Pedagogika rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRSO-LS/2s.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 WY, 15 CA - 45 godz.- 1 ECTS Godziny niekontaktowe - 30 godz. - 1 ECTS - studiowanie przez studenta literatury - 10 godz. - przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego - 10 godz. -przygotowanie przez studenta prezentacji na zaliczenie - 10 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - pisemne kolokwium, pisemny egzamin U1 - Opracowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej K1 - Opracowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznać studentów z następującymi zagadnieniami: Wybrane teorie rodziny dające podstawę do zrozumienia aspektów jej funkcjonowania, sposoby definiowania rodziny Typologie rodzin i funkcji rodziny oraz postaw rodzicielskich. Kultura pedagogiczna rodziców (kultura definicje, kary nagrody, opieka). Ojcostwo - tradycyjny i nowoczesny model. Rola ojca w rodzinie - stereotypowość ról rodzicielskich. Opieka naprzemienna. Mediacje rodzinne i rozwodowe. Ćwiczenia poświęcone są: Charakterystyce tradycji i przeobrażeń zachodzących w rodzinie różnych kultur |
Literatura: |
Kawula S., Brągiel J., Janke W. A. (2002) (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń. Tyszka Z. (2001) (red.), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunki przemian, Poznań: UAM. Adamski F., (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków: UJ. Dudak A., (2011), Samotne ojcostwo, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Szlendak T., (2011), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa. Ostrouch-Kamińska J., (2011), Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
W1: Wskazuje teorie rodziny dające podstawę do zrozumienia aspektów jej funkcjonowania. K_W03, K_W02 W2: Charakteryzuje tradycje rodzinne i przeobrażenia zachodzące w rodzinach. K_W03,K_W02, K_W07 W3: Wymienia typologie rodzin, ich funkcje, zadania w poszczególnych fazach życia małżeńsko-rodzinnego. K_W02,K_W03, K_W07, K_W09 W4: Analizuje pełnione przez matki i ojców role oraz postawy rodzicielskie w kontekście zachodzących przemian w rodzinie. K_W02,K_W03, K_W07, K_W09 U1: Rozpoznaje zadania i trudności dotyczące funkcjonowania rodziny. K_U01, K_U02, K_U03, K_U04 U2: Wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu przygotowania i prezentacji samodzielnie zdobytych informacji na temat funkcjonowania rodzin w różnych kulturach. K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U07 U3: Rozpoznaje i ocenia role realizowane przez poszczególnych członków rodziny na rzecz jej prawidłowego funkcjonowania. K_U01, K_U02, K_U03, K_U04 K1: Wykazuje się odpowiedzialnością poprzez gotowość do realizowania zadań w małej grupie. K_K02, K_K01, K_K04 K_K03 K2: Wykazuje się odpowiedzialnością w przygotowaniu się do swojej pracy i realizowaniu z zaangażowaniem podjętych zadań. K_K04 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.