Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet intra i interdyscyplinarny:Podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/FII.74
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet intra i interdyscyplinarny:Podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z psychopatologii, psychiatrii i psychologii klinicznej zdoby ta w ciągu pierwszych 4 lat studiów psychologicznych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

- ćwiczenia 30h


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

- przygotowanie się do ćwiczeń - 40h

- przeprowadzenie wywiadu diagnostycznego z klientem - 2h

- analiza danych z wywiadu, opracowanie konceptualizacji przypadku, przygotowanie opisu konceptualizacji - 18h


Łączna liczba godzin niekontaktowych 60h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3 (90h)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

opracowanie pisemnie konceptualizacji problemu klienta - W01, W02, U01

praktyczne zadania symulacyjne - U02, K01


Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowych umiejętności terapeutycznych charakterystycznych dla psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Studenci zapoznają się ogólnym modelem zaburzeń psychicznych w nurcie poznawczo-behawioralnym, oraz nabędą umiejętności podstawowej konceptualizacji problemu pacjenta w odniesieniu do mechanizmów poznawczych (przekonań kluczowych, pośredniczących, myśli automatycznych) oraz ich emocjonalnych i behawioralnych konsekwencji. Na zajęciach poznają również podstawowe techniki poznawcze oraz interwencje behawioralne stosowane w psychoterapii CBT.

Literatura:

Beck, J.S. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Leahy, R.L. (2018). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Padesky, Ch.A., Greenberger, D. (2017). Umysł ponad nastrojem. Zmień swój nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Persons, J.B. (2007). Terapia poznawcza w praktyce. Podejście oparte na sformułowaniu przypadku. Gdynia: Alliance Press.

Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Efekty uczenia się:

Student:

W01: Zna podstawowy model zaburzeń psychicznych w ujęciu psychoterapii poznawczo-behawioralnej

W02: Potrafi wyjaśnić role mechanizmów uczenia się w kształtowaniu i podtrzymywaniu się zaburzeń psychicznych

U01: Potrafi dokonać podstawowej konceptualizacji problemu zgłaszanego przez pacjenta w języku psychoterapii poznawczo-behawioralnej

U02: Potrafi z wykorzystaniem technik poznawczych zidentyfikować wspólnie z pacjentem dominujące myśli automatyczne charakterystyczne dla zgłaszanego problemu

K01: Przyjmuje postawę akceptującą, nieoceniającą oraz wspierającą w kontakcie z osobą zgłaszającą się z problemem

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barnaba Danieluk
Prowadzący grup: Barnaba Danieluk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0