej pracy dyplomowej - W03, U01, U02, K01, K02 Semestralne postępy w realizacji pracy dyplomowej: - Semestr I: opracowanie tematu pracy dyplomowej, jej struktury oraz wykazu literatury, - Semestr II: napisanie części teoretycznej oraz metodologicznej, - Semestr III: przeprowadzenie badań oraz ich opracowanie, - Semestr IV: analiza i interpretacja uzyskanych wyników oraz przygotowanie całości pracy. |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem zajęć seminaryjnych (4 semestry) jest przygotowanie przez studenta pod kierunkiem opiekuna naukowego samodzielnej, twórczej oraz poprawnej pod względem naukowym i formalnym pracy magisterskiej. Tempo oraz rodzaj prac realizowanych przez studenta w każdym semestrze zależą od indywidualnej koncepcji zajęć każdego promotora. Studenci przygotowują prace magisterskie zaczynając od uściślenia zainteresowań naukowych (sformułowanie tematu i struktury), poprzez metodologiczne i teoretyczne jego opracowanie, przeprowadzenie badań oraz dokonanie ich analizy i interpretacji, a kończąc na całościowym opracowaniu przyjętego tematu i jego obronie. Realizowane będą następujące zagadnienia: 1. Zasady realizacji seminarium dyplomowego. 2. Ustalenie tematyki prac dyplomowych (problematyka badawcza). 3. Zasady pisania i redakcji części teoretycznej pracy dyplomowej. 4. Ustalenie planu pracy (w części teoretycznej). 5. Omówienie i poprawa powstałych błędów w trakcie pisania części teoretycznej (indywidualne rozmowy). 6. Zasady pisania i redakcji części metodologicznej. 7. Cel i problematyka badań. 8. Stawianie hipotez, zmienne i wskaźniki. 9. Metody badawcze. 10. Techniki i narzędzia badawcze. 11. Przebieg i organizacja badań. 12. Charakterystyka osób badanych. 13. Omówienie powstałych błędów w trakcie pisania części metodologicznej. 14. Zasady pisania i redakcji części empirycznej pracy dyplomowej. 15. Wizualizacje wyników badań. 16. Analiza i interpretacja wyników badań. 17. Wnioskowanie. 18. Kontrola i indywidualne wsparcie. 19. Omówienie zasad obowiązujących w trakcie egzaminu dyplomowego. |
Literatura: |
Dobór literatury zależy od podejmowanej problematyki, a także w pewnym stopniu od promotorów. Poniższy zestaw jest więc tylko przykładowy i obejmuje wyłącznie pozycje metodologiczne. 1. Juszczyk S., Statystyka dla pedagogów, Toruń 2001. 2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2008. 3. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii pedagogiki, Kraków 2007. 4. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999. 5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010. 6. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985. 7. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. |
Efekty uczenia się: |
W01: Student ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań naukowych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach, narzędziach badań, zna podstawowe podejścia stosowane w badaniach społecznych - K_W01 W02: Korzystając z różnych źródeł wiedzy student rozpoznaje, opisuje i dokonuje analizy sytuacji, procesów i zjawisk społecznych w kontekście planowanych badań - K_W12, K_W10 W03: Student zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej, rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej - K_W08 U01: Student posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz planowanie, konstruowanie i prowadzenie własnych badań naukowych, formułuje wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki badań, wskazuje dalszy kierunek badań - K_U01, K_U03, K_U06, K_U14 U02: Student stosuje się do formalno-technicznych i językowych wymagań odnośnie tekstów o charakterze naukowym - K_U18 K01: Student posiada świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, przestrzega zasad etycznych w podejmowanych próbach badawczych - K_K06 K02: Student rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego, dokonuje samooceny własnych kompetencji badawczych - K_K01 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.