Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRSO-LS/4s.sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | SEMESTR IV: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 0,5 ECTS (1 ECTS=30 godz.) Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 10 Przygotowanie się studenta do zaliczeń semestralnych - 5 Wybór i studiowanie literatury – 10 Praca nad koncepcją badań i pracy - 10 Przygotowanie narzędzia badawczego - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych – 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,5 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla Semestru I - 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Semestralne postępy w realizacji pracy licencjackiej: - Semestr IV: opracowanie tematu pracy dyplomowej, jej struktury, gromadzenie i lektura literatury przedmiotowej i metodologicznej, stworzenie koncepcji badawczej, pisanie części teoretycznej pracy; - Semestr V: ukończenie części teoretycznej oraz metodologicznej, stworzenie narzędzia badawczego; - Semestr VI: przeprowadzenie badań oraz ich opracowanie, skompilowanie całości pracy licencjackiej, przygotowanie do egzaminu dyplomowego. Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez ocenę semestralnych postępów w realizacji pracy dyplomowej: Semestr IV: W1, W2, W3, W5, U1, U3, U4, K2 - projekt badawczy (opracowanie tematu pracy, koncepcji badawczej i narzędzia badawczego; zredagowanie min. jednego podrozdziału teoretycznego oraz zaprezentowanie wstępnego wykazu literatury). |
Pełny opis: |
Moduł ma za zadanie wypracowanie u studentów umiejętności realizacji procesu badawczego zgodnie z uznanymi w metodologii badań pedagogicznych założeniami. Studenci przygotowują prace licencjackie zaczynając od uściślenia swych zainteresowań naukowych (sformułowanie tematu, celów planowanych badań i problemów), poprzez metodologiczne i teoretyczne opracowanie wybranej problematyki, przeprowadzenie badań oraz dokonanie analizy i interpretacji ich wyników, a kończąc na zredagowaniu całościowego opracowania przyjętego tematu w formie dysertacji naukowej i jego obronie podczas egzaminu licencjackiego. W trakcie całego kursu seminarium realizowane będą następujące zagadnienia: 1. Zasady realizacji seminarium dyplomowego. 2. Ustalenie tematyki prac dyplomowych (problematyka badawcza). 3. Zasady pisania i redakcji części teoretycznej pracy dyplomowej. 4. Ustalenie planu pracy. 5. Omówienie i poprawa powstałych błędów w trakcie pisania części teoretycznej. 6. Zasady pisania i redakcji części metodologicznej. 7. Cel i problematyka badań. 8. Stawianie hipotez, zmienne i wskaźniki. 9. Metody badawcze. 10. Techniki i narzędzia badawcze. 11. Przebieg i organizacja badań. 12. Charakterystyka osób badanych. 13. Omówienie powstałych błędów w trakcie pisania części metodologicznej. 14. Zasady pisania i redakcji części empirycznej pracy dyplomowej. 15. Graficzne i tabelaryczne prezentacje wyników badań. 16. Analiza i interpretacja wyników badań. 17. Wnioskowanie. 18. Bieżąca kontrola i indywidualne wsparcie. 19. Omówienie zasad obowiązujących w trakcie egzaminu dyplomowego. |
Literatura: |
1. Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Dutkiewicz, W. (2001). Podstawy metodologii badań. Kielce: Wyd. „Stachurski”. 4. Juszczyk, S. (2001). Statystyka dla pedagogów: zarys wykładu. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 5. Łobocki, M. (2010). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 6. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. „Impuls”. 7. Nowak, S. (2020). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk GWP. 9. Paszkiewicz, A. (2004). Empiryczne implikacje teorii wychowania. Przewodnik metodologiczny dla magistrantów i dyplomantów. Białystok: Wyd. Trans Humana”. 10. Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”. 11. Rubacha, K. (2008). Metodologia badan nad edukacją. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. 12. Sztumski, J. (2005). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk". i inne pozycje metodologiczne + literatura przedmiotowa, indywidualnie dobierana do problematyki poszczególnych prac. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01. Student wyjaśnia istotę, cele i zasady prowadzenia badań naukowych.K_W05, K_W01 W02. Student wymienia i charakteryzuje poszczególne etapy procesu badawczego. K_W05 W03. Student charakteryzuje najważniejsze zasady redakcji i formatowania tekstu opracowania naukowego. K_W05 W04. Student poznał najważniejsze pozycje z literatury podejmowanej w badaniach problematyki oraz właściwie je wykorzystuje jako źródła w tekście pracy. K_W05 W05. Student rozumie i stosuje wymogi etyki, rzetelności, uczciwości oraz odpowiedzialności towarzyszące pracy naukowo-badawczej.K_W08 Umiejętności U01. Student wskazuje obszar swych badań, który jest adekwatny do studiowanego kierunku, a zarazem stanowi ważną społecznie problematykę badawczą.K_U01, K_U02 U02. Student poprawnie formułuje przedmiot badań, ich cele, problemy, hipotezy, właściwie dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze oraz adekwatnie do możliwości wskazuje teren badań i badaną zbiorowość.K_U03 U03. Student posługuje się w tekście pracy językiem poprawnym pod względem naukowym, logicznym i gramatycznym.K_U05 U04. Student umiejętnie korzysta ze źródeł wiedzy naukowej, dbając jednocześnie o przestrzeganie praw autorskich.K_U03 U05. Student sprawnie porządkuje dane z badań oraz dokonuje ich prezentacji w formie graficznej lub w postaci tabelarycznych zestawień.K_U03 U06. Student poprawnie interpretuje uzyskane wyniki z badań i odnosi je do hipotez sformułowanych w koncepcji badawczej.K_U01, K_U02 Kompetencje K01. Student wykazuje odpowiedzialną postawę w odniesieniu do wymogów rzetelności i etyczności pracy badacza.K_K03 K02. Student wykazuje się zaangażowaniem i samodzielnością w procesie projektowania i realizacji badań.K_K04 K03. Student krytycznie odnosi się do własnych błędów i niedociągnięć w procesie organizacji i prowadzenia badań, dążąc do rozwoju i doskonalenia swych kompetencji badawczych.K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Bera | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.