Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki akademickiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS.3S/I.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki akademickiej
Jednostka: Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotn.
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ukończenie studiów II st.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Łączny nakład pracy student/ki: 125 godz. - 5 pkt ECTS (semestr I i II)


-udział w zajęciach w bezpośrednim kontakcie: 50 godz.

-bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 15 godz.

-udział w konsultacjach: 4 godz.

-wykonywanie prac pisemnych, projektów: 46 godz.

-przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

01 (W1) - prace pisemne, egzamin ustny

02 (U1) - prace pisemne, zadania praktyczne

03 (U2) - prace pisemne, egzamin ustny

04 (K1) - zadanie praktyczne, praca pisemna

05 (K2) - egzamin ustny

06 (K3) - egzamin ustny


Pełny opis:

Moduł służy przygotowaniu doktorantów do prowadzenia zajęć ze studentami. W 1 semestrze zajęcia skoncentrowane są na opanowaniu podstawowej wiedzy dydaktycznej w teorii i praktyce. W semestrze 2 – służą pogłębianiu wybranych zagadnień oraz odnoszenia wiedzy do praktyki (prowadzonych przez doktorantów zajęć).

Literatura:

1.Arends R.I.: Uczymy się nauczać, Warszawa 1994;

2.Brophy J.: Motywowanie uczniów do nauki. PWN, Warszawa 2002;

3.Komorowska H.: O programach prawie wszystko. WSiP, Warszawa 1999;

4.Kostera M., Rosiak A.: Nauczyciel akademicki. GWP, Gdańsk 2008 (lub tych samych autorek: Zajęcia dydaktyczne. GWP 2005)

5.„Kultura i Edukacja” 2010/2 (wybór tekstów).

6. Pankowska D.: Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały

metodyczne. Impuls, Kraków 2008.

7.Pankowska D., Sokołowska-Dzioba T., Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015,

8.Sawczuk W.: Etos pedagogów/nauczycieli akademickich – między

akademickim sacrum a rynkowym profanum. Adam Marszałek, Toruń 2009.

9.Sztuka nauczania, t.I: Czynności nauczyciela, pod red.

K.Konarzewskiego i K.Kruszewskiego, PWN, Warszawa 1992.

10.Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie

profesjonalnego osądu. WSiP, Warszawa 1996.

11.Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. WSiP, Warszawa 1995

12.Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Impuls, Kraków 2013

13.Pankowska D., Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, UMCS, Lublin 2010

14.Stewart I., Joines V., Analiza transakcyjna dzisiaj, Rebis 2016

Efekty uczenia się:

01 (W1) Posługuje się terminologią pedagogiczną z zakresu dydaktyki oraz charakteryzuje proces nauczania-uczenia się i jego uwarunkowania w odniesieniu do specyfiki kształcenia akademickiego. K_W02

02 (U1) Projektuje zajęcia dydaktyczne, przestrzegając zasad uczenia sięi motywacji, a także wykazując się inwencją metodyczną oraz

odpowiedzialnością za efekty kształcenia i prawidłowy proces kontroli i

oceny. K_U07, K_U02

03 (U2) Analizuje i interpretuje sytuacje edukacyjne, uwzględniając ich jawne i ukryte wymiary. K_U06

04 (K1) Efektywnie komunikuje się w procesie kształcenia, mając

świadomość znaczenia porozumiewania się zarówno dla skuteczności procesu dydaktycznego, jak i dla budowania prawidłowych relacji ze studentami K_K01

05 (K2) Inicjuje proces kształtowania indywidualnej koncepcji roli

nauczyciela na podstawie uzyskanej wiedzy oraz analizy własnych

doświadczeń, mając świadomość etycznej odpowiedzialności nauczyciela K_K02, K_K05

06 (K3) Krytycznie ocenia własne kompetencje pedagogiczne i podejmuje działania autoedukacyjne K_K05

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0