Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet intra i interdyscyplinarny:Droga do odporności psychicznej-budowanie resilience w praktyce edukacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/FII.85
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet intra i interdyscyplinarny:Droga do odporności psychicznej-budowanie resilience w praktyce edukacyjnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) w formie zajęć dydaktycznych:


ćwiczenia: 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):


Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych, w tym studiowanie literatury (łączna liczba godzin w semestrze): 30


Przygotowanie portfolio: 15


Łączna liczba godzin niekontaktowych: 45


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1,5


Łączna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 3,0

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Indywidualne portfolio “Droga do odporności psychicznej”

Pełny opis:

Kurs ma na celu przybliżenie studentom koncepcji resilience, rozumianej jako proces pozytywnej adaptacji w obliczu doświadczania przeciwności losu lub traumatycznych wydarzeń. Główny nacisk położony jest na pomoc studentom w budowaniu umiejętności i praktyk ułatwiających resilience w praktyce edukacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na rolę czynników ochronnych i czynników ryzyka dla resilience.

Literatura:

Beltman, S., Mansfield, C., & Price, A. (2011). Thriving not just surviving: A review of research on teacher resilience. Educational research review, 6(3), 185-207.

Boczkowska, M. (2020). Resilience rodziny - geneza koncepcji, główne pojęcia, kierunki badań, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 37, s. 40-55.

Boczkowska, M. (2019). Pojęcie resilience w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. 28, z. 4, s. 125-141.

Margo. L. Brewer, Gisela van Kessel, Brooke Sanderson, Fiona Naumann, Murray Lane, Alan Reubenson & Alice Carter (2019). Resilience in higher education students: a scoping review, Higher Education Research & Development, 38:6, 1105-1120, DOI:10.1080/07294360.2019.1626810

Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American psychologist, 56(3), 227.

Masten, A. S., & Motti-Stefanidi, F. (2020). Multisystem resilience for children and youth in disaster: Reflections in the context of COVID-19. Adversity and resilience science, 1(2), 95-106.

Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience, Impuls.

Wosnitza, M., Delzepich, R., Schwarze, J., O’Donnell, M., Faust, V., & Camilleri, V. (2018). Enhancing teacher resilience: From self-reflection to professional development. In Resilience in Education (pp. 275-288). Springer, Cham.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Absolwent zna podstawową terminologię dotyczącą koncepcji resilience. K_W03; K_W07; K_W08

Absolwent posiada wiedzę na temat znaczenia resilience i jej wyznaczników w praktyce edukacyjnej. K_W03; K_W07; K_W08

UMIEJĘTNOŚCI:

Absolwent potrafi zaprojektować działania wzmacniające resilience dla różnych grup społecznych. K_U01; K_U09; K_U014

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Absolwent wykazuje gotowość do poszerzania swojej wiedzy i kompetencji w zakresie roli resilience w edukacji, a także do podejmowania samodzielnych działań mających na celu wzmacnianie odporności jednostki. K_K01; K_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Boczkowska
Prowadzący grup: Magdalena Boczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0