Podstawy dydaktyki akademickiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS.3S/I.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki akademickiej |
Jednostka: | Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotn. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończenie studiów II st. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Łączny nakład pracy student/ki: 125 godz. - 5 pkt ECTS (semestr I i II) -udział w zajęciach w bezpośrednim kontakcie: 50 godz. -bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 15 godz. -udział w konsultacjach: 4 godz. -wykonywanie prac pisemnych, projektów: 46 godz. -przygotowanie do egzaminu: 10 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 01 (W1) - prace pisemne, egzamin ustny 02 (U1) - prace pisemne, zadania praktyczne 03 (U2) - prace pisemne, egzamin ustny 04 (K1) - zadanie praktyczne, praca pisemna 05 (K2) - egzamin ustny 06 (K3) - egzamin ustny |
Pełny opis: |
Moduł służy przygotowaniu doktorantów do prowadzenia zajęć ze studentami. W 1 semestrze zajęcia skoncentrowane są na opanowaniu podstawowej wiedzy dydaktycznej w teorii i praktyce. W semestrze 2 – służą pogłębianiu wybranych zagadnień oraz odnoszenia wiedzy do praktyki (prowadzonych przez doktorantów zajęć). |
Literatura: |
1.Arends R.I.: Uczymy się nauczać, Warszawa 1994; 2.Brophy J.: Motywowanie uczniów do nauki. PWN, Warszawa 2002; 3.Komorowska H.: O programach prawie wszystko. WSiP, Warszawa 1999; 4.Kostera M., Rosiak A.: Nauczyciel akademicki. GWP, Gdańsk 2008 (lub tych samych autorek: Zajęcia dydaktyczne. GWP 2005) 5.„Kultura i Edukacja” 2010/2 (wybór tekstów). 6. Pankowska D.: Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne. Impuls, Kraków 2008. 7.Pankowska D., Sokołowska-Dzioba T., Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, 8.Sawczuk W.: Etos pedagogów/nauczycieli akademickich – między akademickim sacrum a rynkowym profanum. Adam Marszałek, Toruń 2009. 9.Sztuka nauczania, t.I: Czynności nauczyciela, pod red. K.Konarzewskiego i K.Kruszewskiego, PWN, Warszawa 1992. 10.Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. WSiP, Warszawa 1996. 11.Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. WSiP, Warszawa 1995 12.Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Impuls, Kraków 2013 13.Pankowska D., Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, UMCS, Lublin 2010 14.Stewart I., Joines V., Analiza transakcyjna dzisiaj, Rebis 2016 |
Efekty uczenia się: |
01 (W1) Posługuje się terminologią pedagogiczną z zakresu dydaktyki oraz charakteryzuje proces nauczania-uczenia się i jego uwarunkowania w odniesieniu do specyfiki kształcenia akademickiego. K_W02 02 (U1) Projektuje zajęcia dydaktyczne, przestrzegając zasad uczenia sięi motywacji, a także wykazując się inwencją metodyczną oraz odpowiedzialnością za efekty kształcenia i prawidłowy proces kontroli i oceny. K_U07, K_U02 03 (U2) Analizuje i interpretuje sytuacje edukacyjne, uwzględniając ich jawne i ukryte wymiary. K_U06 04 (K1) Efektywnie komunikuje się w procesie kształcenia, mając świadomość znaczenia porozumiewania się zarówno dla skuteczności procesu dydaktycznego, jak i dla budowania prawidłowych relacji ze studentami K_K01 05 (K2) Inicjuje proces kształtowania indywidualnej koncepcji roli nauczyciela na podstawie uzyskanej wiedzy oraz analizy własnych doświadczeń, mając świadomość etycznej odpowiedzialności nauczyciela K_K02, K_K05 06 (K3) Krytycznie ocenia własne kompetencje pedagogiczne i podejmuje działania autoedukacyjne K_K05 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.