Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka pomagania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRSO-LS/1s.14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i praktyka pomagania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

4 ECTS=100 godzin

Godziny kontaktowe: 15 WY+15CA=- 45g - 1,8 ECTS

Godziny niekontaktowe:- 55h - 2,2 ECTS:

własna praca studenta:

bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, -10 g

przygotowanie do zaliczenia wybranej lektury z wykazu prowadzącego, - 15 g.

przygotowanie do zaliczenia ustnego ćwiczeń - 15g.

przygotowanie do egzaminu - 15g.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3, W4, W5 - egzamin pisemny,

U1, U2, U3, K1, K2, K3 - zadania praktyczne, zaliczenie ustne.





Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poznanie teoretycznych podstaw pomocy jako zjawiska społecznego i jako czynności podejmowanych profesjonalnie i nieprofesjonalnie. W trakcie realizowanych zajęć student ma również zapoznać się z praktyką pomagania. Opierając się na własnych zasobach ma okazję ćwiczyć podstawowe umiejętności pomagania oraz budowania relacji pomocowej.

Literatura:

1. Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu: procesy i umiejętności,

2. Drat-Ruszczak, K., Drążkowska – Zielińska, E. (2005). Podręcznik

pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki

psychoterapii. Warszawa Wydawnictwo SWPS

3. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo

4. Heaton J. A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznej, GWP

5. Jedliński K. (1996). Jak rozmawiać z tymi, co stracili nadzieję, Warszawa, Wyd. WAB

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 charakteryzuje rodzaje pomocy w rozróżnieniu na pomoc profesjonalną i nieprofesjonalną, K_W01

W2 definiuje podstawowe pojęcia i procesy charakterystyczne dla procesu pomagania, K_W01, K_W02

W3 opisuje cechy i kompetencje osoby profesjonalnie pomagającej, K_W01, K_W02

W4 opisuje wybrane metody i techniki służące nawiązaniu relacji pomocowej, K_W02, K_W03

W5 wymienia i opisuje pojęcia związane z prywatną teorią pomagania oraz charakteryzuje jej poszczególne elementy, K_W03, K_W08

UMIEJĘTNOŚCI

U1 stwarza odpowiednie i komfortowe warunki do rozmowy, zarówno dla klienta zgłaszającego się po pomoc, jak i dla siebie jako pracownika socjalnego, w tym rozpoznaje i uwzględnia indywidualne potrzeby osób zgłaszających się po pomoc K_U01, K_U02, K_U08

U2 dokonuje analizy relacji pomocowej z uwzględnieniem jej cech i funkcji oraz własnej roli w tworzeniu relacji pomocowej K_U01, K_U02, K_U08

U3 rozpoznaje swoje zasoby, możliwości i ograniczenia własnych kompetencji w relacji pomocowej w zależności od różnorodnych problemów klienta i potrzebę modyfikacji własnych działań, K_U02, K_U03, K_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1 dokonuje krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w zakresie udzielania profesjonalnej pomocy, K_K01

K2 jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnienie ról zawodowych w tym przestrzegania etyki zawodowej oraz dbałości o profesjonalizm wykonywanego zawodu, K_K03

K3 uwrażliwienie na różnego rodzaju zjawiska zachodzące w relacji pomocowej oraz na problemy i trudności swoje i klienta w tej relacji. Dostrzeganie etycznych aspektów udzielania pomocy, K_K01, K_K03, K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Krawczyk
Prowadzący grup: Renata Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Herman
Prowadzący grup: Aleksander Herman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Herman
Prowadzący grup: Aleksander Herman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)