Etyka i prawodawstwo w zakresie psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS.3S/V.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka i prawodawstwo w zakresie psychologii |
Jednostka: | Zakład Psychologii Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie I semestru tego przedmiotu |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 12 Przygotowanie prezentacji 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 22 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1,5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - ocena udziału w dyskusjach, argumentowanie, obrona własnego stanowiska merytorycznego i etycznego na zajęciach i konsultacjach; - wybór, uzasadnienie, wykonanie i zaprezentowanie problemu etycznego profesji psychologa w prezentacji multimedialnej; - ocena czynności związanych z obsługą programów informatycznych wykorzystanych w prezentacji |
Pełny opis: |
Poznanie etyki i elementów prawa w zawodzie psychologa powinno uwrażliwiać etycznie studentów psychologii (studia dr), motywować ich do przestrzegania prawa w oparciu o Kodeks etyczny psychologa, Ustawę o zawodzie psychologa, Deklaracje Praw Człowieka, Konstytucję RP i inne dokumenty prawne oraz fachową literaturę. Przedmiot akcentuje świadomość odpowiedzialnego, zawodowego funkcjonowania psychologa oraz możliwość kreowania adekwatnego, wieloaspektowego wizerunku społecznego tego zawodu. Zgromadzona wiedza, przemyślenia powinny pomóc w przejściu od teorii do praktyki psychologicznej, a więc ułatwić dostrzeganie, identyfikowanie oraz rozwiązywanie praktycznych problemów moralnych w uprawianiu tego zawodu zaufania społecznego. |
Literatura: |
Brzeziński J., M. Toeplitz-Winiewska (red.)(2004). Etyczne dylematy psychologii. Wyd. SWPS „Academica” Warszawa. Brzezińska A.I., Toeplitz Z. (red.).(2007) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Wyd. SWPS „Academica” Warszawa. Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.).(2004) Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych. Wyd. SWPS „Academica”. Warszawa. Ciechanowicz A., Jaworowska A., Szustrowa T. (1996). Testy, prawo, praktyka, PTP. Warszawa. Stanik J.M, Majchrzyk Z.(red.) (1995). Etyczno – zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej. Katowice. Stepulak M.Z. (2007). Psycholog jako zawód zaufania społecznego. TN KUL. Lublin. Wolińska J. (2001). M. Etyka zawodu nauczyciela: w przeszłości, obecnie, wyzwania przyszłości. W: J Markin (red). Współczesne dylematy pracowników polskiej oświaty. PODN. Przemyśl. S. 16 – 32. Wolińska J. (2011). Stereotypy zawodu psychologa w społecznej percepcji. W: I. Siudem, M. Stencel (red.) Zrozumieć człowieka, zrozumieć świat (s.131-154). Lublin. Wyd. Naukowe UMCS. |
Efekty uczenia się: |
• student rozumie główne wartości i współczesne wyzwania zawodu zaufania społecznego – psychologa. • student jest w stanie zidentyfikować i oszacować dylematy moralne psychologa - badacza, praktyka, popularyzatora (nauczyciela psychologii), psychoterapeuty, psychologa penitencjarnego, klinicznego, szkolnego itp. • student potrafi przeanalizować i zrekonstruować specyfikę profesjonalizmu psychologa-praktyka na konkretnych przykładach; • student potrafi ocenić potrzebę i skutki aplikacyjne ustawy o zawodzie i samorządzie zawodowym psychologa • student potrafi wyjaśnić i oszacować skutki praktycznego stosowania aspektów prawnych w psychologii • student potrafi ocenić i zinterpretować na przykładach możliwości samokontroli moralnej w pracy psychologa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.