Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i prawodawstwo w zakresie psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS.3S/V.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka i prawodawstwo w zakresie psychologii
Jednostka: Zakład Psychologii Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie I semestru tego przedmiotu

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Konwersatorium 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium 12

Przygotowanie prezentacji 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 22

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1,5


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- ocena udziału w dyskusjach, argumentowanie, obrona własnego stanowiska merytorycznego i etycznego na zajęciach i konsultacjach;

- wybór, uzasadnienie, wykonanie i zaprezentowanie problemu etycznego profesji psychologa w prezentacji multimedialnej;

- ocena czynności związanych z obsługą programów informatycznych wykorzystanych w prezentacji

Pełny opis:

Poznanie etyki i elementów prawa w zawodzie psychologa powinno uwrażliwiać etycznie studentów psychologii (studia dr), motywować ich do przestrzegania prawa w oparciu o Kodeks etyczny psychologa, Ustawę o zawodzie psychologa, Deklaracje Praw Człowieka, Konstytucję RP i inne dokumenty prawne oraz fachową literaturę. Przedmiot akcentuje świadomość odpowiedzialnego, zawodowego funkcjonowania psychologa oraz możliwość kreowania adekwatnego, wieloaspektowego wizerunku społecznego tego zawodu.

Zgromadzona wiedza, przemyślenia powinny pomóc w przejściu od teorii do praktyki psychologicznej, a więc ułatwić dostrzeganie, identyfikowanie oraz rozwiązywanie praktycznych problemów moralnych w uprawianiu tego zawodu zaufania społecznego.

Literatura:

Brzeziński J., M. Toeplitz-Winiewska (red.)(2004). Etyczne dylematy psychologii. Wyd. SWPS „Academica” Warszawa.

Brzezińska A.I., Toeplitz Z. (red.).(2007) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Wyd. SWPS „Academica” Warszawa.

Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.).(2004) Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych. Wyd. SWPS „Academica”. Warszawa.

Ciechanowicz A., Jaworowska A., Szustrowa T. (1996). Testy, prawo, praktyka, PTP. Warszawa.

Stanik J.M, Majchrzyk Z.(red.) (1995). Etyczno – zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej. Katowice.

Stepulak M.Z. (2007). Psycholog jako zawód zaufania społecznego. TN KUL. Lublin.

Wolińska J. (2001). M. Etyka zawodu nauczyciela: w przeszłości, obecnie, wyzwania przyszłości. W: J Markin (red). Współczesne dylematy pracowników polskiej oświaty. PODN. Przemyśl. S. 16 – 32.

Wolińska J. (2011). Stereotypy zawodu psychologa w społecznej percepcji. W: I. Siudem, M. Stencel (red.) Zrozumieć człowieka, zrozumieć świat (s.131-154). Lublin. Wyd. Naukowe UMCS.

Efekty uczenia się:

• student rozumie główne wartości i współczesne wyzwania zawodu zaufania społecznego – psychologa.

• student jest w stanie zidentyfikować i oszacować dylematy moralne psychologa - badacza, praktyka, popularyzatora (nauczyciela psychologii), psychoterapeuty, psychologa penitencjarnego, klinicznego, szkolnego itp.

• student potrafi przeanalizować i zrekonstruować specyfikę profesjonalizmu psychologa-praktyka na konkretnych przykładach;

• student potrafi ocenić potrzebę i skutki aplikacyjne ustawy o zawodzie i samorządzie zawodowym psychologa

• student potrafi wyjaśnić i oszacować skutki praktycznego stosowania aspektów prawnych w psychologii

• student potrafi ocenić i zinterpretować na przykładach możliwości samokontroli moralnej w pracy psychologa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)