Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZP-FIZ.ms.27.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu
Jednostka: Wydział Zamiejscowy w Puławach
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza, zdobyta w ramach realizowanych treści programu wychowania fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej o roli aktywności ruchowej w zdrowym stylu życia. Podstawowa sprawność fizyczna, uzyskana w oparciu o program wychowania fizycznego w szkole. Ze względu na wykorzystywaną wiedzę, umiejętności oraz kompetencje z anatomii człowieka, fizjologii oraz podstawowych form ruchowych z gimnastyki przedmiot "Kształcenie ruchowe

i metodyka nauczania ruchu" realizowany powinien być jednocześnie

z przedmiotami: Anatomia, Fizjologia człowieka oraz Gimnastyka.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Stacjonarne:

ECTS - 6

Wykłady – 10

Laboratorium - 90

Konwersatoria - 20

Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ), przygotowanie do egzaminu – 30


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W04 – egzamin pisemny

K_W23- egzamin pisemny

K_W39 - egzamin pisemny

K_U17 –frekwencja, cząstkowe prace zaliczeniowe,

K_U18 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe

K_U43 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe

K_K10 – cząstkowe prace zaliczeniowe, obserwacja studenta, informacja zwrotna

K_K17 - cząstkowe prace zaliczeniowe, obserwacja studenta, informacja zwrotna


Pełny opis:

Zapoznanie studenta z teoretycznymi i praktycznymi podstawami postępowania dydaktyczno-wychowawczego, stosownie do celów i funkcji wytyczonych przez współczesną teorię wychowania fizycznego, ze wskazaniem potrzeb oraz możliwości i ograniczeń ich stosowania w fizjoterapii.

Zapoznanie studenta z podstawowymi wiadomościami i umiejętnościami dotyczącymi planowania, realizacji i oceny procesu metodyki nauczania ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem przywracania i kształtowania umiejętności ruchowych w zmienionych przez chorobę warunkach morfologiczno-funkcjonalnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bahrynowska-Fic, J. (1999). Właściwości ćwiczeń fizycznych ich systematyka

i metodyka. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Bator A., Kasprzyk T. (2000). Trening zdrowotny z elementami fizjoterapii. AWF Kraków.

Czabański B. (2000). Kształcenie psychomotoryczne. AWF, Wrocław.

Drabik J. (2006). Pedagogiczna kontrola pozytywnych mierników zdrowia fizycznego. AWFiS Gdańska

Fidelus K., Kocjasz J. (1988). Atlas ćwiczeń fizycznych. Warszawa.

Kutzner- Kozińska M. (2001). Proces korygowania wad postawy, Warszawa.

Nowotny J. (2001). Ćwiczenia korekcyjne w systemie stacyjnym. Katowice.

Nowotny J., (red.). (2002). Kształcenie umiejętności ruchowych – podstawy teoretyczne i aspekty praktyczne, Katowice.

Trześniowski R. (1995). Gry i zabawy ruchowe, Warszawa.

Zębaty A., (red). (2003). Kinezyterapia, tom I i II . Kasper S p. z o.o.

Literatura uzupełniająca:

Kuński H. (1985) Trening rekreacyjno - zdrowotny, (w) „Droga ku zdrowiu”, pod red. J. Sołtysiaka, Warszawa.

Mazurek L. ( 1890). Gimnastyka podstawowa (słownictwo-systematyka) wyd. III poszerzone. SiT Warszawa.

Osiński W. (2003). Antropomotoryka. AWF Poznań.

Raczek J., Młynarski W., Ljach W. (2003). Kształtowania i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych, Katowice.

Rosławski A., Skolimowski T. (1992). Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych, Warszawa.

Starosta W. (2003). Motoryczne zdolności koordynacyjne (znaczenie, struktura, uwarunkowania, kształtowanie). Instytut Sportu Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

W zakresie wiedzy zna:

W-01 podstawowe zagadnienia z zakresu biomechaniki i motoryczności człowieka oraz warunków i metod jej rozwijania K_W04

W-02 etapy rozwojowe aktów ruchowych człowieka w różnym wieku i ujęciu procesu uczenia się i nauczania ruchów K_W23

W-03 podstawową problematykę dotyczącą procesu uczenia motorycznego (czynności motoryczne, umiejętności ruchowe, nawyki ruchowe, sterowanie ruchem). Zna metody, formy i środki nauczania ruchu K_W03

W-04 zasady prowadzenia ćwiczeń ruchowych, jako środka leczniczego kształtującego sprawność i wydolność fizyczną pacjentów niepełnosprawnych K_W39

W zakresie umiejętności potrafi:

U-01 dobrać zabiegi, techniki, metody fizjoterapeutyczne w zależności od stanu funkcjonalnego pacjenta wykorzystując przyrządy i przybory rehabilitacyjne K_U17

U-02 umiejętnie dobrać ćwiczenia, formy i metody, dostosowując intensywność wysiłku fizycznego K_U18

U-03 opracować i przeprowadzić konspekt zajęć ruchowych (korekcyjnych, wyrównawczych, rekreacyjnych i leczniczych) K_U43

U-04 umiejętnie wykorzystać wiedzę z zakresu motoryczności człowieka

w fizjoterapii K_U07

U-05 praktycznie wykorzystać wiedzę z zakresu kształtowania i pomiaru zdolności motorycznych w fizjoterapii K_U10

W zakresie kompetencji jest gotowy do:

K-01 ponoszenia odpowiedzialności za swoją pracę i za swoje działania K_K10

K-02 przejawiania odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, pacjenta oraz za wspólne mienie K_K17

K-03 samodzielnego przeprowadzania procesu kształcenia ruchowego K-K06

K-04 samodzielnego wykorzystywania oraz modyfikowania metod nauczania ruchu K_K10

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0