Fakultet intra i interdyscyplinarny:Podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS-MS/FII.74 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet intra i interdyscyplinarny:Podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z psychopatologii, psychiatrii i psychologii klinicznej zdoby ta w ciągu pierwszych 4 lat studiów psychologicznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) - ćwiczenia 30h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - przygotowanie się do ćwiczeń - 40h - przeprowadzenie wywiadu diagnostycznego z klientem - 2h - analiza danych z wywiadu, opracowanie konceptualizacji przypadku, przygotowanie opisu konceptualizacji - 18h Łączna liczba godzin niekontaktowych 60h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3 (90h) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | opracowanie pisemnie konceptualizacji problemu klienta - W01, W02, U01 praktyczne zadania symulacyjne - U02, K01 |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowych umiejętności terapeutycznych charakterystycznych dla psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Studenci zapoznają się ogólnym modelem zaburzeń psychicznych w nurcie poznawczo-behawioralnym, oraz nabędą umiejętności podstawowej konceptualizacji problemu pacjenta w odniesieniu do mechanizmów poznawczych (przekonań kluczowych, pośredniczących, myśli automatycznych) oraz ich emocjonalnych i behawioralnych konsekwencji. Na zajęciach poznają również podstawowe techniki poznawcze oraz interwencje behawioralne stosowane w psychoterapii CBT. |
Literatura: |
Beck, J.S. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: Wydawnictwo UJ. Leahy, R.L. (2018). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ. Padesky, Ch.A., Greenberger, D. (2017). Umysł ponad nastrojem. Zmień swój nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo UJ. Persons, J.B. (2007). Terapia poznawcza w praktyce. Podejście oparte na sformułowaniu przypadku. Gdynia: Alliance Press. Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. |
Efekty uczenia się: |
Student: W01: Zna podstawowy model zaburzeń psychicznych w ujęciu psychoterapii poznawczo-behawioralnej W02: Potrafi wyjaśnić role mechanizmów uczenia się w kształtowaniu i podtrzymywaniu się zaburzeń psychicznych U01: Potrafi dokonać podstawowej konceptualizacji problemu zgłaszanego przez pacjenta w języku psychoterapii poznawczo-behawioralnej U02: Potrafi z wykorzystaniem technik poznawczych zidentyfikować wspólnie z pacjentem dominujące myśli automatyczne charakterystyczne dla zgłaszanego problemu K01: Przyjmuje postawę akceptującą, nieoceniającą oraz wspierającą w kontakcie z osobą zgłaszającą się z problemem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barnaba Danieluk | |
Prowadzący grup: | Barnaba Danieluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.