Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRSO-LS/4s.sem
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

SEMESTR IV:


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych – 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 0,5 ECTS (1 ECTS=30 godz.)


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):


Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 10


Przygotowanie się studenta do zaliczeń semestralnych - 5


Wybór i studiowanie literatury – 10


Praca nad koncepcją badań i pracy - 10


Przygotowanie narzędzia badawczego - 10


Łączna liczba godzin niekontaktowych – 45


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,5 ECTS


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla Semestru I - 2 ECTS



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Semestralne postępy w realizacji pracy licencjackiej:


- Semestr IV: opracowanie tematu pracy dyplomowej, jej struktury, gromadzenie i lektura literatury przedmiotowej i metodologicznej, stworzenie koncepcji badawczej, pisanie części teoretycznej pracy;


- Semestr V: ukończenie części teoretycznej oraz metodologicznej, stworzenie narzędzia badawczego;


- Semestr VI: przeprowadzenie badań oraz ich opracowanie, skompilowanie całości pracy licencjackiej, przygotowanie do egzaminu dyplomowego.


Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez ocenę semestralnych postępów w realizacji pracy dyplomowej:


Semestr IV:


W1, W2, W3, W5, U1, U3, U4, K2 - projekt badawczy (opracowanie tematu pracy, koncepcji badawczej i narzędzia badawczego; zredagowanie min. jednego podrozdziału teoretycznego oraz zaprezentowanie wstępnego wykazu literatury).



Pełny opis:

Moduł ma za zadanie wypracowanie u studentów umiejętności realizacji procesu badawczego zgodnie z uznanymi w metodologii badań pedagogicznych założeniami. Studenci przygotowują prace licencjackie zaczynając od uściślenia swych zainteresowań naukowych (sformułowanie tematu, celów planowanych badań i problemów), poprzez metodologiczne i teoretyczne opracowanie wybranej problematyki, przeprowadzenie badań oraz dokonanie analizy i interpretacji ich wyników, a kończąc na zredagowaniu całościowego opracowania przyjętego tematu w formie dysertacji naukowej i jego obronie podczas egzaminu licencjackiego. W trakcie całego kursu seminarium realizowane będą następujące zagadnienia:

1. Zasady realizacji seminarium dyplomowego.

2. Ustalenie tematyki prac dyplomowych (problematyka badawcza).

3. Zasady pisania i redakcji części teoretycznej pracy dyplomowej.

4. Ustalenie planu pracy.

5. Omówienie i poprawa powstałych błędów w trakcie pisania części teoretycznej.

6. Zasady pisania i redakcji części metodologicznej.

7. Cel i problematyka badań.

8. Stawianie hipotez, zmienne i wskaźniki.

9. Metody badawcze.

10. Techniki i narzędzia badawcze.

11. Przebieg i organizacja badań.

12. Charakterystyka osób badanych.

13. Omówienie powstałych błędów w trakcie pisania części metodologicznej.

14. Zasady pisania i redakcji części empirycznej pracy dyplomowej.

15. Graficzne i tabelaryczne prezentacje wyników badań.

16. Analiza i interpretacja wyników badań.

17. Wnioskowanie.

18. Bieżąca kontrola i indywidualne wsparcie.

19. Omówienie zasad obowiązujących w trakcie egzaminu dyplomowego.

Literatura:

1. Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Dutkiewicz, W. (2001). Podstawy metodologii badań. Kielce: Wyd. „Stachurski”.

4. Juszczyk, S. (2001). Statystyka dla pedagogów: zarys wykładu. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

5. Łobocki, M. (2010). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

6. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. „Impuls”.

7. Nowak, S. (2020). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

8. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk GWP.

9. Paszkiewicz, A. (2004). Empiryczne implikacje teorii wychowania. Przewodnik metodologiczny dla magistrantów i dyplomantów. Białystok: Wyd. Trans Humana”.

10. Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

11. Rubacha, K. (2008). Metodologia badan nad edukacją. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

12. Sztumski, J. (2005). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk".

i inne pozycje metodologiczne + literatura przedmiotowa, indywidualnie dobierana do problematyki poszczególnych prac.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01. Student wyjaśnia istotę, cele i zasady prowadzenia badań naukowych.K_W05, K_W01

W02. Student wymienia i charakteryzuje poszczególne etapy procesu badawczego. K_W05

W03. Student charakteryzuje najważniejsze zasady redakcji i formatowania tekstu opracowania naukowego. K_W05

W04. Student poznał najważniejsze pozycje z literatury podejmowanej w badaniach problematyki oraz właściwie je wykorzystuje jako źródła w tekście pracy. K_W05

W05. Student rozumie i stosuje wymogi etyki, rzetelności, uczciwości oraz odpowiedzialności towarzyszące pracy naukowo-badawczej.K_W08

Umiejętności

U01. Student wskazuje obszar swych badań, który jest adekwatny do studiowanego kierunku, a zarazem stanowi ważną społecznie problematykę badawczą.K_U01, K_U02

U02. Student poprawnie formułuje przedmiot badań, ich cele, problemy, hipotezy, właściwie dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze oraz adekwatnie do możliwości wskazuje teren badań i badaną zbiorowość.K_U03

U03. Student posługuje się w tekście pracy językiem poprawnym pod względem naukowym, logicznym i gramatycznym.K_U05

U04. Student umiejętnie korzysta ze źródeł wiedzy naukowej, dbając jednocześnie o przestrzeganie praw autorskich.K_U03

U05. Student sprawnie porządkuje dane z badań oraz dokonuje ich prezentacji w formie graficznej lub w postaci tabelarycznych zestawień.K_U03

U06. Student poprawnie interpretuje uzyskane wyniki z badań i odnosi je do hipotez sformułowanych w koncepcji badawczej.K_U01, K_U02

Kompetencje

K01. Student wykazuje odpowiedzialną postawę w odniesieniu do wymogów rzetelności i etyczności pracy badacza.K_K03

K02. Student wykazuje się zaangażowaniem i samodzielnością w procesie projektowania i realizacji badań.K_K04

K03. Student krytycznie odnosi się do własnych błędów i niedociągnięć w procesie organizacji i prowadzenia badań, dążąc do rozwoju i doskonalenia swych kompetencji badawczych.K_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium dyplomowe, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Bera
Prowadzący grup: Ryszard Bera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0